Güneş panelleri ve rüzgârla yol alan feribot

Schwarzenegger Kaliforniya'da kullanacak, Topbaş da İstanbul'da kullanamaz mı?

Deniz tutkunu bir kasaba doktoruyla, kasabalıların cömertliği sayesinde ortaya çıkan ve hepsine çok para kazandıran çevre dostu kanatlı bir tekne.Teknemiz elbette uçmuyor; güneş panelleriyle kaplı kanatları, teknenin hem güneş hem de rüzgârdan faydalanarak yol almasını sağlıyor. Bu sayede benzerlerinden % 90 oranında daha az fosil yakıt tüketiyor.Dünyanın ilk yelkenli güneş teknesi, Avustralya'da 6 yıldan beri kullanılıyor. Bu konseptin (güneş yelkenciliği) kullanım alanı kruvaziyerlerden feribot ve tankerlere kadar uzanıyor. Tıpkı bir Hollywood filmi gibi... Güneş yelkenciliğinin hikâyesi, 10 yıl önce Avustralya'nın balıkçılık ve turizm kasabası Ulladulla'da doktorluk yapan Robert Dane'nin, Kambera'da güneş enerjisiyle çalışan bot yarışlarını izlemesiyle başlıyor. Deniz tutkunu Dane, güneş hücreleriyle doldurulmuş hantal teknelerde hiçbir denizcilik ruhu bulamaz, ancak yarışı kazanan botun güneşe eğimli paneli ona ilham verir. Rüzgâr-güneş birlikte Dane, denizci olarak rüzgârdan nasıl faydalanacağını çok iyi bildiği için, güneş enerjisiyle çalışan motorun yanında, teknenin yelkenli özelliği de olursa, bu botları çok rahat geçebileceğini düşünür. Bütün enerjisini bu projeye verebilmek için de mesleğini bırakır. Öncelikli hedefi yarışı kazanmak ve bu konsepte uygun bir feribotu, 2000 Avustralya Olimpiyatları'na yetiştirmektir. Dane'nin hayali gazetelere haber olunca, çiftliğindeki pompaları güneş enerjisiyle çalıştıran mandıra sahibi bir kadın, bu fikri ticari hale getirmesine destek verir. Sörf tahtaları imal eden komşusu, botun yelkenlerini hazırlar. Bu yelkenlerin üzerine monte edilecek güneş panelleri içinse bir başkası el verir. Verdikleri gazete ilanı, Budist bir keşiş olmak için işinden ayrılan bir bilgisayar kurdunun ilgisini çeker. Bu projede ona düşen görev, çalışanların koordinasyonudur. Ve yarış günü gelir. Diğer teknelere göre 5 kat daha hızlı oldukları halde, başka bir tekneye çarptıkları için 2. olurlar, ama bu sonuç onu üzmez. Şimdi hedefi, Sidney'de turist taşıma amaçlı bir feribot yapmaktır. Elinde çizimlerle 18 ayda 1,5 milyon dolar toplar. Bu para, 100 kişilik oturma kapasiteli feribotun başlangıç sermayesi için yeterlidir ama 1,5 milyon dolara daha ihtiyacı vardır. 5 kat daha hızlı Avustralya Ulusal İklim Değişikliği Programı'ndan 1 milyon dolarlık katkı gelir ve feribot, Olimpiyatlar'a yetişir. Feribot o kadar güvenilir bir performans sergiler ki, teknolojisi pek çok ülkenin dikkatini çeker. Almanya, Çin, bazı Ortadoğu ülkeleri... Ama projeyi ilk hayata geçiren, Arnold Schwarzenegger'in Kaliforniya'sı olur. Yılda 10 ton yakıt tasarrufu sağlayan, sadece rüzgârdan elde ettiği enerji 20 bin litre dizel yakıta eşdeğer olan bu teknoloji, 2008'de dünyanın en yoğun 2. feribot hattı olan San Fransisko - Alkatraz adası arasında hizmete girecek. Dane'nin şirketi, şu an 40 milyon dolar değerinde. Ve projeye kasabada el veren insanlar, zamanlarının ve paralarının karşılığını fazlasıyla almış bulunuyorlar.Kaynak: Open Skies dergisi mtamer@milliyet.com.tr 10 ton yakıt tasarrufu