Meral Tamer

Meral Tamer

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


İmalat sanayiinde saatlik brüt işçi ücretinin 1 doların altında olan ülke sayısı 1996'da 4'ken, 1997'de 8'e yükseldi. Türkiye'de işçi ücretleri sabit kalırken, Almanya ve İsviçre 1 yılda 4 dolarlık düşüşe rağmen hala işçi ücretlerinin en yüksek olduğu 2 ülke


Dünya Ekonomik Forumu WEF'in önceki ay yapılan ünlü Davos toplantılarının oturumlarından birinde Amerikan Sendikalar Konfederasyonu AFL - CIO'nun Başkanı John Sweeney, şöyle demişti:
"Şu anda dünyanın üçte biri durgunluğun pençesinde. 100 milyon işçi, daha kısa süre öncesine kadar kendisini, büyüyen orta sınıfın bir parçası sayarken, aniden tepetaklak oldu. Yoksullukla tanıştı..."
Devlet Planlama Teşkilatı'nın Uluslararası Ekonomik Göstergeler başlıklı istatistiklerle dolu kırmızı kitapçığında, imalat sanayiindeki işçinin 1996'dan 1997'ye nasıl yoksullaştığı çarpıcı bir biçimde görülüyor. Üstelik de veriler, Dünya Ekonomik Forumu WEF'in 1998 Dünya Rekabet Raporu ile TİSK Çalışma İstatistikleri 1997'den alınmış.
1998 verileri açıklandığında, yoksullaşmanın daha da çarpıcı biçimde karşımızda duracağına kuşku yok. Tabloda gördüğünüz işçi ücretleri, yan ödemeler ve işverenin sosyal güvenlik katkı payı dahil brüt ücretler. Tabii hizmet sektöründe ya da enformasyon - telekomünikasyon gibi gözde sanayiilerde durum farklı.
Ama biz yandaki tabloyu ele alıp imalat sanayiindeki işçinin ortalama brüt saat ücretlerini değerlendirecek olursak, karşımıza ücretlerin en düşük olduğu Endonezya'da 0.24 dolar olan saatlik ücretin 0.06 dolar gibi akıl almaz seviyelere düştüğünü görüyoruz.
1996'da ücretlerin 1 doların altında olduğu 4 ülke varken (Endonezya, Kolombiya, Hindistan ve Çin), aradan bir yıl gibi kısa bir süre geçip de bu arada Asya krizi gibi bir tokat yendikten sonra brüt işçi ücreti 1 doların altında olan ülkelere Venezüela, Malezya, Tayland ve Rusya'nın da eklendiği görülüyor. Hele Venezüela'da ücretler, 1 yıl içinde 1.34 dolardan 0.24 dolara inerek çarpıcı bir düşüş göstermiş.
Listede işçi ücretlerinin arttığı 5 ülke var: Meksika, Hongkong, İsrail, İngiltere ve ABD. Oralarda işlerin neden ileri gittiği, kuşkusuz ayrı bir değerlendirme konusu.
Asya krizinin etkisinin başlangıçta hissedilmediği Türkiye'de ise imalat sanayiinde saat ücretlerinde 1 yıl içinde sadece 0.03 dolarlık bir düşüş olmuş. Dolayısıyla da listede ücretlerin daha pahalı olduğu ülkelere doğru 2 sıra terfi etmişiz. 16. iken 18. olmuşuz.
Almanya ve İsviçre, 1 yılda işçi ücretlerinde 4 dolarlık çarpıcı bir düşüş olduğu halde hala işçiliğin en pahalı olduğu, dolayısıyla da sermayenin kaçtığı ülkeler.


İmalat sanayiinde ortalama işçi saat ücretleri
 1996 1997
SıraÜlkeÜcret(S)SıraÜlkeÜcret(S)
1Endonezya0,251Endonezya0,06
2Kolombiya0,272Kolombiya0,17
3Hindistan0,323Hindistan0,23
4Çin0,394Venezuella0,24
5Rusya1,135Çin0,27
6Meksika1,276Tayland0,76
7Venezuella1,347Malezya0,90
8Macaristan1,408Rusya0,98
9Malezya1,539Macaristan1,04
10Tayland1,6110Polonya1,07
11Çek Cumh.1,6411Çek Cumh.1,26
12Polonya2,0912Meksika1,39
13Brezilya2,5313Filipinler1,70
14Arjantin3,6914Brezilya2,26
15G.Afrika4,1715Arjantin3,69
16TÜRKİYE4,4916G.Afrika3,85
17Hongkong4,8217Güney Kore3,87
18Şili5,1518TÜRKİYE4,46
19Portekiz5,2019Portekiz4,63
20Tayvan5,6220Şili4,84
21Güney Kore7,1021Hongkong5,13
22Singapur7,3222Tayvan5,57
23Yunanistan8,6123Singapur6,69
24İsrail9,9924Yunanistan8,08
25Y.Zelanda10,6025Y.Zelanda9,28
26İzlanda12,1726İsrail10,23
27İspanya12,4927İspanya11,02
28İngiltere13,6328İzlanda11,13
29İrlanda13,7929İrlanda12,19
30Avustralya15,2230Avustralya13,95
31Kanada16,1331İngiltere14,80
32A.B.D.17,2032İtalya15,09
33İtalya17,4033Kanada15,78
34Fransa18,8534Japonya17,51
35Lüksemburg20,0635Hollanda17,53
36Japonya20,4436A.B.D.17,70
37İsveç22,7437Fransa17,82
38Hollanda23,0138Lüksemburg18,63
39Danimarka23,3639Finlandiya19,70
40Finlandiya23,6040Danimarka20,33
41Norveç23,9541İsveç20,57
42Avusturya24,1742Avusturya20,68
43Belçika25,5843Belçika21,40
44İsviçre27,9844Norveç21,59
45Almanya30,3345İsviçre23,74


Avrupa'da otolarda fiyat farkı azalıyor

Geçen yıl sterlin yüzde 7 değer yitirdiği halde en pahalı araba hala İngiltere'de. Örneğin Volkswagen Polo İsveç'te, İngiltere'ye göre yüzde 32 daha ucuza satılıyor

Avrupa ülkelerinde araba fiyatlarında döviz dalgalanmaları nedeniyle meydana gelen uçurum geçen yıllara göre azaldı.
Avrupa Komisyonu'nun yayınladığı rapora göre İngiltere hala araba fiyatlarının en yüksek olduğu ülke.
Haberi veren The Wall Street Journal gazetesi, geçen yıl mayıs - kasım ayları arasındaki dönemde sterlinin yüzde 7 değer kaybetmesine paralel olarak İngiltere'de araba fiyatlarının düştüğüne ve diğer ülkelerdeki otomobil fiyatlarıyla aradaki farkın uzun süredir ilk kez azaldığına dikkat çekiyor.
Bu arada Avrupa Komisyonu'nun raporunda, araba üreticilerinin fiyat dengeleme yöntemi haksız bulunuyor. Firmalar pahalı piyasalardaki arabalarının fiyatlarını düşürmek yerine, ucuz sayılan piyasalardaki fiyatları yükselttikleri için eleştiriliyor.
Wall Street, araba üreticilerinin bu yaklaşımını; Portekiz, İspanya ve Hollanda gibi araba fiyatlarının düşük olduğu ülkelerdeki tüketiciyi cezalandırmak olarak niteliyor. Avrupa Komisyonu yine de otomobil piyasasındaki rekabetin, tüketicinin yararına olacağından umutlu.
Komisyon raporunda şu bilgilere yer verilmiş: İngiltere'de otomobil fiyatlarının ucuzlamasında, sterlinin değer kaybının yanı sıra medyanın da hatırı sayılır rolü olmuş. Fiyatlarla ilgili olumsuz haberler, Vauxhall ve General Motors'un İngiltere bölümüyle Japon ve Koreli üreticileri, İngiltere'ye ihracatta fiyat düzenlemesi yapmaya itmiş.
Fakat yine de İngiltere hala, en çok satılan 76 arabadan 57'sinin dünyada en pahalı olduğu piyasa.
Raporda bir ülkeden diğerine fiyat farklarını yüzde 20'nin altında tutmaya çalışan üreticilerin sayısının her geçen gün arttığı da belirtilmiş. Euro'nun kullanımıyla tüketicinin kıyaslama yapmasının kolaylaştığı ve farkların daha aza ineceği de eklenmiş.
Aslında fiyat farkları azımsınacak gibi değil. The Wall Street Journal kasım ayı verilerine göre şu saptamaları yapmış: Volkswagen'in Polo modeli İsveç'te İngiltere'dekinden yüzde 32 daha ucuz. Peugeot 306 ise İspanya'da, İngiltere'kinin üçte biri fiyatına. Ford Fiesta da Portekiz'de yüzde 28.8 oranında daha ucuzmuş.
Komisyon raporundaki kıyaslamalar vergi öncesi fiyatları kapsıyor. Çünkü AB ülkelerindeki vergilendirme farklı olabiliyor. AB ülkeleri arasındaki yeni sisteme göre bir ülkeden araba alan kişi, bu arabanın vergisini kendi ülkesine ödüyor.

Japonya, organ nakline geçen hafta evet dedi

Japonya'da geçtiğimiz hafta gerçekleşen dört organ nakli, ülkede tıp devrimi olarak kabul ediliyor.
Yüzyıllardır doğal tedavi yöntemlerini tercih eden Japonlar, doktorlara güvenmediğinden organ nakline karşıymışlar. Dünyada ilk organ naklinin yapılışından 30 yıl sonra, geçen hafta Tokyo'da ilk kez bir kalp nakli, iki böbrek nakli, bir de karaciğer nakli yapılmış.
Başarılı geçen organ nakillerinde ameliyat sonrası bir sorun çıkmamasını herkes dört gözle bekliyormuş. Herald Tribune'de yer alan haberde, artık Japonların da geleneklerinin kabuğundan çıkarak kendilerini doktorlara emanet edecekleri belirtiliyor.

5 yıldızlı taksiler

Bindiğiniz taksi kaç yıldızlı? Takside yıldız olur mu demeyin. Time dergisinin haberine göre Japonya'nın başkenti Tokyo'da taksiler, aynı oteller gibi yıldızla sınıflandırma sistemine geçiyor.
Tokyo'nun beyaz eldivenlerle araba kullanan taksi şoförleri pek meşhurmuş. Lüks restoranlarda çalışan garsonları anımsatan bu şoförler, araçlarının temizliklerine ve verdiklerin hizmetin kalitesine göre yıldız almak istiyorlarmış.
Tabii bu istekleri nedensiz değil. Geçen yıla kadar dünyada taksi ücretlerinin en yüksek kent olduğu Tokyo'da ekonomik durgunlukla birlikte yeni düzenlemeler yapılmış. Fiyatların düşmesiyle artan rekabet ortamını daha da kızıştırmak isteyen şoförler de bağlı oldukları derneğe bu öneriyi götürmüşler.
Dernek çalışmalarını tamamladığında Tokyo'daki taksiler de temizlikleri ve verdikleri hizmetin kalitesine göre yıldız alacaklar. Time dergisine göre bu uygulama pek tutmaz. Çünkü müşterinin, yıldızları saymak yerine ilk gördüğü taksiye binme olasılığı çok daha yüksek.



Yazara E-Posta: mtamer@milliyet.com.tr