Osman Ulagay

Osman Ulagay

oulagay@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Osman Ulagay


Danışman mucize yaratamaz ama bilgi ve deneyimiyle sorunlarını aşmanızı kolaylaştırabilir.

Candan Yalçın

Türkiye'deki küçük ve orta boy işletmelerin en büyük sıkıntılarından biri, bilgi eksikliği. Karşılaştıkları sorunları kendi başlarına aşamayan ya da bilgi yetersizliği nedeniyle işlerini geliştiremeyen KOBİ'lerin bu sıkıntılarını giderebilecek olan danışmanlık kurumu ise KOBİ'lerin çoğuna hala yabancı ve korkutucu geliyor. KOBİ'lerin bilgi eksikliklerini gidermek için danışmanlardan faydalanabileceğini vurgulayan uzmanlar, KOBİ ilgililerini danışman kullanma fikrine ısındırmak için en başta odalara ve devlete görev düştüğünü belirtiyorlar.
KOBİ'lerin danışmanlık hizmetlerinden nasıl yararlanabileceği konusunda bazı uzmanların görüşleri şöyle:
Yener Tugay (Yönetim Danışmanları Derneği Başkanı): KOBİ danışmana başvururken öncelikle ne elde etmek istediğini bilmeli. Danışmanın mucizeler yaratmadığını, sorunu teşhis edip tedavi yöntemi önerdiğini bilmeli. İkinci olarak da, ancak danışmana birşeyler verirse karşılık alabileceğini kabul etmeli. Bu hizmetin yararlı olması için iki tarafın birbirini anlaması, birbirine güvenmesi ve uyum sağlaması şart. Şirket danışmandan bazı şeyler saklamak isterse başarı sağlanamaz.
KOBİ, danışmana verdiği paranın karşılığını alıp alamayacağını düşünür. Bu durumda ne istediğini açıkça tanımlaması şarttır. Danışmanlığın başlangıç ve bitiş tarihleri, danışmanın ne sıklıkta rapor vereceği, hangi konuların üzerinde duracağı vs. tanımlanmalı. Verimlilik, muhasebe gibi teknik konularda hizmetin yararlı olacağına ilişkin güvence isteyebilir işletme. Ancak "soft" konularda (yönetim, çalışanların memnuniyeti gibi) garanti verilemez. KOBİ'lerin bu konulardaki tereddütlerini biz dernek olarak yanıtlayabiliriz.
Yönetim danışmanlığının daha güvenilir bir kurum haline gelmesinin üzerinde duruyoruz. Bu amaçla bir meslek odasına dönüşme çalışmalarımız devletin de desteğiyle sürüyor.
Prof. Dr. Tamer Müftüoğlu (Rekabet Kurulu Üyesi): KOBİ'ler deneyimsizler; herşeyin devletten gelmesini bekliyorlar. Danışmanlıkta da öyle. Danışman var ama talep yok. Devletin bunu canlandırması gerekiyor. Ya danışmanlık hizmetlerini sübvanse etmeli, ya da doğrudan kendi kaynaklarından danışmanlık hizmeti sunmalı. Yoksa talebin KOBİ'lerden gelmesi çok zor.
KOBİ'lerle danışmanlar arasındaki güven sorunu da ilk aşamada önemli. Bunu aşmak için Anadolu'da, ticaret ve sanayi odaları küçük işletmecilere danışman tavsiye etmeli. İşletmeci, danışman finansmanının en azından bir bölümüne katkıda bulunmalı ki bu hizmeti ciddiye alsın, yararlansın. İşletmeciyle danışman arasında birebir ilişki olduğunda, işini bilen işletmecinin kandırılması da hayli zor olur.
Prof. Dr. Halil Sarıaslan (TOBB Başkanlık Danışmanı): KOBİ'lere güvenilir bir şekilde danışmanlık hizmetleri verilmesinde asıl iş odalara düşüyor. Odalar kendi bünyelerinde güvenilir danışmanlar bulundurarak bunları üyelerine tavsiye etmeli.
Biz TOBB olarak danışman yetiştirmek üzere bir program hazırladık. Buna göre belirli kalifikasyonlara sahip kişiler eğitim programımıza yazılacak. Bunu başarıyla tamamlayanlar sertifika alacak. Bu kişileri biz odalara yönlendireceğiz. Böylece odaya başvuran işletmeciye, yardım istediği konuya ve konumuna göre danışman tavsiye edilecek. Bu danışman ücretli olarak çalışacak. Bu program için fon talebiyle Alman GTZ Vakfı'na başvurduk; talebimiz kabul aşamasında. 2 milyon dolarlık bu fon çıkar çıkmaz eğitim programına başlanacak.
Onur Gürtekin (TOSYÖV Proje Koordinatörü): Bugün KOBİ'ler danışmanın yapacağı çalışmanın yararına inanmadıklarından ve bilgiye, deneyime para verme bilinçleri gelişmediğinden danışman kullanmaktan çekiniyor. Bazısı "Bu adamlar benim işimi benden iyi mi bilecek?", diye düşünüyor; bazısı da "Bana kredi bulun, param olursa işimi ben herkesten iyi yaparım", diyor. Oysa işletmelerde çalışanlar yapılanları kanıksadıkları için çoğunlukla problemleri ve hataları göremez. Dışardan gelen deneyimli bir danışman ise bunları tarafsız ve yapıcı bir şekilde saptayabilir.
KOBİ'lere finansman desteğinden önce danışmanlık hizmetleri verilmeli; böylece finansman ihtiyacı düşebilir. KOBİ'leri bu düşünceye sevk edebilmek içinse danışmanlık müessesesini güvenilir ve aranır duruma getirmek gerekir. Bunun için devlet, yönetim danışmanlığını bir meslek statüsüne getirmelidir.

Ankara Sanayi Odası (ASO), KOBİ'leri halka açmakta kararlı. İstanbul Menkul Kıymetler Borsası (İMKB) ile ASO'nun ortaklaşa düzenledikleri "Ankara ilindeki şirketlerin halka açılması ve hisse senetlerinin İMKB'de işlem görmesi" konulu toplantı bugün yapılıyor.
ASO Meclis Toplantı Salonu'nda 14.00 - 17.30 saatleri arasında yer alacak toplantı, ASO Başkanı Zafer Çağlayan ve İMKB Başkanı Tuncay Artun'un yapacakları konuşmalarla açılacak. Bunun ardından ASO Danışmanı Prof. Dr. Tuğrul Çubukçu'nun yöneteceği oturumun katılımcıları İMKB Başkan Yardımcısı Dr. Esin Akbulut, Sermaye Piyasası Kurulu Başuzmanı Dr. Tahsin Özmen ve TEB Yatırım AŞ Genel Müdürü Halis Erenoğlu. Oturumda Yataş Genel Müdürü Yavuz Altop da halka açılmakta kendi yaşadıklarını, bunun getirdiği yararları ve sıkıntıları aktaracak.
ASO Başkanı Çağlayan özellikle Ankara'da halka açık şirket bulunmadığını, bu durumu değiştirerek finansman temini için halkın tasarruflarından da yararlanmayı hedeflediklerinden "KOBİ'lerin halka açılması" konusunun üzerinde durduklarını söyledi. Çağlayan bunun bir anda gerçekleşmesini beklemediklerini ancak konunun gündeme gelmesiyle KOBİ'lerin bilgilendirildiğini, bunun da hazır olduklarında halka açılabilmeleri için zemin oluşturduğunu belirtti.

İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) Gönüllü Danışmanlar Servisi'ne KOBİ'lerden talep yağıyor. İSO yetkilileri, danışmanlık servisinin 4 hafta önce faaliyete geçtiğinden bu yana 51 başvuru aldığını, bu başvuruların 41'inin İstanbul'dan, diğerlerinin ise Çorum, Samsun, Gaziantep, Kahramanmaraş, Bursa ve Kayseri'den geldiğini belirtiyor.
Danışmanlık talebiyle İSO'ya başvuran KOBİ'lerin 26'sına uygun birer danışman bulunmuş, diğer başvurular üzerinde de çalışmalar halen sürüyor. Gönüllü Danışmanlar Servisi, çeşitli alanlarda bilgi ve deneyim sahibi uzmanlardan oluşturulan havuzdaki danışmanları, konuya ve bölgeye göre KOBİ'lere yardımda görevlendiriyor. Ücretsiz hizmet veren danışmanların sadece danışmanlıkla ilgili masrafları firma tarafından karşılanıyor.
İSO Gönüllü Danışmanlar Servisi'ne başvurmak için (212) 293 59 68 numaralı telefondan Osman Demirgil'i arayabilirsiniz.