Songül Hatısaru

Songül Hatısaru

songul.hatisaru@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Dövizin kontrolsüz yükselişe geçmesinin ardından hükümet kiralarda TL’ye dönüşü başlatmıştı. Döviz cinsinden ödenen kiralar nedeniyle alışveriş merkezleriyle (AVM) gerilimli bir süreçten geçen perakende sektörü de böylece bir nebze rahatlamıştı. Ancak bu ara sektörde tekrar döviz tedirginliği başladı. Tedirginliğin nedeni ise geçen yılsonunda tebliğde yapılan değişiklikle ‘yerleşik yabancı firmalara dövizle kiralama yapılabilir’ kararının eklenmesiyle AVM’lerin tekrar harekete geçmesi. 2014 yılında Türkiye pazarına giren Danimarkalı ayakkabı markası Ecco’nun Türkiye Genel Müdürü Deniz Erda, son dönemde iki farklı AVM’den bu doğrultuda teklif aldıklarını belirtti. Erda, “Yanımdaki mağaza TL ile kira verirken, benim kirayı dolarla ödememi bekliyorlar. Tabii ki bunu kabul etmeyeceğimizi, gerekirse boşaltacağımızı söyledik” diye anlatıyor.

Haberin Devamı

Fırsat gördüler

Tebliğde özel durumlar için yapılmış değişikliğin AVM’ler tarafından bir fırsat olarak değerlendirildiğini vurgulayan Erda, “’Yapılabilir’ demek, yapın anlamına gelmez. Bizim satışlarımız da gelirlerimiz de TL bazında. Eğer bu değişiklik, kiraları dövize çevirmek için fırsat olarak değerlendirilirse ortalık toz duman olur” diye konuştu.

10 yıllık sorun

Son dönemde ayakkabı sektöründe yaşanan konkordato ilanlarına da değinen Deniz Erda, “Şunu söylemeliyim ki, yaşananların hiçbiri, aslında 2018’in problemi değil. Bunu anlamak için 10 sene öncesine gitmek gerekiyor. Bol paralarla bol mağazalar açıldı. Bu yatırımları sorgulamak gerekiyor” dedi. Ecco’nun iPhone, Louis Vuitton, Michael Kors gibi firmaların deri tedarikçisi olduğunu da hatırlatan Arda, “Kaliteli derimizi dünya markaları tercih ediyor. iPhone’un deri alımları diğer tüm markaları geçti” dedi. Türkiye’de yıllık ayakkabı üretiminin kişi başına bir ayakkabının da altında olduğunu vurgulayan Arda, “Ayakkabının uzun süreli giyimi için bakım önemli. Spor ayakkabılar özellikle makineye atılıyor, bu yanlış. Anti bakteriyel temizleme ürünleriyle bakımlarını yapmalı” dedi.

Yabancı ‘dövize’ rest çekti

24 SAAT ÇALIŞACAK

Haberin Devamı

Ecco’nun 2018’i yüzde 57 büyümeyle tamamladığını belirten Erda, “2019’un Ocak ayında ise satışlarımız yüzde 67 arttı. Son 1 senede Türkiye Ecco’nun en hızlı büyüyen pazarı oldu. 2019’u da yüzde 50’nin üzerinde büyümeyle tamamlamayı planlıyoruz” şeklinde konuştu.

Satışlardaki artışın en önemli dinamosunun yabancı müşteri sayısınd aki artış olduğuna dikkat çeken Deniz Erda, “Geçen ağustos ayında yabancıya satış oranımız yüzde 41’e ulaştı. 2017 yılında Türk müşteri oranımız yüzde73 iken 2019’da bu oran yüzde 63’e düştü. Özellikle, İran, Çin ve Rusya en fazla alışveriş yapan ülkeler oldu” dedi. İstanbul Havalimanı’nda da mağaza açmaya hazırlandıklarını anlatan Erda, “Bu dünyadaki 24 saat çalışan tek Ecco mağazası olacak” dedi.