Sahaflardan yıllar "nce aldığım bu değerli eseri, son tartışmalar üzerine tekrar karıştırdım...™nce, kitapta Nazım Hikmet var; hem de 12 sayfa! Gerçi o zaman Stalin'in Türkiye'den toprak talebi yoktu ve Nazım henüz Sovyet propagandasında yer almamıştı ama "komünist", yani rejim muhalifi olduğu biliniyordu. Buna rağmen Nazım'a hak ettiği geniş yer verilmiş...Nazım'ın şiirimizde "serbest ritmik nazım" türüyle yeni çığır açtığını, bunda da aruz vezninden de çok yararlandığını anlatıyor. Mesela: "Değil bir kaç, değil beş on, otuz milyon, otuz milyononlar bizim, biz onların" Evet "mefailün..." tarzı bir serbest ritmik şiir... Nazım'ın Şeyh Galib'den yararlanarak yazdığı şiirler de varmış. (Sf. 269 - 272)* * * TARİHİ mirasın yeni ile sentezleştirilerek nasıl orijinal eser yaratılabileceğinin bir "rneğidir bu!Aruzla, dahası, Divan edebiyatının mecaz ve sanatlarıyla modern şiir yazan Yahya Kemal, Fransız edebiyatındaki 'parnesyen şiir' gibi, sizde "halis şiir" in mükemmel "rneklerinden biridir.Kitabının daha başında Sevük diyor ki: "Aruzu bilmemek Yunus Emre'den Yahya Kemal'e kadar yedi asırlık sesimizi bilmemektir. O ses ki bu çatlak dünyada zevklerin zevki ve tatların tadıdır; o ses ki şerefimizdir, medeniyetimizdir, "vünüşümüzdür. Gençlerimizi aruzdan vazifelendirmeyi milli bir vazife bilelim." Ve Sevük Hoca, aruzun "Arap, Acem vezni" olduğunu s"yleyen bilgisizlere, "Türk aruzu" nu anlatarak "aruz, millidir, üstelik kolaydır" diyor. (Sf. 15 - 17)Aruzun ve halk ve tekke (Bektaşi) edebiyatında da ne kadar yaygın olduğunu anlatıyor. (Sf. 213 - 231)* * * ZİYA G"kalp ise diyor ki: Aruz sizin olsun hece bizimdirHalkın s"ylediği türkçe bizimdir'Leyl' sizin, 'şeb' sizin, gece bizimdirDeğildir bir mana üç ada muhtaç İdeolog G"kalp Fransız parnas şiirine, Bodlaire ve Verlaine gibi büyük şairleri de dışlıyordu. (Sf. 257)Bu bir tür kültürsüzleşme değil midir?!Bodlaire'in "Elem Çiçekleri" ne, Fuzuli'nin "Su Kasidesi" ne ve Ahmet Haşim'in "melal" ine aşina olmadan nasıl iyi şiir yazılır?!Sosyolojide büyük bir isim olan G"kalp'in şiirleri kadar şiir olur işte!Sevük, Necip Fazıl'ın "Çanlar" şiirini "rnek vererek, "heceye gürültülü bir ahenk koymasını" "vüyor: (Sf. 264) Sağa sola sallanıp dan, dan, dan... çaldı çanlarDurmadan çaldı çanlar, durmadan çaldı çanlar... Necip Fazıl Fransız ve Divan şiirlerini çok iyi bilirdi. Fuzuli'nin, Şeyh Galib'in ve en çok sevdiği Baki'nin şiirlerini, aruzun o muhteşem ritmiyle kaç defa ezbere Necip Fazıl'dan dinlemişimdir. "Milat, Cumhuriyet'tir" gibi, yahut "şu gayri millidir" ya da "bu burjuvadır" gibi sloganlarla sanatı kısırlaştırmak yanlıştır. Aruz düşmanlığı da ideolojik bir kültür kırımı değilse, kültürsüzleşmenin bir g"stergesidir. t.akyol@milliyet.com.tr MİLLİ ŞEF zamanında, 1941'de Remzi Kitabevi tarafından yayımlanmış "Edebiyat Bilgileri" adlı bir kitap, 390 sayfa... Yazarı, bir usta, tanınmış edebiyatçı İsmail Habip Sevük...