Gezi Parkı direnişiyle başlayan ve hızla tüm Türkiye’ye yayılan olaylarda, markalar da büyük bir sınav veriyor. Yalnızca parkın yerine yapılması planlanan AVM’de yer alma ihtimali olanlar değil; farklı sektörlerden tüm markalar, farklı nedenlerden dolayı teyakkuzda.
Sosyal medya kanalları bulunanlar nispeten daha şanslı. Haklarında konuşulanları, tepkileri, eleştirileri anında görüp kriz yönetimi yapma fırsatları var. Olmayanların manevra kabiliyeti ise yok denecek kadar düşük. Ortaya çıktığı yerde, derhal çözemedikleri takdirde sorunun hızla büyümesi işten bile değil.
***
En kötüsü ise, sosyal medya kanallarını doğru yönetemeyenler. Olayların en çok kızıştığı günlerde bir reklam ajansı, Twitter hesabından alakasız bir reklam kampanyası paylaştı mesela. Hemen tepki gördü; yaşananlara tepkisiz kalmanın yanı sıra bambaşka bir gündemle meşgul olmakla suçlandı.
***
Henüz Türkiye’den bir örnek çıkmadı ama moda markaları arasında da sosyal medya hesaplarını skandallara sebep olacak derecede kötü yönetenler olabiliyor. Kenneth Cole markası örneğin. Kenneth Cole, 2011 yılında Mısır’da çıkan ayaklanmalar üzerine Twitter hesabından “Kahire’de milyonlar ayaklanmış. Duyduğumuza göre yeni ilkbahar koleksiyonumuzun online mağazamıza geldiğini öğrenmişler” yazmıştı. Tüm dünyadan tepki görünce özür açıklaması yaptılar. Buna rağmen, hala felaketten fırsat yaratmaya çalışan marka algısı tam olarak geçmiş değil.
‘Hashtag’ tepki toplamıştı
Geçtiğimiz yılın diğer büyük ‘sosyal moda’ skandallarına ise online alışveriş sitesi CelebBoutique ve American Apparel markaları imza attı. ABD’nin Denver kentinin banliyösü Aurora’da “Batman” filminin ilk gösteriminde düzenlenen silahlı saldırıda 12 kişi ölmüş, bu nedenle de Aurora hashtag’i Twitter’da trending topic olmuştu. CelebBoutique PR ekibi ise neden popüler olduğuna bakmadan bu hashtag’den faydalanmaya karar verdi. Büyük tepki üzerine özür dilemek zorunda kaldıkları tweet’te şöyle yazıyordu. “Aurora şu anda trending topic. Belli ki Kim Kardashian’dan esinlendiğimiz Aurora elbisemiz yüzünden”.
Diğer skandal da bir diğer felaket haberinden doğdu. New York ve çevresi Sandy’ye teslim olmuş, halk evlerine sığınmış kasırganın geçmesini bekliyordu. Tam o sırada American Apparel’in tweet’ i geldi: “Eğer fırtınadan sıkıldıysanız, gelecek 36 saat boyunca yüzde 20 indirim yapıyoruz”. Böyle olaylara kayıtsız kalmak bir yana, bir doğa felaketini promosyon fırsatına dönüştürmeye kalkışmak, hele de bunu sosyal medya üzerinden yapmak intihar gibi bir şey. Dediğim gibi, henüz bu hataya düşen bir moda markası yok. Umarım olmaz da. Çünkü iki haftadır yaşadıklarımıza bakacak olursak kriz yönetimiyle ilgili öğrenmemiz gereken çok şey var.
Özay Şendir
Küfür çok ayıp, geçmişi yazmak yeter...
6 Haziran 2025
Abbas Güçlü
Yaşadığımız toprakların farkında mıyız?..
6 Haziran 2025
Zafer Şahin
Senin kısmetine Kent Lokantası düştü İstanbul
6 Haziran 2025
Abdullah Karakuş
Savaş tamtamları ile barış olur mu?
6 Haziran 2025
Mehmet Tez
Pink Floyd, Live in Pompeii: Woodstock’ın tam tersi
6 Haziran 2025