Çocuklar, basit günlük işlerin nasıl yapılacağını öğrenebilir. Her yaşta çocukların yardımla yada bağımsız yapabilecekleri basit işler vardır. Bu görevlerin nasıl yapacakları yetişkinler tarafından gösterilmeli ve öğretilmelidir. Çocuklara kendilerinin yapabilecekleri işleri için fırsat ve zaman verin. Başardıkça kendilerine olan güvenlerı artacaktır. Çocuklarınızı engellemeyin , bırakın zorlansa bile birşeyler için çaba harcasın. Başarabilmenin tadını alsın. Onun yapabileceği işi siz yaparsanız çocuk büyüdüğünde özgüven eksikliği yaşayan ve dışa bağımlı bir karektere sahip olabilir.  Anne babaya düşen görev ise, çocuğun hangi yaş döneminde neleri yapabileceğine dair bilgilere sahip olmaktır. Böylece çocuklarına, hangi gelişim ödevini nasıl kazanabileceklerine dair yardımcı olabilirler.
 
Öz-bakım becerilerinin gelişmesini sağlamak için, nasıl yapmaları gerektiğini öğretirken çocuğun beceri düzeyine dikkat ediniz. Açık, net ve basit talimatlar verin. Başarılarını övün ve onları cesaretlendirin.
 
Çocuğunuza yardımcı olabilmek için yaşlarına göre yapabilecekleri günlük rutinleri öğrenmenizde fayda olacaktir.
 
Çocuklar Hangi Yaşta Neleri Kendileri Bağımsız Olarak Yapabilir?
 
8 - 18 AY
 
 
 
Bir bardağın içine kaşık koyabilir ve karıştırabilir.
Yardım alarak soyunabilir, kutuya ayakkabı yada elbise koyabilir
Tercihlerine ulaşmak için çaba gösterir.
Yatma zamanlarını rutin hale getirin.
Sesleri ve hareket taklit eder.
Zannettiğimizden daha iyi anlarlar.
 
 
 18- 36 AY
 
 
Yardım ile ellerini yıkayabilir.
Pipetle içecek içebilir.
Giysilerini nereye koyacağını sorar.
Kaşıkla yemek yemeye çalışır.
Oyuncakları dağıtır ve toparlar, kutulara koyar.
Tuvalet kullanmayı öğrenir.
Basit eylemleri taklit eder.
Kolay sinirlenir.
Görevleri kendi yaptığında ve başardığında bundan hoşlanır.
Elbiselerini çıkarabilir.
Su yada kum ile oynamaktan keyif alırlar.
Basit ve açık kurallar öğrenme başlar.
 
3 YAŞ
 
 
Yardımla diş fırçalayabilir.
“Şimdi” , “ Yakında” ve “Daha Sonra” kavramlarını anlamaya başlar.
Çamaşır sepetine kirli giysilerini koyabilir.
Dolaptan ayakkabı  alabilir.
Bağları olmayan ayakkabılar giyinebilir.
Kolay şarkılar söylemektan hoşlanır.
Daha dikkatli dinler.
Bazen başkasını ebeveynine tercih eder.
Evcilik Oyunundan Hoşlanır.
Taklit eder.
Lavaboya kırılgan olmayan tabakları koyabilir.
Çöp kutusuna çöp atabilir.
Yardımı ile vücudunu yıkayabilir.
Yardımla ellerini yıkar ve kurular.
 
  
4 YAŞ
 
 
Bir kaşık, çatal kullanabilir.
Yardım olmadan elbise düğmelerini ilikleyebilir. Kendi giyinir, soyunur, fermuarını çeker. Bildiği nesnelerin resmini çizer. Farklı cinsiyet rollerini bilir. 10’a kadar sayabilir; bazı şekilleri tanır. 
Hızla yeni kelimeler öğrenir.
Net ve Basit kuralları anlar.
Paylaşmayı ve sıra beklemeyi  öğrenir.
Küvetin içinde kendini yıkayabilir. (Gözlem altında)
Dişlerini fırçalayabilir.
Ellerini yıkar ve kuralar.
 
 
5 YAŞ
 
 
Ev kurallarına uyar. ( Ellerini yıka, dişlerini fırçala, pijamalarını giy, ..)
“Başlangıç” , “Orta” ve “Son” kavramlarını anlar.
Başkalarının duygularını anlamaya başlar.
Özbakım becerileri gelişir.
Sağ ve sol kavramını anlar. 10’a kadar sayabilir.
 
Engeli olan çocuklara yardım gerekebilir. Aşağıdaki konularda yardımcı olabilirsiniz.
 
-          Çocuğun görevinin belli bir kısmını yapması için yada başlaması için bekleyin, zorlandığı      kısımda yardımcı olun.
-          Çocuğunuzun başladığı işi bitirmesini bekleyin bu konuda cesaretlendirin.
-          Farklı talimatlar uygulayabilirsiniz. Resimli, oklarla v.s
-          İşini tamamlaması için ekstra zaman verin.
 
 
Kaynak : http://csefel.vanderbilt.edu/documents/teaching_routines.pdf
 
Murat ATİLA
Klinik Psikolog/Aile Danışmanı