Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi (CDC) verileri çocukluk çağı obezite oranlarının son 10 yıl içinde önemli ölçüde arttığını gösteriyor. Kurumun açıklamasına göre obez çocukların tıpkı yetişkin obezler gibi diyabet, kalp, felç, kanser gibi sağlık sorunları yaşamaları olasılığı yüksek.
 
Obezite hastalığının başlamasını önlemek yine evde başlar ve ebeveynlere büyük görevler düşer. Çocuğa sağlıklı alışkanlıklar ve düzenli beslenme alışkanlığı kazandırmak önemlidir.
 
TV’ye Sınır Koyun
 
Çocuğunuzun TV karşısında fazla zaman harcaması, gün içinde ara sıra fiziksel aktivite yapsa da kilo almasına neden olabilir. 2005 yılında Fiziksel Aktivite ve Sağlık Dergisi’nin yaptığı bir araştırmaya göre televizyon başında hareketsiz şekilde 2 saat geçiren çocukların, fiziksel aktivite yapan çocuklara göre daha fazla kilo aldıkları saptanmıştır. Çocuğunuza TV izlerken zaman sınırı koyun ve fiziksel aktiviteler yapmasını teşvik edin.
 
Şekerli ve Asitli İçecekler İçirmeyin
 
Kalori miktarı fazla olan şekerli ve asitli içeceklerin (meyve suyu, kola…) bol miktarda tüketilmesi çocuğunuzun obez olma riskini arttırabilir. Halk Sağlığı ve Beslenme Derneği’nin 2014 yılında yaptığı çalışmada; haftada 4 adet şekerle tatlandırılmış içecek içen çocukların, bu içecekleri içmeyen çocuklara nazaran daha fazla OBEZ olma riski taşıdıklarını ortaya konmuştur.
 
Teşvik Edin
 
Çocuğunuzu fiziksel aktivite yapmaya teşvik edin ve destek olun. Basketbol, futbol, yüzme, yürüyüş, bisiklet binme gibi sportif faaliyetlere yönlendirin ve bu sporlara devam etmesi konusunda teşvik edin. Onu takdir ederek, bu spor alanlarında başarılı olmasına katkıda bulunun.
 
Örnek Olun
 
Ebeveynlerin fiziksel olarak daha aktif olmaları çocuklarına rol model olmaları açısından önemlidir. 2011 yılında yapılan bir çalışma ebeveynleri spor yapan, fiziksel aktivitede bulunan çocukların spor yapmaya daha istekli oldukları tespit edilmiştir. Birlikte ailece oyunlar oynamak, fiziksel aktivite yapmak çocuğunuzun kalori yakmasını sağlayacağından, obez olma riskini de azaltacaktır.
 
Sağlıklı Yemekler Hazırlayın
 
Çocuğun doğru ve sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanması evde başlar. Aile yemekleri çocuğun bu alışkanlığı kazanmasına imkan tanır. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları tarafından 2011 yılında yapılan bir çalışmada ev yemekleri yiyen çocukların, haftada 3 kez ev yemeği, diğer günlerde fast food yemek yiyen çocuklara göre kilolarının daha normal olduğu gözlenmiştir. Çocuğa sağlıklı ve doğru besleme alışkanlığı kazandırmak için yemeklerin ailece yenmesi ve sebze – meyve tüketilmesi önemlidir.
 
Murat ATİLA
Klinik Psikolog/ Aile Damışmanı