Editörün Seçtikleri Otoyolda `Fırtına' kopuyor

Otoyolda `Fırtına' kopuyor

21.05.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Otoyolda `Fırtına' kopuyor

Otoyolda `Fırtına kopuyor


Dünyanın bir numaralı ekolojik bölgelerinden olan Fırtına Vadi'si santraldan sonra, Karadeniz Otoyol prdjesi için dinamitleniyor

Önay Yılmaz


Dünyada korunması gereken 200 ekolojik bölge arasında bulunan Fırtına Vadisi'ne Çamlıhemşin Hidroelektrik Santralı'ndan sonra ikinci darbeyi Karadeniz Otoyol Projesi vuruyor.
Vadiden yol için dinamitlerle koparılan toprak ve kaya parçaları, ekolojik açıdan zengin bitki türlerine büyük zarar veriyor. Koskoca tepeler dinamitlerle patlatılarak parçalanan kaya parçaları, yapımına başlanan Karadeniz sahil otoyolunun alt yapısının döşenmesinde kullanılıyor. Ayrıca santral için yapılan ek yollar da, yine vadiden elde edilen kaya ve toprak parçalarıyla yapılıyor. Yeni açılan yollar nedeniyle birçok bitki türü zarara uğruyor.
Trabzon Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu'nun 1. ve 3. derecede doğal SİT alanı ilan edilen Fırtına Vadisi'ndeki Dilek-Güroluk hidroelektrik enerji santralı yapım çalışmaları, Trabzon İdare Mahkemesi'nce durdurulmuş durumda. Bilirkişi Heyeti, santralın ÇED raporunun yanlışlıklarla dolu olduğunu, doğaya zarar vermeyeceğine yönelik vaatlerin ve taahhütlerin bir belgeye dayandırılmadığını bildirdi.
Yöre halkı, santralın yapımıyla ilgili büyük bir zafer kazandıklarını ancak bu kez de Karadeniz otoyolu için vadiden dinamit patlatılarak elde edilen dev kaya ve toprak parçalarının çevreyi kirlettiğini, ekolojik yapıyı bozduğunu söyledi.

Ekolojik zararları

* KTÜ'nün raporuna göre vadi, Türkiye'deki dağ horozu ve Kafkas ur kekliği gibi nadir kuş türlerinin bulunduğu 100 önemli kuş alanından biri. 145'i nadir, 25'i ise endemik nadir olan 2 bin 460 türle Türkiye florasının yüzde 28'ini oluşturuyor. Bunun yaklaşık yüzde 7'si tıbbi bitkiler. Ayrıca 19 yabani hayvan türü, dünyada nadir bir balık türü olan deniz alası da bulunuyor. Santral ve yol çalışmaları bütün bu türlere zarar verecek
* Rapora göre, bu tür çalışmalarla verilecek ekolojik zarar, Türkiye'nin de taraf olduğu biyolojik çeşitliliğin korunmasıyla ilgili Rio Sözleşmesi ve "Avrupa yaban hayatı ve yaşama ortamlarını koruma"yı içeren Bern Sözleşmesi'ne aykırı.
* Karadeniz sahilinde yapılacak otoyol, kıyı canlı ekosistemini olumsuz etkileyecek.


Yazarlar