Editörün Seçtikleri Sırrıyla gömüldü

Sırrıyla gömüldü

10.09.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Sırrıyla gömüldü

Sırrıyla gömüldü

       ATLANTİK Okyanusu'na düşen Swissair uçağının ilk kara kutusunun deşifre edilmesi, kazanın nasıl meydana geldiğine ilişkin ilk bilgileri az da olsa gün ışığına çıkardı. Ancak karakutu, düşüşün gerçekleştiği en önemli 6 dakikayı kaydedemedi.
       Kara kutudaki konuşmalara göre Boston'daki hava kontrolörü, 111 uçuş sayılı Swissair'in pilotlarıyla yaptığı telsiz bağlantısında tuhaf bir ses duydu: Bu ses uçağın kendiliğinden otomatik pilottan çıktığının ve ortada ciddi bir sorun olduğunun kanıtıydı.

       Halifax'a zaman geçirmeden inmek isteyen uçağın yakıtını boşaltırken pilotların kendi aralarındaki konuşmalardan kokpitte duman olduğu da anlaşıldı. Başta, cesetlerde yanık izi bulamayan doktorlar, uçakta yangın çıkıp çıkmadığına dair şüpheliydi. Ancak bulunan uçak parçalarının yüksek ısıya maruz kaldığı bildirildi.
       Kara kutu, uçak okyanusa çakılmadan 6 dakika önce kayıttan çıktı ve bu nedenle uçakta çıkan sorununun ne olduğu henüz tam olarak anlaşılamadı. Yetkililer ve ölenlerin aileleri daha fazla bilgi alabilmek için ikinci kara kutunun da bulunmasını ve deşifre edilmesini bekliyorlar.

       Swissair uçağının pilotuyla hava trafik kontrol kulesi arasındaki son
       irtibat:

       * Swissair 111 (9:58:15.8): Moncton Merkezi, Swissair 111 ağır ve geniş jumbo, iyi akşamlar, yüksekliğimiz 33 bin fit (yaklaşık 10 bin metre.)
       * Kule (9:58:20.4): Swissair, Moncton Merkezi, iyi akşamlar. Bazı yüksekliklerde küçük türbülanslar tespit edildi.
       * Swissair 111 (10:14:18.0): Swissair 111 acil durum açıklıyor. Kokpitte duman var. Hemen bir yere inmeliyiz... Boston olabilir.
       * Kule (10:14:33.2): Swissair 111, tamam... sağa dönün... Boston'a mı gitmek istiyorsunuz?
       * Swissair 111 (10:14:33.2): Boston herhalde... Havanın iyi olması lazım, buradan sağa dönüyoruz. Swissair 111.
       * Kule (10:14:45.2): Swissair 111, tamam sizi duyduk, 31 bin fite inin. Olur mu?
       * Swissair 111 (10:14:50.3): 31 bin fit (Pilotlar, anlaşılamayan bir şeyler söylüyor) 31 bin Swissair 111.
       * Kule (10:15:08.6): Halifax'e gitmeyi tercih eder misiniz?
       * Swissair 111 (10:15:11.6): Bir dakika
       * Swissair 111 (10:15:38.4): Tamam, Swissair Halifax'a inecek.
       * Kule (10:15:43.8): Swissair 111 tamam... Doğru Halifax'a gidin. Seviyenizi 29 bin fite indirin.
       * British Airways 214 (O sırada oradan geçen bir yolcu uçağı) (10:15:58.3): Swissair 111 size Halifax hava durumunu verebiliriz.
       * Swissair 111 (10:16:04.1): Swissair 111 oksijen maskelerini taktık, hava durumu nasıl?
       * Halifax kule (10:19:14.5): Sizi altıncı uçak pistine doğru yönlendirebilir miyim?
       * Swissair 111 (10:19:19.4): Tamam ve en son rüzgar şiddetini de söyleyin lütfen.
       * Halifax kontrolörü (10:19:22.1): Tamam size pistin vektörlerini vereceğim, vektör altı.
       * Swissair 111 (10:19:26.3): Tamam.
       * Halifax kule (10:19:39.5): Arka taraftan gelin. Yerel frekans 19.9. 30 miliniz kaldı.
       * Swissair 111 (10:19:53.3): 30 milden fazlasına ihtiyacımız var.
       * Halifax kule (10:21:23.1): Swissair 111 vaktiniz olunca bana uçakta kaç kişinin bulunduğunu ve ne kadar yakıtınız olduğunu söyleyebilir misiniz?
       * Swissair 111 (10:21:30.1): Tamam. Uçağın yakıtla birlikte ağırlığı 230 ton. Biraz yakıt boşaltmalıyız, bu civarda boşaltabilirmiyiz?
       * Halifax kule (10:22:04.2): Swissair 111 sola doğru 200 derece dönün ve yakıt boşaltacağınızda bize haber verin. Sahile 10 mil ve havaalanına 25 mil uzaklıkta olacaksınız.
       * Swissair 111 (10::22:20.3): Tamam sola dönmekteyiz, sadece 10 bin fite kadar ineceğiz.
       * Halifax kule (10:22:29.6): Tamam 10 bin fitte kalın. Birazdan size nerede yakıt boşaltabileceğinizi söylerim.
       * Swissair 111 (10:22:34.4): Tamam.
       * Swissair 111 (10:22:36.2): (Pilotlar arasında Almanca bir konuşma oluyor, konuşma kontrol kulesinden de duyuluyor) Havalandırmayı çalıştıralım ve dumandan kurtulalım.
       * Halifax kule (10:22:42.9): Tekrarlayın?
       * Swissair 111 (10:22:45.3): Pardon sizlere söylemedik. Aramızda konuşuyorduk. Üzgünüm.
       * Halifax kule (10:23:33.1): Swissair 111 sola doğru devam edin ve 10 bin fitte kalın.
       * Swissair 111 (10:23:39.2): Tamam 180 derece sola dönüyorum.
       * Halifax kule (10:23:55.7): Havaalanından 40 milden fazla uzaklaşmayın, acil durumda hemen inersiniz.
       * Swissair 111 (10:24:03.9): Tamam. Nerede yakıtı boşaltacağımızı söyleyin.
       * Swissair 111 (10:24:28.1): (Uçak otomatik pilotun kontrolünde beklenmedik şekilde çıkar) Ah Halifax manuel olarak uçmalıyız. 9 bin ve 11 bin fit arasında uçabilirmiyiz?
       * Halifax kule (10:24:28.1): 5 bin ve 12 bin fit arası uçabilirsiniz.
       * Swissair 111 (10:24:45.1): Swissair 111 acil durumda... 0-1-2-4...(bağlantı karışıyor) Hemen yakıt boşaltmalıyız ve inmeliyiz
       * Halifax kule (10:25:04.1): Tamam, ben sürekli sizinleyim.
       * Swissair 111 (10:25:05.4): Acil durum, acil durum
       * Halifax kule (10:25:19.2): Sizi anlıyoruz Swissair 111, hemen yakıtınızı boşaltın ve bitince bana bildirin.
       * Halifax kule (10:25:43.0): Swissair 111 hazır olduğunuz an yakıtı boşaltın.

       Bu konuşmalardan sonra Swissair uçağıyla başka iletişim kurulamadı. Altı dakika sonra da okyanusa çakıldı ve radarlardan yok oldu.


Yazarlar