Uykusuzluk (İnsomnia) nedir?

Uykuya dalmakta veya uykuyu sürdürmekte güçlük veya uykunun dinlendirici olmaması gibi şikayetler "uykusuzluk" olarak tanımlanır.

Uykusuzluk (İnsomnia) nedir?

Yetişkinlerin yüzde 10–15'inin süregen ve ciddi uykusuzluk tarifi son derece yaygındır. İlerleyen yaşlarda ve kadınlarda daha yaygındır. Uykunun zamanı ve süresi altta yatan hemeostatik uyku sürdürümü ve sirkadiyen (biyolojik saat) süreçlerle belirlenir. Uykusuzluk, bilişsel ve psikomotor performans kaybı, düşük yaşam kalitesi, artmış sağlık harcamaları, artmış iş okul devamsızlığı ve artmış duygudurum ve anksiyete bozuklukları veya madde kullanımı ile ilişkilidir.

Akut Uykusuzluk Nedir?

Genellikle 1 gün ila 3 hafta sürer. Yabancı mekânda bulunma, durumsal stres, akut tıbbi hastalık veya ağrı, vardiyalı çalışma, kafein veya alkol kullanma nedenleri ile oluşabilir. Yanlış öğrenilmiş davranışlar ve uykuya dair kaygı duyma, (şartlanılmış uykusuzluk) gibi sebepler ile uykusuzluk kendi kendine kötüleştiren döngü üretmez ise genellikle zaman ile düzelir. Tedavide altta yatan neden çözülmelidir. Birkaç günden uzun süren uykusuzluklarda uzman hekim kontrolünde medikal tedavi başlanmalıdır. Stres azaltıcı teknikler önerilmelidir.

Kronik Uykusuzluk Nedir?

Birincil kronik uyku bozuklukları (tüm kronik uykusuzlukların yüzde 10–20 kadarıdır)

Kronik uykusuzluk 3 alt tipten oluşur.

¦Şartlanmaya bağlı veya psikofizyolojik uykusuzluk aslında uykusuzluk ve onun sonuçlarından korkunun yol açtığı bir anksiyete bozukluğudur.
¦Uyku durumunu yanlış algılama polisomnografik olarak kaydedilen uyku ile hastanın algıladığı uyku arasındaki bir tutarsızlık
¦İdiopatik uykusuzluk genellikle yaşam boyu sürer ve genellikle diğer nedenlerin dışlanmasıyla tanı konulur.
¦Tedavide bilişsel-davranışçı tekniklerin uzun dönemde en iyi etkinliğe sahip olduğu gösterilmiştir.
İkincil Kronik Uyku Bozuklukları

Psikiyatrik Hastalıklar

Tüm uykusuzlukların yüzde 50den fazlası olarak kronik uykusuzluğun en yaygın nedenidir. Tedavi altta yatan psikiyatrik hastalığın etkili, iyi tolere edilen ajan ile tedavisi ile olabilmektedir.

Huzursuz Bacak Sendromu

Kadınlarda erkeklere göre iki daha fazla görülen yalnızca akşamları veya geceleri var olan yada gündüz ile kıyaslandığında daha kötü olarak hissedilen daha çok bacaklarda hareketle hafifleyen uyuşma ve rahatsızlık şikayetlerinden oluşan bir sendromdur. Şikâyetler uykusuzluk ile alevlenir. Altta yatan biyokimyasal ve anotomik patolojiler bilinmemektedir. Bununla birlikte kronik böbrek yetmezliği, demir eksikliği, romatoid artrit, antidepresan kullanımı ve gebelikte sekonder olarak ortaya çıkabilir. Medikal tedavi ile şikayetler azaltılabilir.

Sirkadiyen Ritm Bozuklukları

Bedenin biyolojik saatinin gerçek saatin gösterdiği zamana uyumlu olmadığı bir hastalık grubudur. Bu durum uygun koşul ve zamanlarda uyumakta güçlük ve/veya uygunsuz gündüz vakitlerinde gündüz vakitlerinde uyuklamalara yol açar. Nöbet, istemli veya gece vardiyalı çalışan ya da zaman dilimine karşı seyahat eden kişilerin çoğunda yaygın bozukluktur.

Madde Kullanımı( alkol kafein)

İlaçlar/ Tıbbi /Nörolojik Bozukluklar

Ağrı, solunum yetmezliği, sık idrara çıkan uykusuzluk yapan en yaygın tıbbi nedenlerdendir. Parkinson hastalığı, Alzheimer hastalığı, ve multiinfarkt demans gibi bozukluklar uyku merkezlerinde tutulumla uykusuzluk oluşturabilir. Antidepresanlar, dekonjestanlar, kortikosteroidler uykusuzluğa neden olabilir. Tedavi altta yatan neden tedavisi ile mümkün olabilmektedir.

Sağlıklı Bir Uyku Nasıl Olmalıdır?

Uykusuz insanların bir bölümünde sadece uyku hijyeninin düzenlenmesiyle önemli ölçüde yarar sağlanabilmektedir. Uyku hijyeni için şu noktalara dikkat edilmelidir:

¦Çok aç ya da tok olmamak,
¦Kafeinli, alkollü, kolalı içeceklerden ve tütün kullanımından kaçınmak,
¦Düzenli egzersiz yapmak, ancak akşam saatlerinde heyecan oluşturacak aktivitelerden kaçınmak,
¦Uyku gelmeden yatağa girmemek,
¦Yatak odasını sadece uyku ve cinsel ilişki için kullanmak,
¦Uyuyamadığında uyumaya çabalamamak, yataktan ve yatak odasından çıkarak başka bir yerde zaman geçirip uyku gelince yatağa dönmek,
¦Ne kadar uyunursa uyunsun sabah belirli bir saatte kalkmak,
¦Gündüzleri uyumamak ve yatak odasını ses, ışık, ısı yönünden izole etmek.
.

Aromaterapinin faydaları nelerdir?Aromaterapi ruh sağlığına iyi geliyor mu? Ofis ortamında hangi uçucu yağlar kullanılabilir? Alerji sorunu olanlar hangi uçucu yağları kullanabilir? Aromaterapist Aslı San Bilgin aromaterapinin faydaları hakkında bilgiler verdi.

Spor Günü

Spor Günü
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
KOVA
BALIK
Bugün

Ay bugün Yengeç burcunda. Bugün bir dizi meşguliyet ve düşünce dünyasında hareketli kılan gelişmeler var. Aynı zamanda eve ait uğraşlar ve değişiklikler içinde olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Yengeç burcunda iken haftasonu hareket ve yenilikler getiriyor. Yakın çevrenizle daha fazla ilgilenebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeteneklerinizi daha iyi değerlendirmeye gayret edebilirsiniz. Ancak parasal konularda daha gerçekçi davranmak gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Burcunuzda ilerleyen Ay, önemli gelişmelere ve yeni başlangıçlara işaret etmekte. Ancak karar vermek konusunda şartları aşırı zorlamamalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Artan hassasiyetler içinde olabilirsiniz. Hafta sonunda kafanızda pek çok düşünce kararsız kalmanıza yol açabilir. Aynı zamanda gizli durumlar, konularla da ilgilenebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeni fikirler ve projelerle ilgili olabilirsiniz. Arkadaş grubu içinde ya da sosyal alanda hareketli olabileceğiniz imkanlar var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Biraz daha kararlı olun. Hafta sonu olmasına karşın, bugün beklentileriniz yüksek olabilir. Aynı zamanda kendinizi sorumlu hissedebileceğiniz durumlar içinde de olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Kendinizi daha iyi hissedebileceğiniz, ufuklarınızı genişletebileceğiniz bir gündesiniz. Yolculuklar, yeni insanlarla bir araya gelmek keyifli olacak.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygusal açıdan bağlayıcı nedenler söz konusu. Zihnen meşgul olabileceğiniz ve kendinizi endişeli hissedebileceğiniz koşullar var. Bu nedenle, kendinizi yıpratmamalı, esnek olmaya çalışmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Karşılıklı konularda daha dengeli olmaya bakın. Bugün başkalarından çok şey duyabilir, öğrenebilirsiniz. Eşinizle, yakın arkadaşınızla ilgili konularda daha gerçekçi olmaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Hafta sonu olmasına karşın bazı yoğunluklar ve meşguliyetler gündeme gelebilir. Kendinize, sağlığınıza daha çok özen göstermeli, stresten uzak kalmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeni şeyler öğrenmek ve hayattan keyif almak konusunda olumlu imkanlar var. Aşırı hayale kapılmadığınız sürece hayatın getirdiklerine açık durun.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber