Dünya Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi! En 'havalı' reklam nasıl rekora dönüştü?

Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi! En 'havalı' reklam nasıl rekora dönüştü?

21.03.2023 - 15:53 | Son Güncellenme:

İnsanlık tarihi birbirinden ilginç rekorlarla dolu. Bu rekorlar arasında en dikkat çekenlerden biri ise yaklaşık 50 yıl önce kırılan tarihteki en uzun uçuş rekoru. İşte bir kumarhane sahibi ve kumarhanede tamirci olarak çalışan bir savaş pilotunu yan yana getiren 65 günlük uçuş rekorunun ağızları açık bırakan hikâyesi.

Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi En havalı reklam nasıl rekora dönüştü

Derleyen: Oğuzcan Atış / Milliyet.com.tr - Her şey ABD'nin Nevada eyaletinde bulunan Mojave Çölü üzerinde kurulu olan ve her geçen gün popülaritesi artan Las Vegas'ta Hacienda Oteli'nin 1958 yılında açılmasıyla başladı. Kurulduğu dönemde bir demiryolu geçiş istasyonu olması sebebiyle mafya ve organize çetelerin bulunduğu, denetimden yoksun bir kent olan Las Vegas, kumarhanelerin yasal statüye kavuşmasıyla birlikte bir kumarhane merkezi haline gelmiş, 1940'lı yıllarla birlikte her geçen gün daha fazla insanı misafir etmeye başlamıştı. Hacienda Oteli işte tam da böyle bir atmosferde kuruldu. Şehrin her geçen gün popülerliği artıyor olsa da otel sahibinin para kazanmak için sabretmeye niyeti yoktu. Müşteri çekebilmek için tüm gözlerin oteline dönmesini sağlayacak bir reklam yapması gerekiyordu. Tam da bu noktada imdadına İkinci Dünya Savaşı'nda görev almış bir pilot yetişti. İşler bundan sonra filmleri aratmayacak bir noktaya ilerledi.

Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi En havalı reklam nasıl rekora dönüştü

Haberin Devamı

KÖTÜ ŞÖHRET KAZANDIRMAK İSTEMİYORDU

İkinci Dünya Savaşı'nda pilotluk yapan Bob Timm, uçmayı çok sevdiği için savaştan sonra kariyerine ticari uçuşlar yapan bir pilot olarak devam etmek istemişti. Ancak kader onu Las Vegas'taki Hacienda Otel'in kumarhane bölümünde tamirci olacağı bir geleceğe sürüklemişti. Bu durum, Hacienda'nın sahibi Warren Bayley'in çalışanlarından otelin reklamını nasıl yapacaklarına dair fikirlerini sorduğunda değişti.

Timm, Bayley'e rekor kıran bir uçuşun mükemmel bir reklam olacağını ve otelin ilgi çekeceğini söyledi. Bayley, mafyanın kol gezdiği bir kumarhane şehrinde oteline kötü bir şöhret kazandırmak istemiyordu. Timm'in önerisini çok beğenen Bayley, eski pilotun bunu yapması için ona finansman sağlamayı kabul etti. Artık süreç Bob Timm tarafından yönetilecekti.

Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi En havalı reklam nasıl rekora dönüştü



Haberin Devamı

DOĞRU UÇAĞI SEÇMEK ÖNEMLİYDİ

Tarihi uçuş için en önemli detaylardan biri doğru uçağı seçmekti. Uçak teknolojisi o dönemde çok hızlı ilerliyordu. Bob Timm, rekor denemesinde kullanılacak uçağın kolay uçurulabilmesi, düşük yakıt tüketimine sahip olması ve mekanik anlamda güvenilir olması gerektiğini düşünüyordu. Timm, o dönem için oldukça yeni bir uçak olan Cessna 172'nin bu rekor denemesi için uygun olduğunu düşünüyordu.

Uçağın seçilmesinin ardından N9217B tescilli Cessna 172, rekor denemesi için modifiye edilmeye başlandı. İlkel bir otomatik pilot sistemine sahip uçağın motoru başta olmak üzere birçok mekanik aksamı değiştirildi ve uçağa ek yakıt tankları eklendi. Motoru kapatmadan yağ ve filtreleri güvenli şekilde değiştirmek için yağ hatlarında da bazı düzenlemeler yapıldı. Ağırlığı azaltıp yakıt tüketimini azaltmak için iç donanımların çoğunun çıkarılan uçağa, pilotların uyuyabilmesi için bir uyku tulumu, kişisel hijyen için küçük bir çelik lavabo eklendi.

3 TEST DE BEKLENİLDİĞİ GİBİ GEÇMEDİ

Modifikasyonların tamamlanmasının ardından rekor denemesi için uygun hale getirilen Cessna 172, Bob Timm idaresinde havalanarak test uçuşlarına çıkmaya başladı. Ancak art arda yapılan 3 test beklenildiği gibi geçmemişti. Yeniden yapılan düzenlemelerin ardından Cessna 172, günler sürecek uçuşa hazır hale getirildi. Bununla birlikte Bob Timm tarihi uçuşa bir pilotu daha dahil etti ve planlamaya sonradan dahil olan John Cook, Bob Timm'in yardımcı pilotu olarak rekor denemesine katılacak isimlerden biri oldu. Artık her şey rekor denemesi için hazırdı.

1958'DE HAVALANIP 1959'DA İNDİLER

Pilotların herkesten gizli bir şekilde iniş yapıp bir hileye başvurmamaları için uçağın tekerlekleri beyaza boyandı ve Bob Timm ile John Cook idaresindeki uçak, 4 Aralık 1958'de Las Vegas yakınlarından havalanarak günlerce sürecek olan tarihin en uzun uçuşa başladı. Her dört saatte bir değişimli olarak pilotluk yapan ikili Las Vegas yakınlarında uçuyor, reklam ve tanıtım için Los Angeles yakınlarına kadar gidip geceleri tekrar ilk kalkış yaptıkları bölge yakınlarında dolaşmaya başlıyordu.

Haberin Devamı

Bu karar gece yaşanacak olası bir olumsuzlukta hızlıca acil iniş yapabilmek için alınmış bir karardı. Rekor denemesindeki en ilginç anlar günlerce havada kalan uçağa yakıt ikmali yapıldığı anlar oldu. İkmal, yakıt deposu ve pompasıyla donatılmış bir kamyon aracılığıyla, düz bir kapalı otoyol boyunca günde iki defa buluşarak gerçekleştirildi. Yakıt almak için alçalan uçak, kamyondan uzatılan hortumu bir vinç yardımıyla yakalıyor, yakıt ikmaliyle birlikte pilotlara yiyecek ve içecek ulaştırılıyordu.

Kumarhane sahibi ile savaş pilotu yan yana geldi En havalı reklam nasıl rekora dönüştü


Takvimler 3 Ocak 1959'u gösterdiğinde Bob Timm ve John Cook bir önceki en uzun havada kalma rekorunu kırdı. Ancak ikilinin aklında çok daha farklı bir düşünce vardı. Her ikisi de rekoru kimsenin ulaşamayacağı bir noktaya ulaştırmak istiyorlardı. İki pilot aldıkları ortak karar doğrultusunda uçuşa devam etmeye karar verdi. Şubat ayının başında günlerdir havada olan uçağın eskimeye başlayan bazı mekanik aksamları, yakıt ikmali için yapılan alçalmaların ardından uçağın tırmanmasını engellemeye başlamıştı. Bob Timm ve John Cook, yaşanan gelişmelerin ardından 64 gün, 22 saat ve 19 dakika süren uçuşu sonlandırarak 2 Şubat 1959 günü kalkış yaptıkları havalimanına iniş yaptı.

1996'DA KONTROLÜ ŞEKİLDE YIKILDI

Timm ve Cook'un imza attığı en uzun uçuş rekoru, Hacienda Otel'in sahibi Warren Bayley'in de amacına ulaşmasını sağladı. Rekor denemesi sırasında kullanılan Cessna 172, kalkış yaptığı McCarran Uluslararası Havalimanı terminalinin tavanına monte edildi. Robert Timm 1976'da ve John Cook 1995'te Las Vegas'ta hayatını kaybetti. Hacienda Oteli ise Aralık 1996'da kontrollü şekilde yıkıldı ve otel arazisine yeni bir bina yapıldı.