Geri Dön
EkonomiKalamış Marina’ya 664 milyon dolar!

Kalamış Marina’ya 664 milyon dolar!

Türkiye’nin en büyük yat limanı Kalamış Marina’nın özelleştirme ihalesi kıran kırana geçti. 41 tur süren ihaleyi 664 milyon dolarlık teklifle Koç Holding kazandı. Onay sürecinden sonra Koç, marinayı 30 yıl süreyle işletecek

Kalamış Marina’ya 664 milyon dolar!

Türkiye’nin tekne bağlama kapasitesi açısından en büyük yat limanı olan Fenerbahçe-Kalamış Yat Limanı’nın 30 yıl süreyle işletilmesi ihalesinde en yüksek teklifi 664 milyon dolar ile Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri A.Ş. verdi. Koç grubuna bağlı şirket, 15 yıldır işlettiği limanın ihalesini, uzun bir mücadele sonrasında kazanabildi.
Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş.’ye ait İstanbul Kadıköy’deki Fenerbahçe Kalamış Yat Limanı için düzenlenen ihalenin nihai pazarlık görüşmesinin açık artırması 4 teklif sahibinin katılımıyla 495 milyon dolar başlangıç ve 1 milyon dolar artırım aralığıyla başladı.

Ağaoğlu çekildi
Açık artırmada ilk olarak Tepe-Kaya Ortak Girişim Grubu elendi. Daha sonra Ali Ağaoğlu’nun Akdeniz İnşaat’ı ile Yılport Holding ortaklığı ihaleden çekildi. Açık artırmanın son bölümüne Safi Gayrimenkul ve Yatırımları Sanayi Ticaret A.Ş. ile Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri A.Ş. arasında uzun süren bir çekişme yaşandı. Bu bölümde Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri A.Ş. iki kez mola aldı. İhale, Tek-Art Kalamış ve Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri A.Ş.’nin en yüksek teklifi 664 milyon dolar olarak vermesiyle sona erdi.

Koç da zorlandı
İhale biter bitmez Koç grubundan gelen ilk yorum, “Bu kadar zor geçeceğini düşünmemiştik” şeklinde oldu. Koç Holding Turizm, Gıda ve Perakende Başkanı Tamer Haşimoğlu, “Şartlar içinde teklif vermiş olduk. Türkiye ekonomisine güvenimiz devam ediyor.
Kıran kırana bir ihale süreci yaşandı. Özelleştirme açısından iyi bir sonuç alındığını düşünüyorum” diye konuştu. Haşimoğlu, ödemedeki taksit opsiyonu için ihale sonucunun onaylanmasına kadarki süreçte karar vereceklerini kaydetti.
İhale şartnamesinde önemli yatırımların yapılmasının istendiğini ifade eden Haşimoğlu, “Şartnamede yatırımın nasıl yapılacağı tariflenmiş, rakam olarak yok” dedi. Haşimoğlu ihalede ortaya çıkan rakam için de, “Sanırım 41 tur geçti. Rakamın düşük kaldığını söylemek ne kadar doğru bilmiyorum. Buraya gelirken, bu yerin işletmecesi olarak, müşteri profilini titiz bir şekilde çalışarak, fizibilitemizi hazırladık. Türkiye ekonomisine güvenimiz devam ediyor. Bundan sonraki özelleştirme projeleri gündeme geldikçe değerlendirip, ona göre karar vereceğiz” diye konuştu.

Kapasite artacak
Yat limanının 1400’e yakın tekne ve yat bağlama kapasitesi olduğunu ifade eden Haşimoğlu, bu rakamın yatların ebat ve cinslerine göre değiştiğini, yapılacak yeni yatırımlarla kapasitenin 1700’e kadar çıkabileceğinin öngörüldüğünü söyledi.
Haşimoğlu, hedeflerinin sadece yat sahiplerinin faydalanacağı bir mekan olmaktan ziyade, dışarıdan gelen ziyaretçilerin de vakit geçirebileceği alanlar yapmak olduğunu ifade etti.

Sit alanı ne olacak?
Tamer Haşimoğlu, limanın 1., 2. ve 3. derece arkeolojik sit alanı içinde kaldığının anımsatılması üzerine, Özelleştirme İdaresi’nin imar yetkisi olduğunu anımsatarak, sit alanı konusunda olumlu görüş alındığını ifade etti. Haşimoğlu, “Öyle bir problem olacağını sanmıyorum” dedi. Sit alanı ilan edilmlesi nedeniyle plansız kalan liman için imar değişikliğini Özelleştirme İdaresi’nin yaptırdığı belirtildi.

4 çıpalı hale gelecek
Koç Holding’in yüzde 75.92 hisseye sahip olduğu Tek-Art, 1999 yılından beri marinanın işletmesini sürdürüyordu. Limanın 4 çıpalı yat limanı haline getirilmesi öngörülen yatırımların 5 yıl içinde bitirilmesi idarenin şartları arasında. İhale bedelinin yüzde 20’si peşin, geri kalanı 60 ay vadeli ödenebilecek.