29.08.2008 - 00:36 | Son Güncellenme:
Kadife Şahin
Özelleştirme İdaresi’nden TEKEL’in içki bölümünü satın alan Mey İçki Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin markası olan Kayra Imperial Londra’nın ünlü restoranlarına girmeyi başardı. Yüzde 90’ı iki yıl önce Texas Pasific Grup tarafından satın alınan Mey’in hedefi Londra’dan sonra Paris’in de ünlü restoranlarına Kayra şaraplarını satmak.
Dünyanın en iyi restoranları arasında gösterilen Fat Duck, Hakkasan ve L’etranger’deki mönülere girmeyi başaran Kayra’nın Direktörü Bülent Özfırat, bağbozumu nedeniyle Şarköy’de gerçekleştirilen basın gezisinde gazetecilerin sorunlarını yanıtladı.
TEKEL’den satın alınan Şarköy ve Elazığ fabrikalarındaki şarap üretimini bölge üreticileriyle üç yıllık sözleşmeler yaparak sürdürdüklerini bildiren Özfırat, iki fabrika için 15 milyon dolarlık yenileme yatırımı yapıldığını bildirdi. Özfırat şöyle konuştu:
250 YTL’ye satılıyor
“Şarköy ve Elazığ’daki tesislerimizi 15 milyon dolarlık yatırımla tekrar elden geçirdik. Şu anda 65 farklı çeşit ile Avrupa ülkelerine bile kaliteli ürünlerimizi ihraç eder konuma geldik.
80 YTL’lik değeriyle Türkiye’de üretilen en değerli şarap markası olan Kayra Imperial, dünyanın önemli restoranlarını belirleyen Michelin yıldızlı Londra’daki Fat Duck, Hakkasan ve L’etranger gibi şarapta kaliteyi arayan ultra lüks restoranların mönülerine girdi. 250 YTL’den satılan bu markamızı sezonun en iyi üzümleri arasından seçerek yapıyoruz. 3 ay önce başladığımız bu operasyonumuz için 350-400 şişe gönderdik. Bir süre sonra Paris’teki restoranlara girmek için de benzer çalışmalar yapacağız.”
Bandrol kayıtdışını önledi
Yıllık 10 milyon litre üretim kapasitelerinin şu anda 5 milyonunu kullandıklarını belirten Bülent Özfırat, şarap pazarında son 1 yılda önemli gelişmeler yaşandığını söyledi. 2007 Ekim’inde bandrol uygulamasının başladığını hatırlatan Özfırat, kayıtdışılığa etkisini şöyle anlattı:
“Yıllık 90 milyon litrelik pazarın 25 milyon litresi kayıtiçi. Pazarda büyük düşüşler yaşandı ve yaşanmaya da devam ediyor. Özellikle son bir yılda 30 - 35 milyon litreye kadar pazar daraldığını görüyoruz. Ancak 15 Şubat ile birlikte ÖTV’de yaşanan yüzde 50’ye yakın fiyat indirimi üreticiyi de tüketiciyi de memnun etti. 3.18 YTL olan ÖTV miktarı 1.75 YTL’ye indi. Şu anda neredeyse tamamı kayıt altına alınan pazar 50 milyon litre civarında seyrediyor.”
‘Burgaz Rakı’yla şu anda ilgilenmiyoruz’
Rakının Türk toplumunun milli içkisi olduğunu belirten Mey İçki Yönetim Kurulu Başkanı Galip Yorgancıoğlu da AB müktesebatında geleneksel içkilerin vergi açısından koruma altında olduğunu kaydederek Türkiye’nin bu konuda taviz vermemesi gerektiğini söyledi.
Yorgancıoğlu, “Komşumuz Yunanistan’ın uzosu bunun en canlı örneğidir. Yunanistan’da yabancı içkiler ile uzo arasında bire iki koruma vardır. Biz de AB ile yapılan pazarlık görüşmelerinde, şu anda Türkiye’de de olan bire iki oranının korunarak devam edilmesini ve bu konuda kesinlikle taviz verilmemesini istiyoruz. Bunu Mey İçki olarak değil, tüm geleneksel içki üreticilerini bir çatı altında toplayan Geleneksel Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER) olarak talep ediyoruz” dedi.
Yorgancıoğlu, TMSF’nin satışa çıkaracağı Burgaz Rakı’yla şu anda ilgilenmediklerini söyledi.