En Klasikler İsviçre'den trendy'ler Hong - Kong'dan

Klasikler İsviçre'den trendy'ler Hong - Kong'dan

14.03.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Her yıl 250 milyon dolar ödenerek 12.5 milyon civarında saat ithalatı yapılıyor. Pahalı klasik saatlerde İsviçre markaları hakim. Gençlerin tercih ettiği trendy markalarda ise Hong - Kong üretimi saatler ağırlıkta

Klasikler İsviçreden trendyler Hong - Kongdan

Sektör analizi

Klasikler İsviçre'den trendy'ler Hong - Kong'dan

Her yıl 250 milyon dolar ödenerek 12.5 milyon civarında saat ithalatı yapılıyor. Pahalı klasik saatlerde İsviçre markaları hakim. Gençlerin tercih ettiği trendy markalarda ise Hong - Kong üretimi saatler ağırlıkta

ÖZGÜR GÖZLER

Cep telefonlarının saat gösterme özelliği ya da yüzüklere monte edilen minyatür saatler de yaygınlaşmakla birlikte kol saatlerinin modası hiç geçmedi. Dünyanın önde gelen moda ve spor firmaları aksesuar olarak saat satışına da başladılar. Türkiye'de kol saati üretimi yapılmıyor. Pazar tamamen ithalata bağlı. Önde gelen firmalarından alınan verilere göre yılda yaklaşık 250 milyon dolarlık saat ithal ediliyor. 250 milyonluk ithalat, 400 milyon doların üzerinde bir perakende pazarı oluşturuyor. Başka bir ifade ile distribütör ve perakendeci firmalar, 250 milyon dolarlık ithal saati iç piyasada satarken, çıplak ithalat fiyatı üzerine konulan kâr marjları ile 400 milyon dolarlık bir pazar ortaya çıkıyor. Ayrıca masa, duvar ve bekçi saatleri de perakende pazarından yüzde 5 civarında bir pay alıyor.
250 milyonluk ithal saatin adetsel olarak anlamı, Türkiye'ye 12.5 milyon adet civarında saat ithalatı yapıldığını gösteriyor. Bunun yaklaşık 2 milyonunu markalı saatler, geri kalan kısmını ise ucuz ve kalitesiz Uzak Doğu malları oluşturuyor. İstanbul, Ankara ve İzmir dışında en çok satış yapılan iller Adana, Bursa, İzmit, Antalya, Mersin ve Gaziantep.
Günümüzde her renk ve çeşitte üretilen kol saatleri, tüketicinin 'işlevsel' özellikler bakımından beklentilerini karşılamasının yanı sıra 'estetik' açıdan da oldukça yüksek standartlara sahip. Trendleri belirleyen moda markalar, ilginç tasarımları ile sektöre renk getirmiş durumda. Ancak modanın hızla değişmesine paralel olarak, tasarımlar, moda markalar da hızlı değişiyor. Ancak trendler, modalar, 'Klasikleşmiş markalar'a ilgiyi azaltmıyor. Hatta klasik markaların fiyatları daha yüksek. Klasik saatlerde pırlanta taşlı olanlar gibi özel tasarımlarda fiyatlar milyon dolarlara bile ulaşabiliyor.

Klasikler daha pahalı
Türkiye'de de dünyada olduğu gibi trendler takip ediliyor. Gelişmiş ülkelerde kalite açısından İsviçre saatleri tercih edilirken, Türkiye'de tercih moda markalarından yana kayıyor. Orta yaş üst gelir grubu genelde klasik markalara, gençler ise moda markalarına yöneliyor. Ancak fiyatlar saat tercihinde önemli bir unsur. Lüks markalarda tercihler Rolex, Cartier, Bvulgari, Zenith, Hugo Boss, Omega'dan; klasik markalarda Nacar, Tissot, Longines, Seiko, Timex'ten ve moda markalarında da DKNY, Guess, Diesel, Fossil, Reebok, Adidas, Nike'tan yana kullanılıyor. Dünyadaki en büyük saat üreticileri LVMH (Louis Vuitton - Moet - Hennessy ), Richmond (Cartier Grup), Swatch Grup, Hattori (Seiko Grubu), Citizen Grup ve Casio. Lüks saat pazarını İsviçre elinde tutarken, moda markalarında Hong Kong ve Japonya lider durumda. İsviçre'nin saat ihracatı 2003 yılında 10 milyar İsviçre Frankı (7.7 milyar dolar) olarak gerçekleşti.
Türkiye'de kol saati üretimi yapılmıyor. Masa ve duvar saati üreten üç firma var. Kol saati dışındaki saatlerin paza payı yüzde 5 civarında. İlk saat fabrikası 1968 yılında masa, duvar ve bekçi kontrol saatleri üretmek üzere Konyalı Saat tarafından kurulmuş. Daha sonra bu pazarda Regal Saat ve Aypaş Saat de yerini almışlar. Konyalı, duvar, masa ve meydan saati üretimini Nacar markasıyla yapıyor.

Her marka pazarda
Konyalı Saat, 1968 yılında Türkiye'nin ilk saat fabrikasını açarak, Quartz duvar saatleri ve makineleri üretimine geçmiş. Zenith, Charriol, Hugo Boss, Nacar, Jean Perret, Reebok ve Timex saatlerinin Türkiye yetkili temsilcisi. Saat & Saat, DKNY, Citizen, Emporio Armani, Diesel, Burberry, Moschino, Roberto Cavalli ve Valentino, Fossil, Esprit, Tommy Hilfiger, Sisley, Benetton, Just Cavalli'nin saatlerini ve dünyada son 20 yılın en başarılı markası seçilen Armani'nin takı ve mücevherlerinin de distribütörlüğünü yapıyor. İsviçre saat markası Swatch'ın Türkiye distribütörlüğünü Eren Holding yürütüyor. Vacheron Constantin'in Türkiye distribütörlüğünü de Makpaş yapıyor.

250 milyon dolarlık saat ithalatı
  • Türkiye'de kol saati üretimi yapılmıyor. Duvar, masa ve bekçi saatinde ise üç üretici (Konyalı Saat, Regal ve Aypaş) firma var.
  • Pazar tamamen ithalatla dönüyor. Yıllık saat ithalatı 250 milyon dolar. (2 milyonu markalı saatler, kalanı ucuz Uzak Doğu mallarından oluşuyor. Toplam 12.5 milyon saat ithalatı yapıldığı belirtiliyor.)
  • Kâr marjları ile birlikte pazarın büyüklüğü 400 milyon doları geçiyor. Masa, duvar ve bekçi saatlerinin payı yüzde 5 civarında.
  • Klasik saatler pazarında hakimiyet İsviçre pazarında, moda saatlerde ise Hong - Kong üretimi saatler ağırlıkta.
  • Orta yaş üst gelir grubu genelde klasik markalara, gençler ise moda markalarına yöneliyor.


  • 8 bin 714 dolara saat
    MarkaFiyat
    Maurice Lacroix820 - 11.200 İsv. Frankı*
    TAG Heuer1990 - 4.550 İsv. Frankı
    Tissot350 - 4000 İsv. Frankı
    Adidas34 - 189 dolar
    Esprit49 -159 dolar
    Tommy Hilfiger85 - 250 euro
    Fossil79 -224 dolar
    Benetton74 -147 euro
    Sisley91 -179 euro
    Emporio Armani133 - 744 dolar
    Burberry481 - 2889 dolar
    Diesel99 - 390 dolar

    *1 ABD Doları = 1.285 İsviçre Frankı