Son Dakika HaberlerSon Dakika HaberlerSon Dakika Haberler
Son Dakika
Gündem
Yazarlar
Ekonomi
Dünya
Resmi İlanlar
  • UzmanPara
  • Skorer
  • Cadde
  • Pembenar
Menü
Giriş
MİLLİYET ANA SAYFA
  • Son Dakika
  • Gündem
  • Yazarlar
  • Ekonomi
  • Dünya
  • Resmi İlanlar
Gündem
Dünya
Ekonomi
75.yıl
UzmanPara
AnasayfaBorsaDövizAltın
Skorer
AnasayfaCanlı SkorFikstürPuan Durumu
Cadde
Pembenar
Yazarlar
Milliyet Tv
Astroloji
Teknoloji
Seçim Sonuçları
Son Depremler
Tümü
Milliyet ÇocukOyunEğitimKültür SanatMilli PiyangoYerel HaberlerPazarEgeGazete ArşiviMilliyet ExecutiveMilliyet ArkeolojiMilliyet Mimarlık
Resmi İlanlar
Bize Ulaşın
KünyeReklamÜyelik
  • Twitter icon
  • Instagram icon
  • Youtube icon
  • Tiktok icon
© Copyright 2025 Milliyet.com.tr | Giriş Yaptığınız taktirde kullanım koşullarını ve gizlilik politikasını kabul etmiş olursunuz.
Son Dakika Haberler
EkonomiSatın almak için sıraya girdiler! Kimse uyumadı
  • Paylaş:
  • Twitter icon
HaberlerEkonomi Haberleri

Satın almak için sıraya girdiler! Kimse uyumadı

18.10.2021 - 07:39 | Son Güncellenme: 18.10.2021 - 15:52

Levent Köprülü

TwitterLinkedinFlipboardLinki Kopyala
TwitterLinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi

2000 yılında üretimi sona ermesine karşın Türkiye’de halen sevilen ve kullanılan bir araç olan Renault 12, başlarda önden çekişli olmasıyla yadırgansa da, özellikle yokuşlardaki performansı ve dayanıklılığıyla “dağ keçisi” olarak anıldı. Türkiye dışındaysa hem cefakardı hem de bazı ülkelerin otomobil hayallerinin gerçekleşmesini sağlamıştı.

1/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Yıl 1971’in Mayıs ayıydı. Yani Fransa’da piyasaya çıkmasının üzerinden henüz iki yıl geçmişti... Otomobil henüz üretilmeye başlanmamış olsa da şubat ayından beri sıraya yazılanlar vardı. O zamanki Genel Müdür Mehmet Atsan dahil, Oyak Renault fabrikasında çalışan hiç kimse günlerdir uyumuyordu. Merak ve heyecan içinde hattan inecek ilk Renault 12’yi bekliyorlardı... En büyük korkuları da, bir aksilik çıkmasıydı... Ama aksilik olmadı ve araç banttan indirildi, kontağı çevrilir çevrilmez de çalıştı. Neredeyse fabrikadaki 368 kişinin tamamı derin bir “Ohh!” çekmişti...

2/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Ancak anlatılanlara göre ortada bir başka problem vardı. O dönemde döviz sorunu yaşanıyordu ve servisler için gerekli teçhizatlar temin edilemiyordu. Bu nedenle Fransızlar, servis açılmadan araçların satışa sunulmasını istemiyordu. Bunun için bir miktar döviz tahsisatı yapılırken, hızlıca İstanbul, Ankara ve İzmir’de servis oluşumlarına gidilir. Mayısta bantlardan inmeye başlayan otomobiller, ağustos ayında satışa sunulur... Fiyatı Sanayi Bakanlığı tarafından vergi hariç 59 bin 850 TL olarak belirlenir.

3/13Son anda karar değişti

Son anda karar değişti!

Aslında o dönemde doğrudan Renault 12’ye yönelmemişti Oyak. Renault, o dönem “Türk tipi otomobil” fikrinin ortaya atıldığını duyan ve yeni pazar arayışlarında olan Avrupalı üreticilerden biriydi. Fransız Renault, diğer üreticiler gibi 1961’de, dönemin Sanayi Bakanlığı’nı ziyaret edip Türkiye’de otomobil üretimi için istekli olduğunu belirtmişti.

4/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Oyak, Anadol’un piyasaya çıkışı sonrasında otomobil üretimine girmek için görüşmeler yapıyordu. Koç Grubu ikinci fabrika için Fiat ile temastayken, Oyak da İsveçli Volvo ile masaya oturdu. Kamuoyunda Volvo ile Oyak ortaklığının otomobil üretimine başlayacağı, hatta ö dönemdeki “P144” modelini üreteceği konuşuldu. Fabrikanın arazisi alındı ancak bu iş birliği bozuldu ve ibre Renault’ya döndü. Volvo’nun pahalı bir seçenek olacağı anlaşılmış, Fiat karşısında şansının yüksek olmayacağı düşünülmüştü. Fabrikanın, Renault ile kurulmasına karar verildi.

5/13Rekabet başladı bile...

Rekabet başladı bile...

1971’de Renault 12, Tofaş’ın Murat 124’ü ile aynı tarihlerde bantlardan indirilmişti. Pazara daha önce giren Anadol sonrası hafifçe rekabet de kızışmaya başladı. Renault 12 SW, Türkiye’de üretilen ilk stationwagon otomobil olduğundan ilgi görüyordu. Ancak R12, alışılmadık bir özelliğe sahipti ve önden çekişliydi. Bu yüzden tamirinin zor olduğu söylentileri vardı. Anadol’un fiberglass gövdesi için de bazı dedikodular yayılmıştı. O dönemde Renault, önden çekişin modern bir teknoloji olduğunu ve güvenli sürüş sağladığını anlatmaya çalıştı. Hatta esprili bir reklam sloganı da yaratıldı: “Atlar arabaya arkadan koşulmaz.”

6/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Renault 12’ler, 1974 yılında ilk kez Lübnan’a da ihraç edildi. İlk partide 20 adet gönderilmişti. Daha sonraki yıllarda Türkiye’de üretilen Renault 12’lerden Senegal, Moritanya, Kongo, Gabon, Fildişi Sahili, Nijer, Togo, Mali, Yukarı Volta gibi Afrika ülkelerine ihraç edildi.

7/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Renault 12’den sonra 1974 yılında yeni modellerin Türkiye’de üretilmesi de gündeme geldi. O dönemde Avrupa’da popüler olan Renault 4 ve 5 modellerinden Türkiye’ye getirildi ve bayilerde sergilendi. Halka “Siz beğenin, biz üretelim” sloganıyla soruldu. Ancak bunun arkası gelmedi ve 12 serisi, 1985’e kadar tek başına üretilmeye devam etti. Fransa’da üretimi bitse de Türkiye ve Arjantin gibi ülkelerde gördüğü ilgi yüzünden bir kez daha makyajlandı ve sonrasında ülkemizdeki adı “Toros”, Arjantin’de ise Renault 12 GTL oldu. Türkiye’de 2000 yılında bantlara veda etse de halen çok popüler. 

8/1320 farklı ülkede üretildi

20 farklı ülkede üretildi

Renault 12, Fransa’da “117” proje koduyla, ilk olarak 1964’te gündeme gelmişti. “8” ile “16” modellerinin arasında konumlandırılacak ve farklı kasa tiplerine uygun bir otomobil olarak tasarlanmıştı. Ancak 1969’daki Paris Otomobil Fuarı’nda sadece “Sedan” kasa tipiyle tanıtıldı. “Lüks” donanımlı “TL” versiyonunda arkaya yatırılabilen ön koltuklar, kol dayanabilen iç kapı kolları, aydınlatmalı torpido gözü ve bagaj, ısıtmalı arka cam ve dörtlü flaşör vardı. Daha sonra SW yani station wagon kasa tipi de katıldı.

9/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

İlk yıllarında Avrupalı otomotiv basını tarafından geniş iç mekânı, konforu, tasarımı, performansı ve düşük yakıt tüketimiyle alkışlanan R12, Kuzey Amerika’da ise eleştiri yağmuruna tutuldu. 1974 model bir aracı test eden ABD’li “Road & Track” dergisi, motorun çok gürültülü, direksiyonun hidrolik olmamasının “tasarım hatası” olduğunu yazıp, kaloriferinin zayıflığını dile getirmişti. Bu yüzden ABD’de çok tutulmadı. Hatta Kanada’da bile belirlim bir süre satıldı. Sadece Kanada ve soğuk iklimli birkaç ülke için “Nordic” versiyonu yapıldı ama o da pek beğenilmedi.

10/13Satın almak için sıraya girdiler Kimse uyumadı

Fransa’da 1980 yılına kadar üretilen R12, tüm bunlara karşın dünya üzerinde pek çok ülkede ve farklı isimler, özellikler, hatta farklı gövdelerle üretildi. Türkiye’de “Toros” olarak 2000 yılına, Dacia tarafından “Dacia 1300” olarak 2004 yılına, Arjantin’de de 12 GTL olarak 1992’ye kadar üretildi. Unutmadan... R12, aynı zamanda Romanya’da “ARO” markasıyla üretilen arazi araçlarının temelini oluşturdu. Yani R12’nin tasarımından eser yoktu ve tamamen farklıydı.

11/13‘Bu nasıl bir Renault 12’

‘Bu nasıl bir Renault 12?’

Renault 12, 1985’te Renault 9’un üretimi başlayana kadar Oyak-Renault fabrikasının tek ürünüydü. Bu süreçte aracın üzerinde yenilikler de yapıldı ve 1983’te Türkiye’nin ilk klimalı otomobili R12 GTS ortaya çıktı. Bu araçta elektrikli ve renkli camlar, çift renkli konsol gibi unsurlar da vardı. Oyak Renault’nun eski genel müdürlerinden Tarık Tunalıoğlu, aracın geliştirilmesi sırasında, çeşitli test araçlarının kullanıldığını hatırlatırken, başından geçen ilginç bir hikâyeyi de aktarmıştı... Tunalıoğlu, söz konusu test araçlarından biriyle fabrikadan çıkıp, bir toplantıya yetişmek üzereyken trafik kontrolüne girer. Ancak Trafik Polisi’nin işaretini geç görmüştür ve biraz ileride durup, sonra geri geri gelir. Elektrikli camı indirir, makaralı emniyet kemerini açar ve “Buyurun memur bey” der. Camı açıp özür dilerken, polis memurunun sorusuyla karşılaşır: Bu nasıl bir Renault 12? Tunalıoğlu, kendisinin fabrikada çalıştığını ve aracın da test otomobili olduğunu anlatır. Memur şaşkınlıkla aracı süzer ve “Peki gidebilirsiniz” der. Çünkü o dönemde Emniyet Teşkilatı’nda da R12 kullanılmaktadır, ancak henüz elektrikli cam 12 modellerinde yoktur...

12/13Markası Ford olsa da...

Markası Ford olsa da...

Renault 12’nin belki de en “garip” versiyonu, Brezilya’da 1968’de üretilmeye başlanan “Ford Corcel”di. Brezilya, Şili, Uruguay ve Venezuela’da da satılan Corcel, Ford logosunu taşısa da ilk versiyonları tamamen R12 şasesi üzerine, R12 motoruyla üretildi. Çok farklı versiyonları bulunan Corcel, R12 ile bağlılığını 1978’de ikinci nesilde de sürdürdü. 

13/13Sportif Gordini ve Alpine

Sportif Gordini ve Alpine

Her ne kadar Türkiye’de üretilmese de Renalut 12, sportif versiyonlarıyla hayli popüler oldu. Bugün bile Avrupa ve Arjantin’de hayli gözde bir klasik olan R12 Gordini, 1970’de geliştirilen tamamı alüminyum 1.6 lt 120 HP’lik motora sahipti. Mavi “Gordini” rengiyle hafızalara kazınan bu araç, ralli parkurlarının ses getiren araçlarından biriydi. Gordini’nin yanı sıra bir dönem sadece Arjantin pazarına özgü geliştirilen Renault 12 Alpine versiyonunu da hatırlatalım. Bu araç, ülkedeki ralliler için geliştirilmişti. 1977-80 arasında sadece 1978 adet satılan araçta, Renault 5 Alpine’de kullanılan 1.4 lt motor vardı. Motoru 110 PS üreten aracın kaput ve bagajı fiberdi. Ayrıca elde üretildiği için de standart bir R12’den yüzde 40 daha pahalıydı ama havalıydı.

EN ÇOK OKUNANLAR
Hindistanda yolcu uçağı düştü
Hindistan'da yolcu uçağı düştü!
Leroy Sane transferi sonrası Galatasarayda ayrılık ihtimali
Leroy Sane transferi sonrası Galatasaray'da ayrılık ihtimali
Dünya basını KAANın rekorunu yazdı: Türkiye için büyük ikramiye
Dünya basını KAAN'ın rekorunu yazdı: Türkiye için büyük ikramiye!
Survivor Almeda Baylan hastaneye kaldırıldı İlk defa başıma böyle bir şey geliyor
Survivor Almeda Baylan hastaneye kaldırıldı! 'İlk defa başıma böyle bir şey geliyor'
EN ÇOK OKUNANLAR
SURVİVOR BÜYÜK FİNALE KİM ÇIKTI Adem mi, Volkan mı, Batuhan mı kazandı 12 Haziran 2025 Survivor All Star kim elendi ve finale kim kaldı
SURVİVOR BÜYÜK FİNALE KİM ÇIKTI? Adem mi, Volkan mı, Batuhan mı kazandı? 12 Haziran 2025 Survivor All Star kim elendi ve finale kim kaldı?
SÜPER LOTO SONUÇLARI BUGÜN | 12 Haziran 2025 Perşembe Milli Piyango Süper Loto çekiliş sonuçları belli oldu mu ve nasıl sorgulanır Süper Loto sorgulama ekranı
SÜPER LOTO SONUÇLARI BUGÜN | 12 Haziran 2025 Perşembe Milli Piyango Süper Loto çekiliş sonuçları belli oldu mu ve nasıl sorgulanır? Süper Loto sorgulama ekranı
YEPYENİ A101 12 HAZİRAN 2025 AKTÜEL KATALOG SATIŞA ÇIKTI A101 aktüel kataloğu 12 Haziran Perşembe Aldın Aldın indirimli ürünleri: Spor ekipmanları, Elektrikli Bisiklet, Moped...
YEPYENİ A101 12 HAZİRAN 2025 AKTÜEL KATALOG SATIŞA ÇIKTI! A101 aktüel kataloğu 12 Haziran Perşembe Aldın Aldın indirimli ürünleri: Spor ekipmanları, Elektrikli Bisiklet, Moped...
E-OKUL KAPANIYOR MU, NE ZAMAN KAPACAK 2025 2. dönem e-Okul kapandı mı, not girişi ve devamsızlık ne zaman kapanıyor
E-OKUL KAPANIYOR MU, NE ZAMAN KAPACAK? 2025 2. dönem e-Okul kapandı mı, not girişi ve devamsızlık ne zaman kapanıyor?
Yazarlar
Tunca Bengin
Tunca BenginAntisemitizmi Netanyahu körüklüyor!..
Melih Aşık
Melih AşıkTÜRKİYE’NİN ÖZLEMİ
Hakkı Öcal
Hakkı Öcal‘Yeter... İsrail savaş suçu işliyor’
Ali Eyüboğlu
Ali EyüboğluBabalar Günü’nde ‘En Baba’ konser
Eren Aka
Eren AkaHırçın dalgalardan elektrik üretilecek!
Çağdaş Ertuna
Çağdaş ErtunaGelecek program: Art Basel
Cansen Erdoğan (Avukat – Yazar)
Cansen Erdoğan (Avukat – Yazar)Şüphesiz biz onları ibret olsun diye yarattık!
Prof. Dr. Mahmut Özer
Prof. Dr. Mahmut ÖzerBaşarı Neden Normal Dağılamıyor?
Gözden Kaçmasın
Meclis Başkanı Kurtulmuştan Türkiyenin Astana Büyükelçiliğine ziyaret
Meclis Başkanı Kurtulmuş'tan Türkiye'nin Astana Büyükelçiliği'ne ziyaret
Adanada feci kaza Otomobil, kamyona arkadan çarptı: 1 ölü, 1 yaralı
Adana'da feci kaza! Otomobil, kamyona arkadan çarptı: 1 ölü, 1 yaralı
Bakan Kacır: 2030 yılında bu topraklardan 100 bin teknoloji girişimi doğacak
Bakan Kacır: 2030 yılında bu topraklardan 100 bin teknoloji girişimi doğacak
İDOnun Bulgaristan seferleri başladı
İDO'nun Bulgaristan seferleri başladı
Önerilen Haberler
Meclis Başkanı Kurtulmuştan Türkiyenin Astana Büyükelçiliğine ziyaret
Meclis Başkanı Kurtulmuş'tan Türkiye'nin Astana Büyükelçiliği'ne ziyaret
Adanada feci kaza Otomobil, kamyona arkadan çarptı: 1 ölü, 1 yaralı
Adana'da feci kaza! Otomobil, kamyona arkadan çarptı: 1 ölü, 1 yaralı
NATO Genel Sekreteri Rutte: 5 yıl sonra güvende olmayacağız
NATO Genel Sekreteri Rutte: 5 yıl sonra güvende olmayacağız
Bakan Kacır: 2030 yılında bu topraklardan 100 bin teknoloji girişimi doğacak
Bakan Kacır: 2030 yılında bu topraklardan 100 bin teknoloji girişimi doğacak
milliyet logomilliyet logodemiroren logo
  • Haberler
  • Son Dakika Haberleri
  • Gündem Haberleri
  • Spor Haberleri
  • Ekonomi Haberleri
  • Dünya Haberleri
  • Magazin Haberleri
  • Otomobil Haberleri
  • Teknoloji Haberleri
  • Eğitim Haberleri
  • Gazete Haberleri
  • Yerel Haberler
  • Seçim Sonuçları
  • Künye

Pembenar

  • Astroloji
  • Rüya Tabirleri
  • Burç Uyumu
  • Yükselen Burç
  • Gebelik Hesaplama
  • Yemek Tarifleri
  • Çorba Tarifleri
  • Kek Tarifleri
  • Kurabiye Tarifleri
  • Tatlı Tarifleri
  • Pasta Tarifleri
  • Kahvaltı Tarifleri

Uzmanpara

  • Altın Fiyatları
  • Canlı Borsa
  • Döviz Kuru
  • Kripto Para
  • Gram Altın
  • Yarım Altın
  • Çeyrek Altın
  • Dolar Kuru
  • Euro Kuru
  • Döviz Çevirici
  • Yüzde Hesaplama
  • Altın Hesaplama
  • KDV Hesaplama
  • Yaş Hesaplama
  • Zam Hesaplama
  • Kredi Hesaplama
  • Metrekare Hesaplama
  • 2025 Milli Piyango Sonuçları
  • 2025 Ramazan Ne Zaman
  • 2025 İstanbul İmsakiye
  • Güzel Sözler
  • Puan Durumu
  • Ramazan
  • Sigorta
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Hız Testi
  • Ayetel Kürsi
  • Rüya Tabirleri
  • Burçlar
  • Instagram Dondurma
  • Instagram Silme
  • Daha Fazla
    • E Okul
    • Türkiye Haritası
    • Yasin Suresi
    • E Devlet
    • Saatlerin Anlamı
    • Marmaray Durakları
    • Metrobüs Durakları
    • Soğuk Espriler
    • Kız İsimleri
    • Erkek İsimleri
    • Bebek İsimleri
    • Deprem Haberleri
    • Kapalı Çarşı Altın Fiyatları
    • Ankara Seçim Sonuçları 2024
    • İzmir Seçim Sonuçları 2024
    • Bursa Seçim Sonuçları 2024
    • Antalya Seçim Sonuçları 2024
    • Konya Seçim Sonuçları 2024
    • Adana Seçim Sonuçları 2024
    • 2018 Seçim Sonuçları
    • 2023 Seçim Sonuçları
    • 2019 Yerel Seçim Sonuçları
    • 2014 Yerel Seçim Sonuçları
  • Oyun
  • Çocuk
  • Nasrettin Hoca Fıkraları
  • Ateş ve Su
  • Atasözleri
  • Daha Fazla
    • Masal Oku
    • Boyama Sayfası
    • Bilmeceler
    • Tekerlemeler
BİZİ TAKİP EDİN
UYGULAMALARI İNDİREBİLİRSİNİZ
  • Appstore'dan İndirin
  • Google Play'den İndirin

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.

© 2025 Milliyet.com.tr
  • • Künye
  • • İletişim
  • • Kişisel Verilerin Korunması
  • • Reklam
  • • Arşiv
  • • Üyelik