24.08.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
DAMLA YUR
İstanbul Teknik Üniversitesi Güneş Arabası Ekibi’nin (İTÜ-GAE) tasarladığı güneş enerjisiyle çalışan ‘ARIBA 6’ adlı araç, geçtiğimiz hafta 7 saatlik bir yolculuğun ardından İstanbul’dan Ankara’ya ulaştı. Ortalama 80 kilometre hızla seyreden ve yolculuğu 2 liralık elektrik maliyetiyle tamamlayan aracın son durağı TBMM’ydi. Burada Enerji Bakanı Taner Yıldız’ın da kullandığı aracı tasarlayan ve imal eden 18 kişilik ekip Milliyet’e ilk uzun mesafeli test sürüşünde yaşananları anlattı. İTÜ kampüsünde 6-13 Ekim tarihleri arasında Avustralya’da gerçekleştirilecek ‘World Solar Challenge’ yarışına hazırlanan ekip, şimdilerde test sürüşünde karşılaştıkları aksaklıkları gidermekle meşgul.
Gülümseten kaçak geçiş
‘ARIBA6’yı ekipten Metalurji ve Malzeme Mühendisliği 4. sınıf öğrencisi Taygun Uzunlar kullanmış. Direksiyonu bırakıp fotoğraf çekmeye çalışan insanlarla aynı yolu paylaştığını belirten Uzunlar, 450 kilometrelik yolculukta yaşadıklarını, “Bizim kendi eskortlarımız olmasına rağmen çevremizde meraktan birkaç dakikalık eskortluk yapan çok sayıda araç vardı. Özellikle Boğaz’da bir anda 20 eskortumuz oldu. Köprüde ve otoyolda HGS’den geçtim. Kırmızı ışık yandı, cezayı da gördüm ama ceza yazılabilecek bir plakamız olmadığını düşününce gülümsedim. Dinlenme tesisinde de kamyon ve TIR şoförleri bol bol fotoğraf çektirdi. TIR şoförlerinin arabaya ilgisi büyüktü. Şaşkınlıkla korna çalıyorlardı” sözleriyle özetledi.
‘ARIBA 6’ destek bekliyor
Ekipten İşletme Mühendisliği 4. sınıf öğrencisi Duygu Nurcan da, projenin toplam bütçesinin 700 bin lirayı bulduğunu söyledi. Sponsorlara rağmen desteğe ihtiyaç duyduklarını kaydeden Nurcan, “Biz teknik olarak iyiyiz ama maddi olarak sıkıntılarımız var. 15 gün sonra yarış için Avustralya’ya gitmek istiyoruz fakat gitmek için biraz daha desteğe ihtiyacımız var.
Zaten bizim bu aracı yapma sebebimiz Türkiye yarışları değil, dünya yarışına katılmaktı. Mali sebeplerden dolayı yarışa gidememek bizi üzer. Kurumlardan büyük bağışlar dışında ‘Göze bağış’ diye bir kampanyamız var. İlgilenenler http://www.itugae.com/goze-al/ internet adresi üzerinden 200 TL karşılığı bir göze seçip, kişisel bilgilerini girerek bireysel olarak bizim sponsorumuz olabilirler” diye konuştu.
Aracın özellikleri:
- Tamamı karbon fiber malzeme ile kaplı.
- 160 kilo ağırlığında.
- 4 tekerleği var.
- Tek kişilik.
- Saatte maksimum 130 kilometre hıza ulaşıyor.
- Vitesi yok.
- Biri elle biri ayakla kullanılan 2 gazı, 1 freni var.
- Aküsü var. Güneşsiz havalarda da 300 kilometreye kadar gidebiliyor.
- Sürücünün hava alması için üst kabukta ‘naka profil’ denilen küçük bir delik var.
En profesyonel olanı
İTÜ Güneş Arabası Ekibi’nin kaptanı Elektrik Mühendisliği bölümü 4. sınıf öğrencisi Berker Bayazıt, “İlk kurulduğunda 30 kişilik bir ekip vardı. 2004 ile 2008 arasında ekip Türkiye’deki yarışlara katılmak için 3 tane araba yaptı. 2009’da ekip rotasını yurtdışına çevirerek ilk Türk tasarım aracıyla Avustralya’daki yarışa katıldı ve ‘En iyi yeni katılımcı’ ödülünü aldı. 2011 için ‘ARIBA 5’ tasarlandı. Başarılı bir tasarım olmasına rağmen 5 yarışlara lojistik problemlerden dolayı katılamadı. 2012 Ağustos’dan beri biz 18 kişilik ekip olarak ‘ARIBA 6’ için çalışıyoruz. ‘ARIBA 6’ İlk ve tek güneş enerjili araba değil sadece en profesyonel olan denilebilir” dedi.