Gündem Turizmcileri kızdıran ‘Yatağını bedavaya verir misin?’ teklifi

Turizmcileri kızdıran ‘Yatağını bedavaya verir misin?’ teklifi

01.01.2009 - 12:06 | Son Güncellenme:

.

Turizmcileri kızdıran ‘Yatağını bedavaya verir misin’ teklifi

EKONOMİK krizin, 2009 turizmini nasıl etkileyeceği merakla beklenirken, İstanbul ile Antalya'dan sonra Türkiye'nin en çok yabancı turisti ağırlayan tatil merkezi Muğla'nın Marmaris İlçesi'nden endişe verici sesler yükseldi.
Merkezi Marmaris'te bulunan Muğla Esnaf ve Sanatkarlar Odası'nın Başkanı Şükrü Ayyıldız, tur operatörlerinin, bazı otellere, yataklarını ‘bedava’ vermeleri halinde turist gönderebileceklerini teklif ettiğini iddia etti. Şükrü Ayyıldız, “Bu yolla turist gelecekse, hiç gelmesin. Biz, bedava tatil yapan insanların çöpünü toplamak istemiyoruz” dedi.
Şükrü Ayyıldız, tur operatörlerinin, teklifte bulunduğu otelcileri, turistlerin ekstra harcamalarından para kazanabileceklerini öne sürerek razı etmeye çalıştıklarını belirtti. Ayyıldız, şöyle konuştu:

Haberin Devamı

‘ TURİSTİ KAZIKLAMAYA TEŞVİK EDER’

“Yabancı tur operatörlerinin, 2009 yılı için bazı küçük otel işletmelerine yataklarını sıfır ücretle verme teklifinde bulunduklarını duyduk, biliyoruz. İşletmecilerimiz, teklife karşılık yönelttikleri ‘Peki nasıl para kazanacağız?’ sorusuna da ‘Turistin otelde yapacağı ekstra harcamalardan kazanırsınız’ yanıtını alıyorlar. Peki ekstradan nasıl kazanacaklar? Çayı 1 değil 2 YTL'ye satarak mı? Turisti kazıklayarak mı? Kaldı ki, yattığı yatağa dahi ücret ödemeyen, çok çok ucuza tatil yapan turist, yemeye içmeye de fazla para harcamaz. Yiyeceğini, içeceğini marketten, vatandaşın sahibi olduğu marketten de değil, daha ucuz olduğu için mega marketlerden alır, odasında, balkonunda yer, içer. Esnafa, turizmciye kazandırmaz.”
Harcama yapmayan turistin ne bölge ne de ülkeye katkı sağlamayacağını ifade eden ve otelcileri ‘bedava yatak’ tekliflerini kabul etmemeye çağıran Ayyıldız, sözlerini şöyle sürdürdü:

Haberin Devamı

‘BEDAVAYA ÇÖP TOPLAMAK İSTEMİYORUZ’

“Böylesine ucuz teklifler, insanlarımızı, Marmaris'i, ülkemizi küçük düşürmekten başka bir sonuç doğurmaz. Ne işletmeciye ne Marmaris'e ne de Türkiye'ye bir fayda sağlar. Bu yolla turist gelecekse, hiç gelmesin. Biz, bedava tatil yapan insanların çöpünü toplamak istemiyoruz. İşletmecilerimiz yataklarını bedavaya vermesin. Kendisinden başka kimseye faydası olmayan turist gelecekse hiç gelmesin. Gerekirse Marmaris 1-2 yıl boş kalsın. En azından bu sırada kenti toparlar daha kaliteli hale getiririz. Böylesine güzel bir yere, hak ettiği bedeli ödeyen turistlerin gelmesini bekleriz.”

‘KÜÇÜKLER PANİKLEYEBİLİR’

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği Marmaris Bölgesel Yürütme Kurulu Başkanı İsmail Özbozdağ da ekonomik krizin tatilcileri, ‘her şey dahil’ sistemiyle çalışan konaklama sektörüne daha çok yönlendireceğini, bu sebeple, Ayyıldız'ın sözünü ettiği tekliflerin, sezona yaklaşıldığında artacağını kaydetti. Marmaris'te, 200'ün üzerinde küçük otel bulunduğunu belirten İsmail Özbozdağ, şunları söyledi:
“Her şey dahil tatil paketlerinin fiyatı, neredeyse oda kahvaltı fiyatıyla aynı hale geldi. Ekonomik krizin de etkisiyle, tatilciler, küçük konaklama tesislerine daha az ilgi gösterecektir. Bu sebeple sezona yaklaşıldığında hatta sezon sırasında, yabancı tur operatörleri, küçük otel sahiplerine daha sık bedava yatak talebiyle gidebilir. İş yapamamaktan panikleyen işletmeciler bu teklifi kabul edebilir.”

Haberin Devamı

BU BİR KUMAR’

Özbozdağ, otelcilerin ‘sıfır ücretli yatak’ teklifini kabul etmesinin doğru bir yol olmadığını, bedava konaklayan turistten, para kazanmak isteyenlerin, sadece Marmaris'in değil ülkenin ekonomisi ve imajını bozabilecek sonuçlar doğurabileceğine de dikkat çekti. Turistin, nerede para harcayacağını kendisinden başkasının karar veremeyeceğini, bu sebeple ‘bedava yatak’ teklifini kabul edenlerin, kumar oynayacağını savunan Özbozdağ sözlerini şöyle tamamladı:

‘TURİSTİ ÜSTE PARA VERİP GÖNDEREBİLİRİZ’

“Bu teklif, adeta kumara davet. Turistin, ekstra harcamalarından otelcinin para kazanabileceğini kim garanti edebilir. Turist, kaldığı otelde yemek içmek zorunda değil ki. Ancak, yatağından kazanamayan işletmeci, turisti kendi otelinde yemesi içmesi için zorlayabilir, kazıklayabilir, daha ucuza mal olsun diye sunduğu ürünün kalitesini düşürebilir. Dolayısıyla, turistin rahatsız olmasına, şikayetçi olmasına sebep olur. Ülkesine memnun dönmeyen turist, misafirperver imajımızı zedeleyebilir. Ayrıca, bazı otelciler, turizmcilerin reklamasyon diye tabir ettiği şikayet bedeli ödemek zorunda kalabilir. Yani bırakın turistten gelir elde etmeyi üzerine para da ödeyebilir.”