30.11.2010 - 23:50 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ
Tofaş, bir yandan Fiat Grubu ile Opel arasında yapılan anlaşma uyarınca üretilecek Bursa’da üretilecek yeni ticari aracın hazırlıklarına yoğunlaşırken, diğer yandan da üçüncü vardiyaya geçiş için sinyaller vermeye başladı. Tofaş CEO’su Ali Pandır, Fiat-Opel anlaşmasının, bu kararı almalarını kolaylaştıracağını söyledi.
Opel ve Vauxhall markaları için yeni Fiat Doblo platformu üzerine geliştirilecek, yılda yaklaşık 40 bin adet üretilecek yeni Combo’nun iç ve dış tasarım unsurlarıyla Doblo’dan farklılaştırılacağını kaydeden Tofaş CEO’su Pandır “İç ve dış unsurlarıyla Doblo’dan farklılaşmış bir araç olacak. Doblo’daki tüm karoser versiyonlarının aynısı bu araçta da olacak” dedi. Farklılaştırması çalışmalarının Opel’in Russelsheim’daki tasarım ekibinin yanı sıra iş yoğunluğuna göre Fiat’ın Torino ve Bursa’daki ar-ge bölümleri tarafından yürütüleceğine dikkat çeken Pandır, “Tofaş da ar-ge bölümüyle bu projede yerini alacak. İşin büyük kısmı, Bursa’da yapılacak” diye konuştu.
‘Karar vermemiz kolaylaşır’
Pandır, yatırım miktarı konusunda bir bilgi vermekten kaçınırken, yeni ek yatırımın söz konusu aracın Doblo’dan farklılaştırılması ve Doblo hattının kapasite artışı için yapılacağını söylemekle yetindi. Anlaşmanın “en az” 250 bin aracı kapsadığını, bu sayının artabileceğini de ifade eden Pandır, böylece yıllık Doblo üretiminin 2011 yılında 120 binden 160 bine çıkacağını bildirdi.
Ali Pandır, projenin, Avrupa piyasalarındaki durgunluk nedeniyle uzun süredir erteledikleri üçüncü vardiya konusunu tekrar gündeme getirebileceğine de dikkat çekerek, “Şayet Avrupa’daki pazar gelişimi de iyi olursa, bu proje, 2011’de üçüncü vardiyaya geçiş kararı vermemizi kolaylaştırır. Şu an Avrupa’daki kırılganlık sürüyor” diye konuştu.
İki vardiyayı fazla mesailerle sonuna kadar zorladıklarını ve şu an kapasitelerinin tam sınırında olduklarını söyleyen Tofaş CEO’su Pandır, geçtiğimiz aylarda 200 kişiyi işe aldıklarını hatırlattı. Üçüncü vardiyanın kararının en geç 2011 yılının eylül ayında verilmesi gerektiğine işaret eden Pandır, böyle bir durumda 1200 kişilik ek istihdam yapılmasının gündeme gelebileceğini ve bu işçilere en az üç aylık eğitim verileceğini söyledi.
Otomobil projesi gerek
Anlaşmanın kapasiteyi 400 bine çıkarmadığını belirten Pandır, 2012’den itibaren Minicargo ve Doblo’nun üretim adetlerinin 160’şar bin adet olacağını, geri kalan 80 bininin Albea ve Linea ile paylaşılacağını söyledi. Bu modellerin ömürlerinin sonunda kademeli olarak devreden çıkacağını hatırlatan Pandır, bu kapasiteyi dolduracak hatta artırımı gündeme getirecek bir proje gerektiğini söyledi.
Pandır, “Bundan sonra daha kapsamlı ve yeni bir proje gelirse, bir şekilde büyümemiz gerekecek. Bunu da hem fabrikanın içinde hem dışında yapabiliriz. İki türlü de planımız var. Kapsamlı bir şey gelirse yeni fabrika da fizibıl olabilir” diye konuştu.
Bundan sonraki yatırımın binek otomobil sınıfında olacağını ifade eden Pandır, çeşitli alternatiflerin değerlendirildiğini ancak henüz tam bir karar alınmadığını anlattı. Pandır, Türkiye’de üretilecek otomobil modelinin, iç pazardaki satışının da önemli olduğuna da dikkat çekti.
Türkiye ikinci büyük pazar
Tofaş’ın üçüncü çeyrekteki toplam cirosunun 4.5 milyar TL’ye ulaştığını, üretiminse 226 bine geldiğini bildiren Ali Pandır, ilk dokuz aylık satışlarının yüzde 22, ihracatlarının da yüzde 27 arttığını ifade etti. Pandır, ekim ayı satışlarının Türkiye’yi, Fiat’ın İtalya’dan sonraki en büyük ikinci pazarı haline getirdiğini bildirdi. Türkiye, yıl sonu itibariyle de Fiat’ın tüm dünyadaki en büyük dört pazarı arasında yer alacak.
ABD tekrar gündemde
Yeni Doblo’nun, Chrysler’ın Ram markası altında ABD’de de satılması projesinin bir süredir dondurulduğunu hatırlatan Tofaş CEO’su Pandır, bunun fizibilite çalışmalarının yeniden başlatıldığını söyledi. Pandır, “ABD’de bu sınıftaki araçların satışı iyi gitmeye başladı. Kurlar da maliyet açısından iyi bir düzeyde. Bunun için raftan indirilip, uygunluk konusunda yeniden fizibiliteler başlatıldı” ifadesini kullandı.
Opel: Türkiye Bizim için önemliOpel Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik, Bursa’da Opel için üretilecek yeni hafif ticari araçla ilgili pazarlama planlarının netleşmediğini belirtirken, yeni Combo’nun Türkiye’ye gelişinin 2012 yılının sonlarını bulabileceğini söyledi.
Türkiye’nin önemli bir hafif ticari araç pazarı olduğunu, yeni ombo konusunda böyle bir karar verilmiş olmasının kendilerini sevindirdiğini kaydeden Keklik, “Henüz karar çok yeni olduğundan, tam olarak ne zaman Türkiye’de satılacağını ve kaç adetlik bir satış hedeflendiği gibi konular netleşmedi. Ancak yerli olması, bir avantaj getirecek” diye konuştu. Keklik, aracın, Türkiye’deki toplam satışlarına olumlu etkisi olabileceğine de dikkat çekti.
Keklik, daha önceki açıklamalarında da Opel’in Almanya’daki merkezinde yeni bir hafif ticari araç konusunu sürekli gündeme getirdiklerini belirtmiş ve henüz bir karar verilmediğini ifade etmişti.