Müzisyen Oğuzhan Koç, 10 Mayıs’ta sosyal medyasında isyan bayrağını açıp “Kral çıplak” diyene kadar Türk müzik sektörünün Spotify ile sorun yaşadığını dillendiren yoktu. Koç’un ardından Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Batuhan Mumcu, “Spotify, Türkiye pazarında ciddi bir kullanıcı kitlesine sahip olmasına rağmen ne bir temsilcilik açmış ne de yerli müzik kültürüne karşı sorumluluk üstlenmiş durumda” diye açıklama yapınca cin şişeden çıktı.
Peki Turkcell’in Fizy’si, Türk Telekom’un Muud’u gibi yerliler varken neden İsveç merkezli Spotify, Türkiye pazarının yüzde 80’ine hakim?
Spotify’ın Türkiye’de 4 milyonu paralı olmak üzere toplamda 12 milyon abonesi var.
Ülkemizde temsilcilik bile açmayan, müziğimizi, Türkiye’yi tanımayan Afrikalı ve Alman editörlere teslim eden Spotify’ın kartelleşmesi kimin ayıbı?
Ferhat Göçer’den itiraf
Spotify’ı bu noktaya kendi ellerimizle getirdiğimizi itiraf eden MSG Başkanı Ferhat Göçer, platformla playlist, algoritma ve ücretlendirme sorunu yaşadıklarını söyledi ve ekledi:
“Karşımızda muhatap bulamadığımız için bot dinlemeler ve rüşvet iddialarını açıklığa kavuşturamadık. Spotify ile editoryal bir hezimet yaşıyoruz. Netflix ile Spotify başlangıçta aynı ücretle abonelik başlatmışken geldiğimiz noktada aralarında dağlar kadar fark oluştu. Gayrisafi milli hasılada Şili’yle aynı seviyedeyiz. Şili’de Spotify aboneliği 350 lira civarında, bizde ise 60 lira. O yüzden bize ödedikleri yüzde 15 telifle durumumuz; hayaller Şili, gerçekler Nijerya ile Çad seviyesinde... 24 Haziran’da yapacağımız ‘Bu konuyu, Dijital Platformlar Çalıştayı’nda tüm sektör bileşenleriyle masaya yatıracağız ve bir manifesto yayınlayacağız.”
Dijital Platformlar Çalıştayı’nda müzik sektörü, Spotify’ın 60 lira olan abonelik ücretini 4 dolar seviyesine çıkarmaya davet ederse ve şirket bunu yapmazsa ne olur?
Bekleyip, göreceğiz.
Recep Ergül’den itiraz
Perşembe günü MSG’nin Spotify ile savaşını bilahare ele alacağımı yazınca MESAM Başkanı Recep Ergül’den şöyle bir mesaj aldım:
“Spotify ile yaklaşık beş aydır büyük bir mücadele veren iki kurum var; MESAM ve MÜYAP. MESAM’dan ben, Hakan Sarıca ve Ali Haydar Yıldız, MÜYAP’tan Bülent Forta, Ahmet Türkoğlu ve Deniz Erdem, sektörden Aykut Gürel de İstişare Kurulu Başkanımız. Aracı bir kurum aracılığıyla defalarca görüştük, Spotify ile sorun çok yakında çözülür.”
MESAM Başkanı, benim yıllarca yazdığım KKTC’den hiçbir kurumun müzik için telif ödememesi konusunda ciddi çalışmalar yaptıklarını söyledi ve ekledi:
“Kuzey Kıbrıs’tan telif geliri elde edebilmek için 3.5 yıldır MESAM olarak tek başına sürdürdüğümüz bir mücadele var. Kıbrıs’tan yılda 400 milyon lira civarında telif kaybımız söz konusu, çünkü hiçbir otel, televizyon, radyo telif ödemiyor ama hepsi yüzde 100’e yakın Türkçe müzik çalıyor. Olay artık bitme noktasına geldi. KKTC’de bir müzik meslek birliği kurulacak ve sorun çözülmüş olacak.
Zamanlama manidar
Türkiye’de bunlar olurken Spotify, zamanlaması manidar bir açıklama yaptı.
Şirketin Loud&Clear raporuna göre, 2024’te Spotify kullanıcılarınca oluşturulan 191 milyonu Türkiye dışı olmak üzere toplamda 289 milyon çalma listesine giren 3 bin 300’e yakın Türk sanatçıya ödenen telif, 2 milyar TL’den fazla. 2024’te Spotify’dan 1 milyon lira telif alan Türk sanatçılar bile var.
2024 itibarıyla 268 milyonu ücretli olmak üzere aylık 678 milyon etkin kullanıcısı olan Spotify yönetiminin hedefi 1 milyar abone.
Abonelerinin yüzde 10’unu kaybettirecek bir zam yapmama prensibiyle yönetilen Spotify’a Türkiye bakalım şartlarını kabul ettirebilecek mi?
GÜNÜN SÖZÜ
“Bazen, ağlamak gerekir açılmak için. Bazen, anmak gerekir anılmak için. Bazen de susmak gerekir duymak için.” (Şems-i Tebrizi)