Boğaz'a yapılması planlanan tüp geçit, 17 Ağustos depreminin ışığında yeniden tartışılsın dedik.
Yankılar geldi.
Bunlardan biri Boğaziçi Üniversitesi'nden Sayın Prof. Dr. Semih S. Tezcan'dandı.
Prof. Tezcan,
"Boğaz'da yapılması gerçekleşme yoluna giren tüp geçit konusunda en önemli sakıncanın, yerinin yanlış seçilmiş olmasından kaynaklandığını" belirtiyordu.
Eski bakan, İstanbul milletvekili Sayın Bülent Akarcalı da diğer bazı açılardan Boğaz'a tüp geçit konusundaki endişelerini belirtti.
Akarcalı özetle şöyle diyor:
"Projede tren ve metro dışında araç geçişi yok.
Oysa Boğaz'ın iki yakası arasında yoğun bir yolcu ve eşya taşıyacak demiryolu şebekesi bulunmamaktadır. Görülebilir gelecekte de böyle bir şebeke tesisi projesi yoktur.
Metro geçişini anlamlı kılacak bir metro şebekesi Anadolu yakasında mevcut değil. Şu anda ortada herhangi bir metro projesi Anadolu yakasında öngörülmemiştir.
Hızla özelleştirmeye gidilirken ve Çanakkale köprüsü, İzmit deniz geçişi gibi projeler devlete borç yükü getirmeyen yap - işlet modeliyle yapılacakken 2.5 milyar dolarlık borç yükü altına girerek bir yatırımı gerçekleştirmek artık çok gerilerde kalmıştır.
Japon kredileriyle gerçekleştirilen projeler çok pahalıya gelmektedir. Japonya bir yandan ucuz kredi verirken diğer yandan yüzde yüz pahalı proje gerçekleştirmektedir. Bunun örnekleri vardır.
Proje kamuoyunda tartışılmamış, İstanbul milletvekillerine dahi en ufak bilgi verilmemiştir.
Projede kara taşıtları için geçiş öngörülmediği için tüp geçit 3. köprü ihtiyacını ortadan kaldırmamaktadır.
* * *
BU sakıncaları gidermek için neler yapılabilir:
Proje kesinlikle kara taşıt geçişini içermeli. Böylece hem 3. köprü ihtiyacı ortadan kalkacak, Boğaz'ın güzelliği bozulmayacak ve 3. köprü için gereken para harcanmayacaktır. Ayrıca milli güvenlik açısından iki köprü geçişi yanında bir kara taşıt geçişi deniz altından sağlanmış olacaktır.
Proje kesinlikle yap - işlet modeli ile yapılmalı ve devlet borç altına sokulmamalıdır.
Projenin yapımı uluslararası rekabete açık olmalıdır. Böylece Japonların fahiş fiyatlı proje oyunu önlenmelidir."
* * *
İŞTE;
"Boğaz'a tüp geçit" deyince, bazı bölümlerine katılmasak da çeşitli sakıncaları ortaya koyan eleştiriler de hemen gündeme geliyor.
Sayın Prof. Tezcan'ın da, Sayın Akarcalı'nın da eleştirileri, önerileri yabana atılacak cinsten değil.
Bu uzman kişilerin, deneyimli kişilerin ve onlar gibilerin görüşleri dikkate alınmadan işe başlanmasının sakıncalı olacağını yeniden ve ısrarla vurguluyoruz.
Yorumsuz
Marmara'da 7.4'lük deprem 15 bin ölü.
Meksika'da 7.5'lik deprem 15 ölü...
Yazara E-Posta: dheper@milliyet.com.tr