100 milyonlarca hatta milyar dolarlık çok büyük işler veriliyor, imtiyazlar tanınıyor. Eğer bunlara imza atan yetkililer arasında "sütsüzler" varsa ve bu denli büyük işleri çevirebilecek "Şeytana pabucu ters giydirir" zekâya sahiplerse, edinimlerini banka hesabında mı gösterecekler?Elbette gizleyeceklerdir.Her ay Türkiye'ye, küresel dev bankalardan, off- shore bankalarından ziyaretçilerin geldiğini, pahalı otellerin özel salonlarında servet sahibi Türklerin paralarını çekmek ve saklamak için çeşitli önerilerde bulunduklarını dinleriz.Kısacası minarenin kılıfları, uluslararası finans/kapital ağ içinde model model bu müşterilere otel defilelerinde(!!) sunuluyor.Sonuç:Kimseyi suçlamak, kanıtsız iddialarda bulunmak istemem ama eğer birileri, artık çok büyüyen pastadan dilimler kesebiliyorsa, dilimleri servet beyanlarında aramak çoğu kez saflık olur.Dünkü yazısında Bekir Coşkun da bunu çok güzel yazmıştı.Fakat tartışmalar siyaset malzemesi olarak iş yapıyor."Anlat anlat, heyecanlı oluyor" denebilecek bir ilgi topluyor..........................Ancak...Yukarıdaki satırlarım "Böyle gelmiş, böyle gitsin" diye algılanmasın.Çünkü... Etkin bir hukukla düzenlenen denetim sistemi, en umarsız izleri bile sürebilir. Sonuç alabilir..........................Bunun için ilke olarak, uzun süredir dile getirilen bir ikili kıskaç önemlidir. Birincisi... Elbette mal varlıklarının şeffaf olması.Fakat tek başına hiç yeterli değil.Yukarıda uluslararası finans zulalarını anlatmıştım.Ayrıca...Bir de dokunulmazlıklar var.Eğer mal varlığı araştırılacak olan kişi parlamenterse, TBMM kararı ile dokunulmazlığının kalkması gerek. Askerse komutanlığında, yargıçsa üst kurumlardan, bürokratsa amirlerinden izin almadıkça ne kovuşturma açılabilir, ne soruşturma...Oysa... Gizli olan mal bildirimlerinin açılması için yasanın 20. maddesiyle ilgili kişi hakkında kovuşturma ve soruşturma açılması koşulu var.Dokunulmazlık kalkmamışsa, amirlerden, komutanlardan, üst kurumlardan kovuşturma ve soruşturma açılması izni çıkmamışsa, kapalı olan mal bildirim zarfı nasıl açılacak?Tutun ki...CHP'nin açıkladığı "mal bildirimlerinin verilmesinden 1 ay sonra açıklanması" için tek maddelik önerisi kabul edildi.Kuşku halinde takibini hangi organ ve hangi yetkiyle yapacak? Kovuşturma, soruşturma için dokunulmazlık zırhı nasıl aşılacak? Aynı şey sicil amirlerinin veya üstlerinin onayına bağlanmış bürokratlar ve yargı mensupları için de geçerli.Kısacası pratiği pek görünmüyor.Olsa olsa manevi bir sıkıştırma yapılacağı sanılır.O halde bu madde, eğer ciddi bir takibi amaçlıyorsa, her türlü dokunulmazlığın da kaldırılmasıyla birlikte düşünülmelidir ve özel polisi, uzman savcı ve yargıçlarına bağımsızlık güvencesiyle özel bir kurumlaşma da bunun yanında yer almalıdır.AKP de bu kapsamda değil ama hiç değilse dokunulmazlığın bütün kesimlerden kaldırılması ve mal bildirimi şeffaflığının da yasada öngörülen bütün kesimlere uygulanması için "genel" bir formüle olurunu açıklamıştı.........................Gerçekçi olmak da gerek.Eğer "şeffaflık" ve "dokunulmazlık" sorunlarını çözerek önemli bir adım atılmak isteniyorsa, bunun yolu, ülke yararları için sağduyulu ve etkin formüllerle uzlaşmadır. Karşılıklı en ağır suçlamalarla ortamı germek, bloklar yaratmak, hakaret etmekle hatta dayatmakla sonuç alma ihtimali çok düşüktür.Siyaset primi de beklendiği gibi olmaz.Çünkü...Sonuç alınamayan, negatif politikalar sadece zaten kendinden olan seçmenin öfkeyle tutuşan iç yangınlarını yelpazeler.Seçmen çoğunluğu ise sonuç alan, pozitif politikayı ister. Akıllarda hırçınlık kalır.Şu sıralar iktidar da, muhalefet de sadece "hırçınlık" ve "kavga" izleri bırakıyor. g.civaoglu@milliyet.com.tr Mal varlığı tartışması özünde neyi getirebilir?
Özay Şendir
Ayıplı bir tartışma, 'işine yarayacak'
14 Mayıs 2025
Didem Özel Tümer
Türk şirketlere BAE’de finansa erişim kolaylığı
14 Mayıs 2025
Abbas Güçlü
En son imparator!
14 Mayıs 2025
Ali Eyüboğlu
EOKA’nın köyünde ölümle burun buruna! Neşe Karaböcek’ten Kıbrıs anıları…
14 Mayıs 2025
Dilara Koçak
Yaz gelmeden detoks değil, denge zamanı
14 Mayıs 2025