Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Sıkı maliye politikası ise, (1) Halktan daha fazla vergi almayı, (2) Halk için bütçeden daha az para harcamayı zorunlu kılar.Halktan daha fazla para almak için (kısa dönemde gelir ve kurumlar vergileri artırılamadığına göre) hemen ÖTV ve KDV oranları artırılmalıdır.Faiz ödemeleri, personel ödemeleri azaltılamadığına göre devletin yatırım harcamaları, tarım kesimine destekler, devletin sağlık için halka verdiği paralar önemli ölçüde kısılmalıdır. Son zamanlarda bir "frene basma, ekonomiyi soğutma" tartışması başlatıldı. Tartışmayı başlatanlara göre, (1) Cari açığı /döviz açığını küçültmek için ithalat talebini kısmak gerekir. (2) Enflasyonu tek haneli rakama indirebilmek için halkın satın alma gücünü azaltmak gerekir. Bunları yapmak için de sıkı maliye politikasına ihtiyaç vardır. Bu tartışmalar penceresinden 2007 yılı bütçe taslağı incelendiğinde, bu taslakta yer alan gelir ve harcama rakamlarıyla ekonominin ne büyümesinin ve ne de küçülmesinin hedef alındığı, bu bütçenin formalite yerine getirilsin diye hazırlanan bir bütçe olduğu görülür.2007 yılı bütçesi, ortaya çıkan zorlamalarla ödeneklerde ve harcamalarda yapılan ayarlamalar dışında 2006 yılı bütçesinden farklı değildir.Bu taslak komisyonlarda tartışılacak. Ufak tefek değişikliklerle Meclis gündemine girecek. Meclis'te kanunlaşacak.Önemli olan, yıl içinde hükümetin bütçe gelirlerini nasıl artıracağı, ödenekleri nasıl kullanacağıdır.Cari açığı kapatmak, enflasyonu frenlemek için 2007 yılı içinde hükümetin vergi gelirlerini artırarak ödemeleri kısması çok zordur. Hele hele seçim yılında hükümet bunu yapamaz. Bu bir formalite bütçesidir Ama hükümet ne yapabilir? Harcamaları artırmak için vergilere zam yapabilir: Hükümetin 2007 yılında daha fazla para harcamak isteyeceği alanlar nelerdir? Hükümet, "yeşil kart"lıların ve SSK üyelerinin sağlık harcamalarında daha cömert olmayı isteyebilir. Tarım kesimine yönlendirdiği fonları artırmak isteyebilir. Duble yol harcamalarına daha fazla para ayırmak isteyebilir. Belediye ve köy yatırımlarına daha çok ödenek ayırmak zorunda kalabilir.Bu harcamalarla bütçe açığını büyütemeyeceğine göre de harcamalar ölçüsünde vergilere zam gelebilir.Vergi zammı halkı üzer. Hükümetten soğutur. Harcama artışı halktan alkış alır. İşte politikada marifet de buradadır. Ölçüyü kaçırmamak gerekir. Ölçü kaçacak mı, kaçmayacak mı bu taslak bütçeye bakarak anlayamayız. Bekleyeceğiz. Göreceğiz. Önemli olan uygulama 2007 2008 (*) Artış %Gelirler 188.2 160.3 17.4 - Vergi gelirleri 158.2 132.1 19.7 - Diğer gelirler 30.0 28.2 6.3Giderler 204.9 174.3 17.5 - Faiz 52.9 46.2 14.5 - Faiz dışı harcamalar 152.0 128.0 18.7 - Personel 43.7 36.0 21.3 - Cari transferler 60.9 49.1 24.0* Sigorta açıkları (31.6)* Tarım desteklemeleri (5.3)* Köy Bl. desteği (2.3)* Diğer (21.7) - Yatırım 12.1 12.4 -2.5 - Sermaye 3.6 1.8 200.0 - Mal ve hizmet alımı 15.6 17.7 11.9 - Borç verme 3.7 4.2 22.0 - Yedek ödenek 2.3 1.6 43.7Açık 16.7 13.9 20.1Faiz dışı denge 36.2 32.2 12.4 (*) Başlangıç ödenekleridir guras@milliyet.com.tr 2007 bütçe hedefleri