Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Mehmet Narinin eşi Meryem Işık Narin, Honda Plazada Antakyalılara otomobil satıyor. Arap ülkelerine Avrupadan otomobil ihraç ediyor. Antakyanın yerel televizyonu "Birleşik Radyo Televizyon" (BRT) kanalında 24 saat yayın yapıyor. Meryem Işık Narin, 2000 yılında Dünya gazetesinin "yılın başarılı kadın müteşebbisi" ödülünü almış.Antakyanın bu başarılı ailesini Valilik Özel Kalem Müdiresi Meziyet Gökalpay Hanımın sayesinde tanıdım. Narin kardeşlerin eşleri kardeşleriymiş. Antakyada Narin kardeşler bizi Akevler semtindeki evlerinin bahçesine sabah kahvaltısına davet etti. Anneleri, eşleri ve çocuklarıyla Antakya usulü kahvaltı yaptık. Narin kardeşlerden Fuat ve Mehmet Narin, un ve makarna ihraç ediyor. Sadece ihracata dönük çalışan makarna fabrikaları günde 80 ton makarna üretiyor. Arap ülkelerine, Afrikaya mal satıyorlar. Ayrıca uluslararası nakliye işi yapıyorlar. Diğer kardeşleri Mahmut Narinin Hatmar Marketler zincirinin 12 mağazası var. Mahmut Narin zeytinyağı üretiyor. TIR filosu var. Türkiyenin en büyük otobüs işletmesi olduğu söylenen Has Otobüs İşletmesinin kurucusu Mehmet Selim Kara ile Sultan Sofrasında, oruk, mumbar ve katıklı ekmek yedik. Elli beş yıl önce otobüsçülüğe başlamış. Tamamı kendine ait 150 Mercedes otobüs ile yurt içinde ve dışında çalışıyor. Rusya, Yemen ve Suudi Arabistanda 3 otobüs şirketi var. Hac döneminde Türkiyeden kiraladığı 1.500 otobüsü Suudi Arabistanda çalıştırıyor. Ayrıca uluslararası taşıma yapan büyük bir TIR filosuna sahip.Hatay Valisi Abdulkadir Sarı, ilin ekonomisinin tarım, ticaret ve nakliyecilik sektörlerine dayandığını söylüyor. Antakyada C2 yetki belgesine sahip 92 büyük nakliye firması var. Bunların toplam araç (çekici) sayısı 4 binin üzerinde. Bana, Antakyalı nakliye firmalarının Türkiyenin toplam yaş meyve ve sebzesinin yüzde 75ini taşıdığını, İtalyadan Romanyaya giden tüm İtalyan ürünlerinin Antakya firmalarınca taşındığını anlattılar.Antakyanın tarım ürünü pamuk, buğday, zeytin ve narenciye. Pamuk üreticisi halinden şikayetçi ama diğerleri memnun. Seracılığın gelişmesi ile turfanda sebzecilik önem kazanmış.Antakyanın içi çarşı. Ama en güzeli Uzun Çarşı. Uzun Çarşıda yok yok. Esnaf her ne kadar şikâyetçi ise de, göreli (nispi) olarak Antakya çarşısı ülkenin diğer çarşılarından çok çok daha canlı. Esnaf güler yüzlü. Ortalık cıvıl cıvıl. Otobüs, kamyon bolluğu var Vali Yardımcısı Aydın Akkor, Antakyanın en önemli sorununun göç ve işsizlik olduğunu söylüyor. Antakya Anadoludan göç alıyor, Arabistana göç veriyor. Sanayi olmadığı için işsizlik ciddi boyutta. Antakyayı kurtaran, iş bulamayanların Arap ülkelerine göçü. Arap ülkelerinde çalışanlardan gelen gelirin Antakya çarşısını canlı tuttuğu söyleniyor.Antalyanın başarılı işadamlarının paralarını bankada nakit tutmalarından, yatırım yapmamalarından şikayet ediliyor. 2000 yılında altyapısı tamamlanan organize sanayi bölgesinde sadece 12 firma üretime geçebilmiş.1992 yılında kurulan Mustafa Kemal Üniversitesinde 700e yakın öğretim üyesi, 13 bine yakın öğrenciyi eğitiyor.Antalyanın henüz tanıtılamayan tarih hazineleri var. Antakya iyi bir tanıtımla dünyanın her yanında kültür gezisine meraklı zengin turisti cezp edebilecek bir şehir. Hele eski yapıları restore edilirse. Tarihi bir konak "Antik Beyazıt Oteli"ne, eski bir sabun fabrikası "Savon Otel"e dönüştürülmüş. İkisi de nefis oteller.Vali Abdulkadir Sarı, yapımı sürüncemede kalan Antakya Havaalanını tamamlatmaya çalışıyor. Bu havaalanı Antakyanın gelişmesini hızlandıracak.Antakya kıyıda köşede kalmış ama, tabiatıyla, tarihiyle, hele hele insanlarının güler yüzü ve sıcaklığıyla farklı bir şehir... guras@milliyet.com.tr Yatırım yok