Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden Türk ekonomisi şöyle veya böyle büyüyor. Büyümek demek daha fazla mal ve hizmet üretmek, daha fazla katma değer yaratmak demek. Büyümenin sürmesi ve hızlanması talep artışına bağlı. Reklam, talep sahiplerini bilgilendirmek, yönlendirmek bakımından çok önemli.Büyüyen ekonomide sadece mal ve hizmet arzı artmıyor. Mal ve hizmet de çeşitleniyor. Çeşitlenen mal ve hizmeti alıcıya (tüketiciye veya yatırımcıya) tanıtmak bakımından da reklam önemli. Bu yıl sonuna kadar 420 milyar dolarlık bir milli geliri harcayacağız. Bu harcamaları yapanları bilgilendirmek, bu harcamalardan pay almak için bu yıl yapılan reklam harcamalarının 2.5 milyar dolar (3.3 milyar YTL.) olacağı tahmin ediliyor. Eskiden piyasa oyuncularının (mal ve hizmet üretenlerin) sayıları az,ve de piyasaya arz edilen mal ve hizmet hem miktar hem kalite olarak sınırlı idi. Alıcılarda, firmaya, markaya, ürüne bağımlılık sadakat vardı. Günümüzde firma, marka, ürün çeşitliliği karşısında alıcı alternatifleri değerlendiriyor. Bu nedenle sadece pazara yeni girenlerin değil, pazarda payını korumak isteyen eski, büyük ve güçlü kuruluşların da reklama, daha çok reklama kaynak ayırmaları zorunluluğu ortaya çıktı.Uluslararası Reklamcılık Derneği Türkiye Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, 2007 yılında tüm mecralardaki reklam harcamalarında yüzde 20 artış beklendiğini söylüyor.Mehmet Ali Yalçındağ'ın verdiği rakamlara göre, 2007 yılında 3.3 milyar YTL'lik reklam pastasından TV kanalları 1.7 milyar YTL, gazeteler 1 milyar YTL, dergiler 130 milyon YTL, radyolar 110 milyon YTL pay alacaklar. Sinemalar ve internet kanalları 355 milyon YTL'yi paylaşacak. Talep yoksa üretim artmıyor Günümüzde ekonomi denilen oyunun temelinde daha fazla üretmek var. Daha fazla üretmek ise üretilen mal ve hizmeti tanıtmakla, alıcıları bilgilendirmekle mümkün. Rahmetli Sakıp Sabancı "Dünyanın en iyi malını en ucuz şekilde üretmişsin. Kimsenin haberi yok ise, ne işe yarar?" derdi. Sabancı'nın anlatımında vurguladığı gibi, reklam mal ve hizmetüretiminde maliyetin olmaz ise olmaz bir parçası haline geldi.Yılın ilk 9 ayındaki toplam reklam harcamalarının dağılımı, reklama önem veren sektörlerin hangileri olduğunu, geçen yıla göre bu sektörlerin harcamalarındaki artışı gösteriyor.En fazla reklam harcaması yapan sektörler iletişim, finans, gıda, otomotiv, inşaat-dekorasyon, kozmetik ve kişisel bakım... Bunlar toplam reklam harcamasının yarısını yapıyor. Reklam talebi yönlendiriyor Toplam reklam Yıllık harcamasındaki payı değişim Sektörler 2006 (%) 2007 (%) (%) İletişim 7.9 12.0 79Finans 9.5 10.1 26Gıda 9.8 9.2 11Otomotiv 8.7 6.5 -13İnşaat ve dekorasyon 5.7 6.7 19Kozmetik ve kişisel 5.4 5.3 15İçecekler 4.5 4.4 16Elektronik ev eşyala. 4.7 4.2 3Mobilya, ev tekstili 4.7 3.7 -7Perakendecilik 3.8 3.8 14Ev temizlik ürünleri 2.6 2.8 25Tekstil 2.5 2.3 9Turizm 2.0 1.9 14Yakıt ve enerji 2.6 2.1 -6Bilgi teknolojileri 1.6 1.4 -12Eğitim 1.1 1.2 30 guras@milliyet.com.tr 2006-2007 ilk dokuz ayda sektörlerin toplam reklam harcaması içindeki payı