Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden Necati Zincirkıran, "Çok eskilerde değil, 1940'lı-1950'li yıllarda Türk armatörlerinin hemen hemen tek uğraşısı Zonguldak'tan İstanbul'daki Silahtarağa Elektrik Santralı'na kömür taşımaktı. Bu işin ihalesi yapılır, armatörler ihaleye katılmak için birbirlerini yer, bazı yıllarda bu işi almak isteyen armatörler arasında silahlı çatışmalar yaşanır, armatörler öldürülürdü" diyor.Daha sonra denizciliğimizin bugünkü durumu hakkında bilgi veriyor. Diyor ki, "İthalatımızın ve ihracatımızın yüzde 87'si deniz yoluyla gerçekleştiriliyor. Gemi taşımacılığında gelişme oldu ama gene de toplam deniz yoluyla taşımacılıkta Türk bayraklı gemilerin payı yüzde 20'lerde. Deniz ticaret filomuzdaki 848 geminin 7.2 milyon Dwt'luk bölümü Türk bayrağıyla, 4.6 milyon Dwt'luk bölümü yabancı bayraklarla denizlerde dolaşıyor.Önemli bir gelişme ise, Türkiye'nin gemi inşa sanayiindeki atılımıdır. Anahtar teslimi gemi yapımında Türkiye, Çin, Kore ve Japonya'nın ardından dünya dördüncüsü oldu. Necati Zincirkıran, İzmir'de Gemi Mühendisleri Odası'nda deniz taşımacılığı ile gemi inşa sanayiindeki son gelişmeleri anlattı. Ben dinleme imkânını bulamadım. Konuşmasının metnini okudum... Bir zamanlar Şehir Hatları gemisi yapamıyorduk. Şimdilerde 200 bin tonluk gemiler ve boyları 50 metreyi aşan mega yatlar yapıyoruz."Necati Zincirkıran, 57 yıllık bir gazeteci. 1950 yılında gazeteciliğe muhabir olarak başladı, genel yayın yönetmenliğine, başyazarlığa kadar gazeteciliğin her kademesinde görev yaptı. Gazetecilik hayatı boyunca "denizciliğe ve deniz işletmeciliğine" özel ilgisi nedeniyle bu alandaki gelişmeleri bir uzman olarak okuyucularına aktarmaya özen gösterdi.Necati Zincirkıran'dan önce Abidin Daver (1886-1954) denizciliğe önem veren, bu nedenle de "Sivil Amiral" olarak ünlenen bir gazeteciydi.Başka ülkelerde gazeteciler belli sektörlerde uzmanlaşırlar. Belli sektörün her yönüyle gelişmesini, sorunlarını izleyen gazeteciler vardır. Bizde bu tür sektör uzmanı gazeteci sayısı çok az. En yaygın sektör olan tarımda bile uzman gazeteci yetişmedi. Sadullah Usumi vardı. Şimdilerde Ali Ekber Yıldırım tarımı izleme çabasında. Uğur Cebeci havacılık, Abbas Güçlü eğitim konularında uzmanlaşan gazetecilerimiz. Gemi yapımında çok iyiyiz Türkiye'de gazetelerin yapısı, gazeteciliğin güçlükleri belki de bu tür uzmanlaşmaya imkân vermiyor. Batı ülkelerinde ise sektörleri izleyen, sektör uzmanı olarak öne çıkan gazeteciler var.Necati Zincirkıran'ın özelliği, gazeteci olarak değişik sorumlulukları üstlenirken, uzmanlaştığı denizcilik konusundaki her türlü gelişmeyi yakından izlemesi.Beyoğlu muhabiri olarak gazeteciliğe başlayan, otuz yaşında Hürriyet'in genel yayın müdürlüğüne getirilen Necati Zincirkıran, elli yıllık gazetecilik hayatını "Olaylar, Anılar ve Gerçekler" başlığını taşıyan bir kitap içinde hikâye etti. (Epsilon Yayınları, Nisan 2007, 432 sayfa)Necati Zincirkıran, gazetecilik hayatını anlatırken, son elli yıllık dönemde Türkiye'de olan biteni, daha da önemlisi olan bitenin perde arkasını yazdı.Bu kitap, büyük basın kuruluşlarının ve bu basın kuruluşlarında çalışan gazetecilerin iç dünyasını, basın kuruluşlarının ve gazetecilerin iktidara gelen-giden hükümetlerle ve politikacılarla ilişkilerini merak edenlerin ilgiyle okuyabilecekleri bir kitap oldu. guras@milliyet.com.tr Gazetecilikte uzmanlık önemli