Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Elektrikli otoyu herkes beğeniyor. Ama para verip alan yok.
ABD’den ve Almanya’dan gelen haberler kötü. Otomobil üreticileri elektrikli otoya talep olmaması karşısında tekrar eski tür içten yanmalı motorlu otomobillere önem vermeye, onların motorlarını ıslah etmeye yönelmişler.
Önce ABD’den haberler: Başkan Obama, kriz sonucu sarsılan otomobil üreticisi General Motors (GM) firmasına 4 milyar dolar destek verdi. Bu parayı verirken desteğe “kılıf” uydurdu. “GM firması Chevrolet Volt projesiyle elektrikli oto üretecek. Bu araçlar ABD otomotiv sanayinde devrim yaratacak” dedi. GM’ye verilen desteğin üzerine, elektrikli oto talebini artırmak için de araç başına 7.500 dolar devlet desteği verilmeye başlandı. Daha sonra araç başı destek 10 bin dolara çıkarıldı.
Bekleyiş 2015 yılında yılda 1 milyon adet elektrikli ve hibrit araç satış rakamına ulaşmaktı.
GM firmasına yapılan firma desteğine ve araç başı 10 bin dolarlık fiyat desteğine rağmen elektrikli Chevrolet Volt araçlar ABD pazarında 39.995 dolardan satılır oldu. Benzeri büyüklükte içten yanmalı motoru olan araçları 20 bin dolara satın alabilenler, elektrikli otoya ilgi göstermiyor.
Gelelim Almanya’ya... Geçtiğimiz günlerde Alman Radyosu (DW) Türkçe Servisi’nde yayımlanan bir haber dikkatimi çekti. Haberde “Alman otomotiv firmalarının elektrikli otonun geleceğini şüpheli gördüklerinden, bir ara modası geçtiği söylenen içten yanmalı motorların geliştirilmesine ağırlık vermeye başladıkları” anlatılıyordu.

Az yakıt, az hava kirliliği
Habere göre Avrupa Komisyonu, otomobillerde ortalama karbondioksit emisyonunun 2015 yılına kadar kilometre başına 130 grama düşürülmesine karar vermiş. Kilometre başına karbon emisyonu 2020 yılına kadar 95 grama, 2025 yılına kadar da 70 grama düşürülecek. Bu sınırda kalabilmek için benzinli otomobillerde yakıt tüketiminin 100 km’de 3 litreye, dizellerdeyse 2.6 lt’ye düşürülmesi gerekiyor.
(Sayın okuyucularıma uyarı: Kullandığınız aracın 100 km.de yakıt tüketimini ve km başı emisyon rakamını kontrol ediniz. Yeni araç alırken 100 km. başı yakıt tüketimini ve km. başı emisyon oranını sorunuz. Dikkat ediniz. Otomobil ilanlarında şimdilerde bu iki konuda bilgi veriliyor.)
Benzinli otodan ümit kesmeyenler, uzun dönemde içten yanmalı motorlarda km. başı emisyon değerinin 70 gr’dan aşağı düşürülemeyeceğini, çevrecilerin baskısıyla elektrikli otoya dönülebileceğini söylüyorlar.

Elektrikli satışları çok düşük
Avrupalı tüketici elektrikli otoların akülerinin ağır ve pahalı, menzillerinin kısa olduğunu söylüyor. Şarj edilmesinin uzun zaman almasından yakınıyor.
DW’nin haberine göre Almanya’da 43 milyon otomobil var. Bunların sadece 4.500’ü elektrikli. 2020 yılına kadar elektrikli otomobillerin toplam satışlardaki payı sadece yüzde 3 dolayında olabilecek.
Bu durumda Daimler, BMW ve Volkswagen gibi büyük üreticiler, klasik benzinli ve dizel motorların 20 yıl daha kullanılabileceği varsayımıyla güçlerini elektrikli motorlar yerine benzinli motorların geliştirilmesine yöneltmeye karar vermişler.
Gelelim ülkemize. Renault firmasının Türkiye tesislerinde elektrikli oto üretiliyor. Milliyet Ekonomi’nin Otomotiv Editörü Levent Köprülü’den aldığım bilgiye göre Renault Fluence elektrikli otonun başlangıç satış fiyatı 65 bin TL dolayında. Buna 83 euro da aylık batarya kirası alınıyor. Aynı modelin benzinli ve dizel motorlu otomobillerinden yüzde 38 ÖTV alınırken, elektrikli otodan yüzde 3 ÖTV alındığından, elektrikli otonun (donanımı zengin) dizel motorlu Fluence ile benzer fiyata satılması imkanı ortaya çıkmış. Fakat henüz bireysel talep canlı değilmiş. Daha çok kurumsal talep karşılanıyormuş.