Eskiden Trabzon, otobüs şirketlerinin en verimli hattı idi. Şimdi değil. Sadece Trabzon mu? Trabzon gibi uzun hatlarda yolcular otobüsten indi, uçağa binmeye başladı.Kars, Van, Gaziantep, Erzurum, Diyarbakır hatlarında benzer gelişmeler var. Otobüs Dünyası dergisinde uzun hatlarda yolcuların uçakla seyahatinin otobüs yolcusunu nasıl azalttığını ortaya koyan ilginç bir tespit var. Deniliyor ki, "İç hat işletmeciliğine girdikten sonra Pegasus, sadece 7 günde 20 bin yolcu taşıdığını açıkladı. Bu, tam dolu 500 otobüs yolcusu demektir." Eskiden Trabzon'a THY'nin bir uçağı gidip gelirdi. Şimdilerde Trabzon Havaalanı'na günde 15 uçak inip kalkıyor. THY yanında Onur, Atlas, Pegasus, Sun Express, Kıbrıs Türk Havayolları Trabzon'a yolcu getirip götürüyor. Geçen hafta sonu Pegasus'un tepe yöneticisi Ali Sabancı, "tarifeli iç hat uçuşlarına 1 Kasım 2005'te başlayan Pegasus'un, bir yılda uçuş noktasının 6'dan 16'ya çıkarıldığını, zamanında kalkış ortalamasının 94.7 olduğunu, sektörün Pegasus ile 25 YTL fiyatla yolcu uçuran bir havayolu işletmesiyle tanıştığını" söyledi.Geçen hafta yayımlanan Milliyet'in "Havacılık" ekinde yer alan rakamlara göre, THY'nin koltuk kapasitesi 14 bin adet. Onu 6.5 bin koltuk ile Onur Air, 3.0 bin koltuk ile Atlas Jet, 2.6 bin koltuk ile Pegasus, 2.4 bin koltuk ile MNG Havayolları, 2.4 bin koltukla Flay Air, 1.9 bin koltukla Sun Express, 1.4 bin koltukla Kıbrıs Türk Havayolları izliyor. Binden az koltuk kapasitesine sahip 6 havayolu işletmesi daha var.İlginç olan özel havayolu şirketleri rekabetinin THY'nin yolcu kaybına yol açmaması. Özel havayolu işletmeleri iç hatlarda sefere başladıktan sonra uçanların sayılarının artması.İç hatlarda 2002 yılında 8.6 milyon olan yolcu trafiği 2005 yılında 19.9 milyona yükselmiş durumda. 20 milyon uçuyor Geçen hafta sonunda THY'den ilginç bir açıklama geldi. Lufthansa, British Airways, Air France, KLM ve Iberia gibi Avrupa'nın büyük havayolu işletmelerinin üye olduğu Avrupa Havayolları Birliği verilerine göre, THY, eylül ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 23.5 artışla en çok yolcu taşıyan ulusal havayolu şirketi olmuş. Ocak-eylül döneminde, bir yıl önceye göre tarifeli seferlerde yüzde 19.5 yolcu artışı gerçekleştirmiş.Avrupa'nın dev ulusal havayolu şirketleri batarken THY'nin büyümeyi sürdürmesi, hem de özel sektör rekabetine rağmen büyümesi önemli bir gelişmedir.Bilindiği gibi Avrupa ülkelerinin ünlü havayolu işletmeleri Olimpic, Swissair, KLM, Sabena gibi şirketler piyasadan silindi. Hafta sonu açıklanan bir habere göre, İtalyan hükümeti toplam zararı 221 milyon euro'yu aşan Alitalia'yı kurtarmak için 4.5 milyar euro'luk bir destek paketi hazırlığı içinde. guras@milliyet.com.tr THY iyi durumda