2010 yılında İstanbul “Avrupa’nın Kültür Başkenti” oldu. İstanbul’a gelen yabancı turist artacak yerde azaldı.
İstanbul’a gelen yabancıların kişi başı döviz harcamaları önceki yılların gerisinde kaldı.
2009 yılının ilk 10 ayında İstanbul’a 6 milyon 370 bin yabancı turist gelmişti. Bu yıl “Avrupa’nın Kültür Başkenti” İstanbul’a 5 milyon 940 bin yabancı turist geldi.
2010 yılında Türkiye’ye gelen yabancı turist sayısı yüzde 6 dolayında artarken, İstanbul’a gelen yabancı turist sayısının yüzde 7 dolayında gerilediği görülüyor Sadece o kadar ile kalsa iyi. 2010 yılında İstanbul’a gelen yabancı turistin yapısı da değişti.
Zengin Batılı turist yerine orta gelir grubundan Orta Doğulu turist girişi başladı.
Ekin Grubu’nun Resort Dergisi’nde yer alan rakamlardan öğrendiğimize göre bu yıl Hollanda’dan gelenlerin sayısında yüzde 23, Almanya’dan gelenlerde yüzde 19, İngiltere’den gelenlerde yüzde 15, Fransa’dan gelenlerde yüzde 12, İspanya’dan gelenlerde yüzde 10 azalma kaydedildi.
Tanıtımı beceremedik
Halbuki biz İstanbul’un 2010 yılında “Avrupa’nın Kültür Başkenti” olarak tanımlanması için çok çaba sarfetmiştik. Bir ‘Ajans’ kurduk. Ajansın bir yıllık faaliyeti için 498 milyon TL’lik bütçe yaptık. Bu bütçeye Maliye Bakanlığı 475 milyon TL katkıda bulunmayı kabul etti.
Ajansın faaliyet raporlarına göre bugüne kadar 320 milyon TL harcandı. Bu paranın 142 milyon TL’si projelere gitti. 61 milyon TL’si ile İstanbul’un tanıtımı yapıldı. 21 milyon TL’si ile Topkapı Sarayı onarıldı. 34 milyon TL’si Kültür Bakanlığı’na devredildi.
28 milyon lirası ile de ‘Ajans’ın yönetim giderleri karşılandı. Kabaca harcamaların yüzde 70 dolayındaki bölümü İstanbul’daki tarihi yapıların restorasyonu, renovasyonu için kullanıldı...
İstanbul’un 2010 yılı için “Avrupa’nın Kültür Başkenti” olarak tanımlanması bir şans idi.
Bu amaçla kurulan ‘Ajans’, sınırlı imkânları tarihi eserlerin renovasyonuna ve restorasyonuna yönelterek kalıcı işler yaptı. Ama bu yılın özelliği öne çıkarılarak yeterli ve etkili tanıtım yapılamadı.
Ama otellerin durumu iyi imiş
Yazının sonunda ilginç bir habere değinmek istiyorum. Yabancı bir danışmanlık grubu olan Deloitte, “Konaklama ve Vizyon” raporu yayımlamış. Bu rapora göre ‘Kültür Başkenti’ olmak İstanbul’a yaramış. Otellerin doluluk oranı yüzde 73’e yükselmiş.” (Hürriyet, 4 Aralık 2010, sayfa 16)
Çelişkiye bakınız: İstanbul’a gelen yabancı turist sayısı azalıyor. Batı’dan Avrupa’dan gelen paralı turist sayısında büyük gerileme var. Turizm Bakanlığı rakamlarına göre yabancı turistlerin Türkiye’deki ortalama harcamaları (Türkiye’de kaldıkları sürece) 2004 yılında 705 dolar, 2007 yılında 608 dolar iken bu yılın ilk 9 ayında 527 dolara gerilemiş. Ve de bütün bunlara rağmen 2010 yılında İstanbul’da otellerin doluluk oranı yüzde 14 artmış. Ortada bir yanlış var ama kimde? Ya Deloitte’nin raporu yanlış, ya da
Turizm Bakanlığı’nın İstanbul’a gelen yabancı turistlerin sayıları, özellikleri ve Türkiye’de yabancı turistlerin toplam harcamaları hakkındaki rakamları yanlış.