İzmir limanı sadece İzmir için önemli değil, çevre için de önemli. Bursa'nın otomotiv ürünleri, Denizli'nin tekstil, Manisa'nın elektronik ve elektrikli makine üretimi, Ege'nin yaş ve kuru tarım ürünü İzmir'den ihraç ediliyor.İzmir limanı konteyner limanı. (Konteyner denilen şey malların içine doldurulduğu 6.0x2.5x2.5 m boyutlarında sacdan sandıklar). Yılda 920 bin konteyner gemilere yükleniyor.İzmir limanı konteyner limanı olarak gelişecek. Kuru yük Çandarlı ve Aliağa limanlarına kayacak. İzmir'in gelişmesi limana bağlı. İzmir limanı özelleştirilecek. (1) Özelleştirmenin bir an önce yapılması lazım. Özelleştirme yapılacak diye, limandaki hizmetler aksıyor. (2) Özelleştirmede limanın, bu işi bilen ve maddi gücü olan bir gruba gitmesi önemli. Liman işletmek, uluslararası bağları kurmak, Pire limanıyla rekabete girmek, gemiciliği bilmek uzmanlık isteyen konular. Fakat İzmir limanının bugünkü hali yetersiz. (1) Su altı derinliği 10.5 metreyi aşan gemiler, yeni nesil gemiler limana yanaşamıyor. Denizin temizlenmesi, taranması gerekiyor. (2) Rıhtımların yenilenmesi, rıhtım sayısının artırılması, yükleme-boşaltma vinçlerinin artırılması, bekleme alanının liman dışına taşınması, demiryolu-karayolu bağlantısının kurulması gerekiyor. Bütün bunlar en az 300 milyon dolar ek yatırımla yapılabilecek işler.İzmir limanı özelleştirilmesi yılan hikâyesine döndü. 30 Mart 2007'de ihale yapılması bekleniyor. Özelleştirmeye bağlı olarak iyileştirmelerin yapılamaması sonucu, İzmir'e yanaşamayan gemiler Pire limanına gidiyor. Bu nedenle yıllık 200 milyon dolarlık bir kayıptan söz ediliyor.Şimdilerde İzmir limanına yanaşabilen gemiler 3 günde yükleniyor veya boşaltılıyor. Limanda sıkışıklık var. Liman yetersiz Limanda sıkışıklık olduğu için 19 aydır İzmir'den yükleme yapan ihracatçılardan konteynerin büyüklüğüne ve malın gideceği limana göre, konteyner başına 25 dolar ile 120 dolar arasında sıkışıklık ücreti alınıyor.İhracatçılar geçen yıl 784 bin konteyner için 25 milyon dolar sıkışıklık ücreti ödedi.Sayın okuyucularım, İzmir'in Osmanlı'dan bu yana özelliği, liman şehri olmasıdır. Eskiden liman sadece ithalat için önemli idi. Şimdi Türkiye ihracat peşinde. Ürünü üretmek, pazar bulmak önemli ama, ürünü pazara en ucuz ve en hızlı şekilde ulaştırmak daha da önemli.Özelleştirme kararı verilmiş. Ok yaydan çıkmış. İşi süründürmeye, her gün daha kötü duruma getirmeye gerek yok. İzmir'de, lojistik firmalarıyla, ihracatçılarla konuştum. Özelleştirmeyi bekliyorlar ama... "Ama"sı var... İşi bilmeyenlerin ihaleyi kazanmaları, durumun daha da kötü olmasına yol açabilecek. Çünkü İzmir limanı "tekel" bir işletme. Alternatifi yok. guras@milliyet.com.tr İhracatçı zorlanıyor