Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Ölen, sakat kalan, malı hasara uğrayan, Demiryolları İdaresine dava açacak. Davayı kazanınca Demiryolları İdaresi tazminat ödeyecek. Sonra da bu tazminatı zarar yazacak.Demiryolları zaten zarar ediyor. Zararı da halkımız, Demiryollarının "Görev Zararı" olarak ödüyor. Anlayacağınız, Demiryollarının insanları öldürmesi, yaralaması, malını zarara uğratması "görevden" sayılıyor. Bu görevin faturasını da saf ve bakir Türk halkı "tıkır tıkır" ödüyor.Demiryolları yıllardır sigorta sistemi dışında kalmakta ısrarlıdır. Her medeni insan ve kurum sigorta şemsiyesi altına girerken Demiryolları sigorta sistemini "gereksiz" bulur.Halbuki günümüzde karada, havada, denizde "zorunlu" sigorta uygulaması var.- Karayolu mali mesuliyet (trafik) sigortası, karayolunda seyreden tüm araçlar için zorunlu bir sigorta. Araç başına 4 milyar TL, kaza başına 8 milyar TL maddi hasar ödeniyor. Kişi başına 40 milyar lira, kaza başına 200 milyar liradan 1 trilyon liraya kadar değişen tedavi, sakatlık ve ölüm tazminatı var.- Zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk sigortası ise karayolunda seyrederek şehirlerarası yolculuk taşıyan tüm araçları kapsıyor. Kişi başına 40 milyar, tedavi, sakatlık, ölüm tazminatını içeriyor. Tazminat, kaza başına 280 milyar liradan 2 trilyon liraya kadar değişiyor.- Karayolu zorunlu ferdi kaza koltuk sigortası, gene şehirlerarası yolcu taşıyan tüm araçlar için uygulanıyor. Kişi başına 40 milyar TL tedavi, sakatlık ve ölüm tazminatını öngörüyor.- Askeri uçaklar dışındaki tüm uçaklar sigorta olmadan uçamıyor. Yolcu uçaklarının havaalanlarına konabilmesi için sigortasının bulunması şart. Uçak başı en az 1.5 milyar dolarlık sigorta söz konusu. Kaza durumunda yaralanan, ölen kişinin durumuna göre tazminatlar belirleniyor.- Türkiye Denizcilik İşletmeleri ile Şehir Hatları İşletmeleri, hem yolcuları hem de arabalı vapurlardaki araçları sigorta ettiriyor. Yolcular bedeni kazalarda 35 milyar TLye kadar, maddi kazalarda 15 milyar TLye kadar sigortalı.- İstanbul Belediyesi Deniz Otobüsleri yolcuları ve mürettebatı sigorta kapsamında. Tedavi, sakatlık ve ölüm için sigorta limiti kişi başına 50 milyar TL."Demiryolları zaten zarar ediyor... Bir de sigorta primi öder ise zarar büyük" denilerek yıllardır Demiryolları sigorta sistemi dışında tutuluyor. Can ve mal kayıpları nedeniyle zarar görenin ne yapacağı belirsiz... Mahkemeye gidecek, mahkemenin belirlediği tazminatı alacak. Mahkemeye gidemeyen kaderine razı olacak. Öte yanda yıllardır Demiryollarının yaptığı bu tür ödemelerin görev zararını ne kadar büyüttüğü bilinmiyor. guras@milliyet.com.tr Trende sigorta yok... Sadece yurtdışından kiralanan lokomotifler sigortalı. Çalışanlar, yolcular, vagonlar bizim malımız olan lokomotifler sigortasız.