Bu yılın ilk 9 ayında otomotiv sanayii 1.9 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu ihracatçıyla otomotiv sanayii ihracat sıralamasında dördüncü durumda olan "tekstil sanayii" ile eşit duruma geldi.
Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Ali İhsan İlkbahar, 2002 yılında otomotiv sanayiinin 5 milyar dolarlık ihracat ile, "hazır giyim" sektöründen sonra ihracatta ikinci sıraya oturacağını söylüyor.
Otomotiv sanayiimiz yeni bir yapılanma içinde. Otomotiv sanayii toplam üretiminin yüzde 70'i binek otomobili olduğu için kamuoyunda otomotiv sanayii denildiğinde genelde otomobil dışındaki otobüs, kamyon, traktör gibi araçlar ve otomotiv yan sanayii üretimi unutulur.
Türk otomotiv sanayiinin 2000 yılının ilk 9 ayındaki üretimi 314 bin adet. Bunun 222 bini otomobil. Yılın ilk dokuz ayında 314 bin adetlik toplam üretimin yüzde 20'si olan 64 bin araç ihraç edildi. Bunun da 60 bini otomobil. Yıl sonuna kadar binek otomobili ihracatının 95 bine ulaşacağı, buna karşılık 250 bin adet binek otomobili ithal edileceği tahmin ediliyor.
Türkiye'deki otomobil firmaları dış pazara dönük üretim çabalarını artırıyor. Binek otomobili ihracatı için hazırlık yapan firmalar ve ihracını düşündükleri araç tipleri ile yıllık ihracat hedefleri şöyle:
- Renault Megane S/W 75 bin
- Tofaş Doblo 75 bin
- Ford Otosan V227 100 bin
- Toyota Corolla 50 bin
- Diğer 30 bin
- Toplam 330 bin
Yılda 330 bin adet binek otomobili ihracatı "nispi olarak" küçümsenebilir ama, Türk otomotiv sanayiinin yeniden yapılanması yolunda önemli bir gelişmedir.
Türk otomotiv sanayiinin sorunu, her biri farklı büyüklükte, her biri farklı yatırım yapmış çok sayıda kuruluşun pazar rekabetidir. Motordan, aktarma aksamına kadar otomotiv sanayiinde en ileri yerli üretimi gerçekleştirecek biçimde büyük yatırım yapmış firmaların yanında, küçük yatırımla montaja dayalı faaliyeti sürdürenler aynı pazarı paylaşmaktadır.
1993 yılında yerli otomobil üreticisi firma adedi 4 idi, şimdi 7 oldu. 1993'te toplam otomobil pazarı 441 bin idi, şimdi 485 bin oldu. 485 binlik talebin yarısı ithal otomobil ile karşılanıyor. Kalıyor geriye yılda 240 - 250 bin adetlik yerli otomobil talebi. Bunu da 7 firma arasında bölüştürürsek, firma başına yılda 35 bin otomobil düşüyor. Türkiye'de 7 otomobil üreticisinin iç pazarda yılda 35 biner adet otomobil satarak yaşamasına ve ithal otomobiller ile rekabet etmesine imkan olamayacağı içindir ki, şimdi otomobil üreticisi firmalarımız yeni bir yapılanma arayışında ve de ihracata dönük çabalar içinde. Bu da ekonomi için, ülke için çok sağlıklı bir gelişme.
Yazara E-Posta: guras@milliyet.com.tr