Malezyalıların 1.2 milyar dolara mal olacak köprüyü 49 yıllığına "yap - işlet - devret" modeliyle inşa etmek için teşebbüse geçtikleri, fakat hükümetten asgari gelir garantisi istedikleri belirtiliyor.Asgari gelir garantisi demek, 49 yıl boyunca her yıl köprüden şu kadar araç geçmez, her yıl bu kadar dolar gelir elde edilmezse, hükümet (doğalgaz santrallarında kullanılmayan elektriğin bedelini nasıl ödüyorsa) geçiş ücreti farkını da Malezyalılara ödeyecek demektir.Sayın okuyucularıma, olimpiyat öncesi açılışı yapılan, ama açılış haberi olimpiyat haberleri arasında güme giden Yunanlıların Patras Köprüsünü anlatayım da, Sarıyer Köprüsüyle ilgili teklifin "ne biçim" bir teklif olduğu anlaşılabilsin.Yunanistandaki Korint Körfezi üzerine köprü kurarak Rion ile Antirionu birbirine bağlamak fikrini yüz yıl önce ünlü Yunan devlet adamı Harilaos Trikoupis (bizim bildiğimiz Trikopis) ortaya atmış.Bir Yunan sermaye grubu (Gefyra SA) Trikoupisin hayalini gerçekleştirmek için 1997 yılının sonunda harekete geçmiş. Bir yabancı firmaya (Buckland & Taylor Ltd.) proje çizdirilmiş. Para bulunmuş. Köprü olimpiyattan önce trafiğe açılmış.Köprünün uzunluğu 3 km. Deniz üzerindeki bölümü 2.252 metre. Denizde 4 ayağı var. Ayaklar arası 560 metre. Köprü, ayaklar üzerinde yükselen 160 metrelik kulelerden sarkan tellere asılı. Deniz ile köprü arasındaki yükseklik 45 metre. Çok güzel bir görüntüsü var.Köprü 800 milyon euroya yapılmış. Paranın yüzde 10unu yapımcı grup, yüzde 45ini Yunan hükümeti bulmuş. Kalan bölümü Avrupa Yatırım Bankası garantisi ile bankalar karşılamış.Köprü inşa edilirken İzmit depremi olunca, proje 7.4 şiddetindeki depremden daha güçlü depremlere dayanıklı hale getirilmiş.Yapımcı grup köprüyü açılış tarihinden itibaren 35 yıl işletecek, sonra devlete devredecek. Şimdilerde köprüden geçen günlük araç sayısı 7 bin. Bu sayının 10 bine çıkması bekleniyor.Patras Köprüsündeki trafik ile İstanbuldaki köprülerin trafiğini karşılaştırabilmeniz için birkaç rakam vereyim.Bizim köprülerimizden günde 120 - 150 bin araç geçiyor. Birinci köprünün geçen yılki geliri 47 milyon dolar, Fatih Köprüsünün 38 milyon dolar idi.Biz yıllardır İzmir Körfezini aşacak bir köprüyü yapamadık. Çanakkale Boğazını geçecek köprü hayaliyle yatıp kalkıyoruz. Malezyalılara 49 yıllığına (neredeyse ömür boyu) "gelir garantisi vererek" Boğaza köprü yaptırmayı tartışıyoruz. Napalım?.. Burası Türkiye abicim!..(Patras Köprüsü hakkında daha fazla bilgi almak, fotoğraflarını görmek isterseniz, internette www.gefyra.gr adresine giriniz.) guras@milliyet.com.tr Sarıyer - Anadolukavağı arasında 1.030 metrelik bir köprü yapmak için Malezyalıların hükümetle temasa geçtiklerine ilişkin geniş haber dün Milliyet Ekonomi sayfalarında yer almıştı.