Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Bu rakamlara bakarak "TBMM bu yıl çok iyi çalıştı diyebilir miyiz?" Kanun kimin için çıkarılır? Halk için çıkarılır... Halkımız bu dönemde TBMMden çıkan 261 kanunun kaçının "ne olduğunu / halk için ne getirdiğini" biliyor ki?Üstelik kanunların içinde de kanunlar var. Yakup Kepenek, "torba kanun" uygulamasına örnek vermiş. TBMM tatile girmeden son gün genel kurulda kabul edilen "Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile: "(1) Emekli Sandığı Kanunu, (2) Taşıt Kanunu, (2) Vergi Usul Kanunu, (3) Harçlar Kanunu, (4) Amme Alacakları Tahsil Usulü Hakkında Kanun, (5) Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu, (6) Devlet İhale Kanunu ile diğer 19 kanunun hükümleri değiştirilmiş." TBMM geçen dönem, 10 ay boyunca 600 saat çalışmış. Bu 600 saatte genel kurulda 261 tasarı kanunlaşmış. Arkadaşım Taylan Erten hesaplamış. Bu hesaba göre ortalama olarak TBMMden 2 saat 18 dakikada bir kanun çıkmış. Biz yıllardır güçlü hükümet özlemi çektik. Şimdi güçlü iktidarımız var. AKP hükümeti kendi milletvekillerinin oylarıyla istediği kanunu TBMMden geçirecek çoğunluğa sahip olunca da "işte böyle bir tablo" ortaya çıktı.Hükümet, pusula yazar gibi tasarı yazıyor. Tasarılar TBMMde hükümetin isteği doğrultuda oylanıyor. AKP milletvekillerinin itiraz gücü yok. Muhalefet partilerinde "iş" yok... İşte böylece 2 saat 18 dakikada "şip şak" bir kanun çıkıyor.Bir dönemde çıkan bu 261 kanunda neler var? Cumhurbaşkanından başka bilen, izleyen var mı? Belli değil.AKP iktidarı döneminde Çankaya Köşküne 426 kanun gönderilmiş. Cumhurbaşkanı bunların 23ünü veto etmiş.Kanunlar dışında Çankaya Köşküne kamu görevlerine atamayla ilişkili 2173 kararname sevk edilmiş. Cumhurbaşkanı bunların 1730unu imzalamış. 358ini iade etmiş.Çankayadaki kanun ve kararname trafiğinin ağırlığına bakınız. Cumhurbaşkanı, Çankaya Köşkünden dışarı çıkamıyor diye eleştiriliyor. Nasıl çıksın? Devamlı kanun ve kararname okumak ve imzalamak zorunda. Ağır işçi gibi çalışıyor.TBMMden bu kadar çok kanun çıkınca, her kanunun kime ne imkanlar sağladığını izlemek de mümkün olamıyor. Çok parlak başlıklar taşıyan bazı kanunların peşine eklenen maddelerle, belli gruplara maddi çıkarlar sağlanıyor. Örneğin TBMM tatile girmeden sanayi yatırımlarının teşviki bahanesiyle çıkarılan bir kanunun peşine eklenen bir maddeyle bir yabancı sermaye grubunun hukuki sorunu çözülürken, bu yabancı sermaye grubunun isminin arkasına gizlenen üç de yerli sermaye grubuna imkanlar tanındı. Kanunun hazırlanma aşamasını izlemeyenlerin, gerekçelere bağlı dokümanları didiklemeyenlerin bunları fark etmesi imkansız.Bu yoğun kanun trafiğinde, kanunun kimler için, ne için çıkarıldığını, kimlere açık, kimlere gizli af veya teşvik getirdiğini anlamak mümkün olamıyor.IMF istediği için, veya eşe dosta imkan sağlamak için, veya yürürlükteki kanunlara takılan işlerin önünü açmak için bu kadar çok sayıda kanun çıkaranlar, bunlar hakkında halka bilgi verme gereğini duymuyor. Halk için çıkarılan kanunlar ise sadece vergi kanunları. Halkımız ise bunu kanıksamış durumda... guras@milliyet.com.tr Şip şak kanun