Turist sayısı beklenen "lçüde olmasa da artıyor ama turizm geliri artmıyor.Çünkü sadece "deniz, güneş ve otel" ile iş bitmiyor. Turizm denilen şey çok y"nlü bir iş. Tanıtımı var, pazarlaması var, organizasyonu var.Biz on yıl "nce bu konuda çok "nemli işler yaptık. İleri gittik. šç yıldır geriliyoruz.(1) On yıl "nce Türkiye'yi tanıtımda başarılı programlar uyguluyorduk. Son üç d"rt yıldır tanıtım işi lafta kaldı. "Uyduruk" işlere para "deniyor.(2) Türkiye'nin turizm atılımının üç "nemli dayanağı (a) Ulusal bayraklı charter (uçak) filosu, (b) Türk turizmcilerinin yurtdışında kurdukları "tur operat"rlüğü" ile gerçekleştirilen pazarlama sistemi, (c) Türkiye'deki otellerin konaklama tesislerinin yerli firma ve kişilerce işletilmesi idi.Bu avantajları 1998 yılı ikinci yarısından sonra Türkiye kaybetti.(1) ™zel sekt"r havayolu şirketlerinin kurduğu 20 uçaktan oluşan 11 bin koltuk kapasiteli filo "iflas" etti.(2) Yurtdışındaki Türk turizmcilerinin pazarlama şirketleri "iflas" etti. Türk k"kenli "tur operat"rleri" teker teker yabancıların eline geçti.(3) Otel ve konaklama sekt"rü geçen yılın ikinci yarısından bu yana Avrupa seyahat şirketlerinin kontrolüne girdi. "Sarı" ve "Kırmızı" adları ile bilinen iki grubun Marmaris ve Antalya'da başlattığı operasyonlarla kısa sürede bu iki grup 221 tesisimizin "tek satıcı"sı durumuna geldi.Bu operasyonlar sonucu "paket tur" için yabancı turistin "dediği her 100 markın 60 markına yabancılar el koyuyor. Kalır ise bize 100 markın sadece 40 markı kalabiliyor.Halbuki bundan "nceki düzende her 100 markın 70 marktan fazlası Türk turizmcilerinin cebine giriyordu.Kontrol yabancıların eline geçince yabancılar Türkiye'yi Avrupa turizminin "Mahmutpaşa"sı yaptılar. Türkiye'deki otel fiyatları bugün rakip ülkelerin aynı sınıftaki otellerin fiyatlarının yüzde 30, yüzde 40 daha gerisinde.Türkiye'deki otellerde "all - inclusive" (her şey dahil) uygulamasını başlattılar. Ucuzcu turist otelden dışarıya çıkıp bir mark harcamıyor. Otelde kahvaltı, iki "ğün yemek, sınırsız alkolsüz ve alkollü içki, eğlence her şey her şey fiyata dahil.Bizde turizm işi Nasrettin Hoca'nın limon ticaretine benzedi. Limonu aldığı fiyatın yarısına sattığını g"renler uyarmış. "Hocam ticaret bunun neresinde?" Hoca cevaplamış, "Limonları yarı fiyatına satıyorum ama, sandık bana kalıyor. Onu da ocakta yakıp ısınıyorum." İşte bizde turizm oyunu b"yle sürüyor. Turizm bakanlarımız bu oyunun seyircisi olarak yanıltıcı açıklamalarla bu k"tüye gidişe destek veriyor. guras@milliyet.com.tr Deniz güzel. Güneş güzel. Otel güzel... Ama yabancı turist gelmiyor. Gelenler de ucuzcu turistler. Otellerde ucuz ucuz kalıyor. Otel dışında beş para harcamıyor.