Yalıkavak Bodrum yarımadasının çevresindeki koylardan biri, Yalıkavak koyu, yan yatmış bir U şeklinde. U şeklindeki koyun bir yakası 3 km. öbür yakası 4 km. uzunluğunda. U şeklindeki koyun orta bağlantısı (orta çanağı) ise, 1.500 metre kadar. Koyun iki yakası arasındaki en geniş yeri 1.800 metre. Koyun içinde kalan denizin en derin yeri 50 metre. Koyda ortalama derinlik 25 - 35 metre. Koy tabanı karadaki dik yapıya benzer şekilde hızla derinleşiyor. Ortalama olarak kıyıdan 150 metre açıkta, derinlik 20 metreyi buluyor. Yalıkavak'ta devamlı 6.800 kişi yaşıyor. Bunların 1.500'ü Geri köyünde, 1.800'ü Gökçebel köyünde, 3.500'ü merkezde yerleşmiş durumda. U şeklindeki koyun ortasındaki çanak yerleşim bölgesi. Buranın kıyısında balıkçı lokantaları ve balıkçıların yanaştığı rıhtım, geride de dükkanlar var.
U şeklindeki koyun 4 kilometre uzunluğundaki yakasının, çanaktaki yerleşim bölgesinden başlayarak, 550 metrelik kıyı şeridi yat limanı yapımı için Milli Emlak'tan 1998’de kiralanmış. İlk yılın kira bedeli 35 milyar lira. Sonraki yıllarınki ayrıca belirlenecek.
Bu kıyı şeridinin gerisinden karayolu geçiyor. Yat limanı için tahsis edilen ince uzun kıyı şeridi parçasının en dar yeri (yol ile deniz arasındaki toprak parçası) 10 metre, en geniş yeri 30 metre. Yatırımdan önce Yalıkavak Belediyesi bir miktar dolgu yapmış.
Yat limanı yapacak grubun ilgili kamu kuruluşlarından, izin aldığı yatırımın özellikleri şunlar:
Projenin amacı Yalıkavak'ta denizden 336 yatın bağlanacağı bir yat limanı ile, yolcu gemileri ile feribotların yanaşabileceği bir rıhtım, karada ise, 100 yat için çekçek yeri tamir ve bakım tesisleri inşa etmek.
Milli Emlak'tan kiralanan, yol ile deniz arasında kalan ince kıyı şeridi sadece 8 bin metrekare (8 dönüm toprak). Bu yat limanı için yeterli değil. Bunun için deniz dolduruluyor. İzinlere göre denizden 62 bin metrekare (62 dönüm) dolma arazi kazanmak için 90 bin metreküp toprak ile deniz doldurulacak. Ancak, yatırımcı tüm izinlerini aldıktan sonra projede birtakım revizyonlar yapmış. Çekek yeri kaldırılmış, dolgu olan ada bağlantısı kazıklı köprü sistemine dönmüş ve dolgu miktarı azaltılmış.
Dolguyla ince kıyı şeridinin halen 10 metre olan en dar yeri 20 metreye, 30 metre olan en geniş yeri 100 metreye ulaşacak.
Kıyıdan 300 metre açıkta sığ bir alan var. Bu bölgede ortalama derinlik 2 - 3 metre ve kayaların yer yer su üstüne çıktığı görülüyor. Kıyıdaki dolgu 120 metre uzunluğunda kazıklı bir köprü ile bu sığlığa bağlanacak ve burada dolgu ile bir ada oluşturulacak.
Bunlardan sonra yatların bağlanması için denize 500 metre yüzer iskele salınacak, iskeleleri dalgadan korumak için de 420 metre yüzer dalgakıran yapılacak.
Yatlara hizmet vermek için içinde idare binası, atölye, cafe, restoran ve alışveriş mekanlarının yer alacağı toplam 5300 metrekare kapalı alan oluşturulacak.
Bu proje bugünkü fiyatlarla 10 trilyon TL yatırım gerektiriyor.
İnşaat bu yıl başladı. Şimdiye kadar fiziki olarak altyapı yüzde 30 oranında gerçekleştirildi. Yatırımın 2002 yılında tamamlanması ve hizmete açılması bekleniyor.
Yapımcı grup, bu projenin gerek yapımı sırasında, gerek ise işletme döneminde, koyu kirletmeyeceğinin uzun araştırmalar sonucu anlaşıldığını, akıntı ve rüzgar özellikleri nedeniyle koyun suyunun en fazla iki günde bir kendi kendini yenilediğini, su sirkülasyonu ile ilgili kaygı duyulmamasının nedeninin yat limanının su alanında tümü ile yüzer sistem kullanıldığını ve ada bağlantısının kazıklı köprü ile sağlandığını belirtiyor.
Yalıkavak'ta arsası olanlardan bazıları, arsa fiyatları artacak, zenginler gelerek arsaları kapışacak hayali içinde. Ama Yalıkavak'ta yaşayan, geçimi denize ve koyun güzelliğine bağlayan kişiler ile Yalıkavak sevenler endişeli.
Özellikle koyun özelliğini bilenler, çevre sorunlarına ilgi duyanlar yat limanına değil, yat limanının koyun en dibine yapılmasına karşı.
Deniliyor ki, Yalıkavak Koyu kapalı bir alan. Rüzgar batıdan koyun içine doğru esiyor. Dalgalar koyun içine doğru vuruyor. Marinanın pisliği, çöpü, kiri koyu rezil edecek. Deniz ölecek. Deniz öldüğünde Yalıkavak özelliğini kaybedecek. Yalıkavak gidecek geride bir yat limanı kalacak. Yat limanına karşı olanlar seslerini çıkarmaya başladı. Yat limanı yandaşları daha çok bağırınca, onların sesleri duyulmaz oldu. İnşaat sürüyor.