AB pazarını bu kez Ukrayna vurdu!

Avrupa pazarı, çip krizinin ardından devreye giren Ukrayna savaşının da etkisiyle Mart ayında da düşüşünü sürdürdü. AB pazarının düşüş trendi 9’uncu ayına girmiş oldu.

Uzun bir süredir çip krizi ve lojistik problemleri nedeniyle yeni otomobil satışlarında düşüş yaşayan Avrupa pazarı, Mart ayında da düşüş kaydetti. Şubat ayının sonunda başlayan Ukrayna krizi ve buna bağlı parça tedariki sorunu nedeniyle üretim kayıpları yaşayan Avrupa Birliği (AB) üreticilerindeki bu düşüş, Mart ile birlikte 9’uncu ayına girmiş oldu.

Otomotiv Distribütörleri Derneği ve Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’nin verilerine göre, otomobil pazarı geçtiğimiz Mart ayında, 26 AB ülkesinin yanı sıra Birleşik Krallık ve EFTA (Norveç, İsviçre, İzlanda ve Liechtenstein) ülkeleri toplamında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 18.8 düşüş yaşadı. Geçtiğimiz Mart ayında toplam 1 milyon 127 bin adet seviyesinde gerçekleşen Avrupa otomobil pazarı, 2021 yılının Mart ayında 1 milyon 388 bin adet civarındaydı. Satışlar, Ocak-Mart dönemindeyse yüzde 10.6 azalırken, toplamda 2 milyon 753 bin 256 adet oldu.

AB pazarını bu kez Ukrayna vurdu

Üretim kayıpları

2021 yılının aynı döneminde ise pazar 3 milyon 81 bin dolayındaydı. 2022 Mart ayı sonunda ülkemizdeki satışlar geçen yılın yılın aynı dönemine göre yüzde 25.3 azalışla 116 bin 834 adet olmuştu. Türkiye, Avrupa otomobil satışları sıralamasında 6. ülke olarak yer aldı. Söz konusu düşüşün temelinde, büyük ölçüde Kovid-19 pandemisinin başlangıcından bu yana ortaya çıkan ve giderilemeyen “çip bulunabilirliği” sorunu yatarken, buna lojistik sorunları, Mart ayı başından beri de parça tedariği eklendi. Nitekim pek çok Avrupalı üretici, Rusya ve Ukrayna’da bulunan yan sanayi şirketlerinden parça almakta zorlanınca, üretim kayıpları hatta duraklamaları yaşamak zorunda kaldı. Nitekim Renault gibi bazı üreticiler, çip ve parça tedariğindeki aksamalar nedeniyle yeni modellerinin üretim hedeflerini düşürmek hatta lansmanlarını ertelemek zorunda bile kaldı.

Öte yandan Mart’ta Avrupa çapındaki kazanan ve düşüş yaşayan markalar da belli oldu. Nitekim Stellantis Grubu’nun lüks markası “DS”, Kia ve Porsche satışlarında artışlar görülürken, Land Rover, Jaguar ve Jeep ise ciddi kayıplar yaşadı. Hyundai ise satışlarında yüzde 9.8’lik artışla Avrupa’da 3. sıraya çıktı. Volkswagen Grubu satışları yüzde 25, Stellantis’in satışları ise yüzde 30 düşüş yaşadı.

Kelebek direksiyonlu Lexus

Lüks otomobil üreticisi Lexus, tamamen yeni elektrikli SUV modeli RZ 450e’yi tanıttı. Lexus’un baştan aşağı elektrikli olarak tasarladığı ilk modeli RZ 450e, markanın tasarım, performans, teknoloji ve sürüş keyfi deneyimlerini elektrikli bir araca aktarılmış hali. Dört tekerlekten çekişli olan araç, iki elektrik motoruna sahip ve toplamda 313 HP güç üretiyor. Tam resmi verileri açıklanmasa da, aracın tek şarjla 400 kilometreden daha fazla yol alması hedefleniyor.

AB pazarını bu kez Ukrayna vurdu

RZ’nin en ilginç özelliklerinden biri de, kuşkusuz “One Motion Grip” adı verilen kelebek şeklindeki elektronik direksiyon sistemi. Hiçbir mekanik bağlantı ve direksiyon kolonun olmayan direksiyon sistemi, çok daha hassas ve hızlı tepkiler veriyor.

AB pazarını bu kez Ukrayna vurdu