Bunun da adı Okesa-Bergo. Türkiye'nin kontrolünde bulunan bir Ege hava koridoru.Türkiye Okesa-Bergo'yu (Bergo Bergama'dan geliyor) Yunanistan'la ilişkilerin had safhada kötü olduğu 1974 yılında kapattı ve 20 yıla yakın bir süre kapalı tuttu. Bir buçuk yıl kadar önce de uluslararası hava trafiğine açtı. Kıbrıs'a uçan uçaklar ve Kıbrıs kayıtlı uçaklar hariç.Bir buçuk ay kadar önce koridor Kıbrıs'a uçan uçaklara da açıldı. Ama gene birkaç önemli istisnayla: Kıbrıs kayıtlı uçaklar bu koridoru kullanamaz. Kıbrıs'ın güneyinden kalkan uçaklar bu koridoru sadece transit amaçlı kullanabilir. Yani, İngiliz Havayolları BA Larnaka'dan Londra'ya uçarken bu hattı kullanıp (rüzgârın nereden estiğine bağlı olarak) yolunu yarım saat ile bir saat arasında kısaltabilir. Ama Larnaka'dan kalkıp direkt İstanbul'a uçamaz. Kıbrıs (Rum) Cumhuriyeti'nin resmi havayolu Cyprus Airways ise bu koridoru kullanarak ne Avrupa'ya uçabilir ne de herhangi bir Türkiye havalimanına. Uçakların bir yerden bir yere giderken kullanmak zorunda oldukları hava koridorlarının acayip isimleri var. Okesa-Bergo, Türkiye ile Yunanistan arasındaki güven ortamının bozulması sonucunda kapanmıştı. Düzelmesi sonucunda açıldı.Bunun, Türkiye'nin Avrupa Birliği bağlamında Kıbrıs uçak ve gemilerine Türk liman ve havalimanlarını açmasına bir üvertür teşkil etmesi gibi bir yönü yoktur.Bu, konuyu çok yakından bilen bir yetkiliye göre, "Hiçbir şekilde söz konusu değil."Nitekim koridor ilk açıldığında Cyprus Airways Larnaka-Moskova hattında bu koridoru kullanmak için başvurdu ama Türkiye'den ret cevabı aldı.Ankara'nın kararı Kıbrıslı Rumların durumunu olduğundan daha kötü bir hale getirmektedir. Şu nedenle: Bu koridor onu kullanmayanlara oranla kullananlara bir avantaj sağlıyor.Eskiden Larnaka'dan kalkan bir uçak batıya yönelip sonra Yunanistan üzerinden kuzeye çıkıyordu. Şimdi direkt kuzeye doğru gidebiliyor. Bir uzmandan öğrendiğime göre, bu, şirketlere havada yarım saat tasarruf sağlıyor. Türkiye'den ret cevabı Uzmanın sözleriyle: "Havadaki bir saat maliyeti 5.000 dolardır. Her gün uçan bir havayolu için bu ayda en az 150.000 dolar, yılda 1.8 milyon dolar tasarruf demektir. Kâr marjlarının çok sıkışık olduğu bu sektörde bu oldukça önemli bir tasarruftur. Rakiplerinin sahip olduğu bu fiyat avantajı normal şartlarda bu Cyprus Airways'i çökertir."Limanları Rumlara açmak esasında önemsiz bir konudur. Açılsa yolcu ve yük trafiği açısından kazançlı çıkacak olan Türkiye'dir. Ama hükümet, Avrupa Birliği müzakereleri yönünden olumsuz etkilense bile, bu konuda taviz vermemeye kararlı. Çünkü seçimlerin arifesinde rakiplerinin eline koz vermek istemiyor. mmunir@milliyet.com.tr Türkiye kazançlı çıkar