Kar cehaleti, sorumluluk, lastik...

Kar yağışından yollar kapandığında bundan sadece yolda olanlar etkilenmiyor. İstanbul Hali’ne giren kamyon sayısındaki düşüş anında fiyat etiketlerine yansıyor, pahalılığı daha da artırıyor. Mücadelenin başarılı ya da başarısız olması hepimizin hayatını etkiliyor.

Kar ve buzla mücadele için dünyanın en büyük filosuna sahip olsanız da, kazalar nedeniyle trafik kitlenip  araçlarınız yolda gidemediği zaman sonuç başarısızlık oluyor. Bursa Valiliği pazartesi akşamı sadece kış lastiği olan araçların İstanbul istikametine devam etmesine izin verdi. Geleceği belli olan bir kar yağışı döneminde, kış lastiği olmayan araçların şehir içinde ve şehirler arası yollara çıkmasına izin vermemek lazım. Aslında özel araçlar için de kış lastiği mecburiyetini artık düşünmek zamanı.

İstanbul’da  kar kalınlığı 1987’de 80 santim, 2017’de 122 santimetre olarak ölçülmüştü. 2017 kışında son 28 yılın kar yağışı rekoru kırılmıştı. 2005 kışında da TEM’de trafik kilitlendiğinde, insanlar Kanal D binasına sığınmışlardı. Tarihin en ağır kışını yaşadığımız falan yok. Kendimizi kandırmayalım. İstanbul’da 2022 yılında Kuzey Marmara Otoyolu 17 saat kapalı kalıyorsa şehrin kriz planında sorun var demektir.

Ülkenin en işlek yolu olan İstanbul-Ankara otoyolunun kapanması kabul edilebilir bir durum değil.

Karayolları Genel Müdürlüğü, en fazla soru sorup, hiç yanıt alamadığım kurum ama fırsat bu fırsat diye haksızlık edemem. Norveç, Finlandiya gibi ülkelerdeki karla mücadele yöntemleriyle Karayolları Genel Müdürlüğü Tesisler ve Bakım Dairesi Başkanlığı’nın hazırladığı Karla ve Buzla Mücadele Rehberi’ni karşılaştırdım. Eksi 9 dereceden sonra yola tuz atmanın bir işe yaramadığından buzlanma öncesi mücadele, buzlanma sonrası mücadeleye kadar tüm yöntemler aynı, eksik bir tanımlama yok. Uygulama tanımlama kadar başarılı mı diye ölçemiyoruz zira yollarda kalan araçlar çalışmaları engelledi.

Gördüğünüz fotoğraf Michigan I-4 yolunun temizlenmesi çalışmalarından aldım. Kar ve buzlanma, ABD’de de yolları kapatıyor ama otoyol kapanması daha nadir. Yollarda sıcaklık ölçen sensör ve asfalta gömülü spreyler buz önleme ve elektrikle alttan ısıtma gibi yöntemler uygulanıyor. İstanbul’a ulaşan tüm yolların kapanmaması için en azından belirli yerlerde ağaçlardan rüzgâr duvarları ve bu görece yeni teknolojileri kullanmayı düşünmek gerek.

Kar yüzünden yaşanan sıkıntıda herkes siyasi inancına göre birilerine kızıyor. CHP’liler merkezi yönetime, Ak Partililer de İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne. Boğaziçi Köprüsü üzerindeki karla mücadelenin sorumluluğu Karayolları’na ait, köprünün bittiği anda itibaren sorumluluk İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne geçiyor. Karla mücadelede, E-5 başka, TEM başka Kuzey Marmara daha başka bir sorumluluk alanı.

Arabasındaki patinaj ve savrulmayı önleyici ASP ve ESR sistemlerinin nasıl devre dışına alınacağını bilmeyen binlerce şoför var İstanbul’da. Otomobillerin kitapçıkları araba satarken yeni sahibine devredilen ruhsat değil. Okunmayan kullanma kılavuzları demek karda dert demek. Tek bir aracın hatası geride yüzlerce araç birikmesine neden olabiliyor.

Sonuç, bu kriz yaşandı diye İstanbul’a Alaska benzeri araçlar almanın gereği yok. Kış lastiğini mecburi hale getirip, İstanbul’a en azından bir girişi açık tutacak planlama yapmak yeterli.

Ocak 30 çeksin mümkünse

1955’te Zonguldak Ereğli’de grizu patladı,52 madenci öldü.

1958,Türkiye’de  modern cerrahinin kurucusu Cemil Topuzlu vefat etti.

1959’da Küçükyalı Neşe Sineması çöktü, 37 kişi öldü.

1962: Şair Ahmet Hamdi Tanpınar 61 yaşında aramızdan ayrıldı.

1963’te Çatalca’da kara saplanan trenin haberini yapmak için yola çıkan Hürriyet yazarı Yüksel Kasapbaşı, foto muhabiri Abiden Behpur ve aracın sürücüsü Yüksel Öztürk, Çatalca yakınlarında araçta donarak öldüler.

1980’de, ekonomide yeniden yapılanma programı açıklandı. TL yüzde 48.9 devalüe edildi.

1994’te, Turksat 1 fırlatıldıktan 12 dakika sonra düştü. Sanatçılar Ege Ermart 2002’de hayatını kaybetti, 2006’da Mümtaz Sevinç cinayete kurban gitti, 2010’da Erdinç Dinçer aramızdan ayrıldı.

24 Ocak deyince elbette önce Uğur Mumcu geliyor aklımıza. Gaffar Okkan ve Okkan ile beraber şehit olan dört koruması, sonra Türk siyasetinin güler yüzü İsmail Cem’in vefatını hatırlıyoruz.

Bu sevimsiz 24 Ocak gününe eklenen son halka Fatma Girik oldu.

Sadece bunlar değil, Yassıada’da Adnan Menderes’in idamına yönelik ilk talep de 24 Ocak 1961’de seslendirildi.

Sonuç mu, keşke Ocak 30 gün olsa, 24’ü atlasak bir şekilde...

İstanbul’a niyet, Mısır’a kısmet

A-380 gibi dev bir uçağın üretimi neden sona erdi sorusuna harika bir örnek oldu İstanbul’daki hava muhalefeti.

Emirates’in Dubai-İstanbul seferini yapan uçağı İstanbul Havalimanı kapanınca Mısır’a, Kahire’ye inmek zorunda kaldı.

Bunun sebebi, ne Türkiye’de  ne de yakın çevrede A-380’nin inebileceği başka bir meydan olmaması.

Dev bir uçak, iki saat fazla yol yaptı, iki saat dönüş yapacak ve yolcuların otel ücretleri de  Emirates tarafından ödenecek.

Uçak bir A-380 değil de, yine çift gövdeli bir A-330 ya da Boeing 777 E/R olsaydı, yolcular şimdi İstanbul’a varmışlardı bile.

Hayatımız magazin

Bu yaz orman yangınları sırasında, alevlerin evini tehdit ettiği Şahan Gökbakar medyanın kurtarıcısı olmuştu.Bu yaz orman yangınları sırasında, alevlerin evini tehdit ettiği Şahan Gökbakar medyanın kurtarıcısı olmuştu.İstanbul’daki kar esaretinde de 21 saattir evine gidemeyen Şafak Sezer kurtarıcı oldu.İstanbul’da su sıkıntısı yaşanırsa, medya, sıkıntıyı hangi ünlü üzerinden, nasıl anlatacak, çok merak ediyorum.