Songül Hatısaru

Songül Hatısaru

songul.hatisaru@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Başta mutfak eşyaları olmak üzere geniş ürün yelpazesiyle dünyanın dört bir yanına ihracat yapan Karaca, global marka olma hedefine sayısı hızla artan yurt dışı mağazalarıyla da destek veriyor.

LONDRA

Yıllar önce yurt dışına çıkıp da bir Türk mağazasına rastlayınca uzun süredir görmediğimiz bir akrabamızı görmüş gibi sevinirdik. Yurt dışında ne zaman bir Türk markası görsek hâlâ göğsümüz kabarıyor kuşkusuz ancak artık bu durum “rast gelmeyi”, “tesadüf etmeyi” çoktan aştı. Türkiye’den doğan pek çok marka, “dünya planını” tıkır tıkır işletiyor.

Haberin Devamı

Onlardan biri olan ve globalleşme yolunda stratejik adımlarla ilerleyen Karaca, Londra’da Kasım 2022’de açtığı 210 metrekare alana sahip Islington Meydanı’ndaki mağazasıyla ayda 4 bine yakın ziyaretçi ağırlıyor. Marka pazardaki ağırlığını ise Louis Vuitton, Versace, Chanel gibi markaların olduğu Londra’nın lüks AVM’si Westfield’da açmaya hazırlandığı mağaza ile büyütecek.

32 milyon ziyaretçisi ve 476 mağazasıyla Avrupa’nın en büyük AVM’si olan Westfield’de, Chanel gibi markaların yanında Türk bayrağını dalgalandıracaklar.

Mart 2023 tarihine kadar 15 bin ziyaretçiye mutfak ve sofra grubunda yer alan özel koleksiyonları sunan kuruluşun vizyonunu gösteren asıl girişimi ise Swindon bölgesinde açtıkları lojistik merkezi.

Üzerinde güneş batmayan sofra

10 binlerce ürün

Geçen hafta, küçük bir basın grubu olarak Karaca CEO’su Fatih Karaca, Karaca Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Karaca, İngiltere Ülke Direktörü Cihangir Çetintırnak, Kıdemli Kurumsal İletişim ve Sürdürülebilirlik Müdürü Seray Anıl ile birlikte kuruluşun Londra’daki mağazalarını ve lojistik deposunu ziyaret ettik.

Amazon’un lojistik merkezinin de bulunduğu bölgede yer alan 2500 metrekare büyüklüğündeki merkezden tüm Birleşik Krallık ülkelerine hizmet veriliyor.

Avrupa’dan yola çıktı 

Şirketin, Birleşik Krallık pazarı müşterilerinin yüzde 25’ini İngiltere’de yaşayan Türkler, yüzde 35’ini İngilizler oluşturuyor. Mağazada en çok tekli sofra ürünleri, tek tabak, tek kâse gibi ürünler satılıyor. E-ticarette ise tencere seti, yemek setleri en çok satan ürünler. Şimdiye kadar Birleşik Krallık’ta 145 bin ürün satılmış. Swindon’daki depoda, 3200 ürün çeşidi, toplamda 150.000 adet ürün mevcut.

Haberin Devamı

Türkiye’de üretiyor

Yurt dışına açılma yolculuğunu birçok markanın aksine Avrupa’dan başlatan Karaca’nın CEO’su Fatih Karaca Birleşik Krallık yatırımına karar verme sürecini şöyle anlatıyor: “Yeni bir ülkeye girerken, ülkenin trafiği yüksek en prestijli AVM’sinde yer almak önceliğimiz. Yurt dışına baktığımızda mutfak, sofra ve ev tekstil kategorilerini tek bir çatı altında, kendi markası ile satan organize perakende markası göremiyorsunuz. Bu boşluğu kendimize fırsat olarak görüyor ve bunu öncelikli olarak satın alma gücü yüksek olan coğrafyalarda değerlendirmeyi amaçlıyoruz. Avrupa’da hem coğrafi yakınlık, hem de satın alma gücü anlamında bizim en önemli hedef pazarımız.”

Pek çok önemli merkezde boy gösteren Karaca, aralarında Avusturya, Almanya, Fransa, İngiltere, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar gibi gelişmiş pazarlara sahip olan 28 ülkede 576 mağazası ve 2 binin üzerinde satış noktasıyla faaliyet gösteriyor.

Haberin Devamı

2022 yılında 18 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren Karaca ürün gamının çok büyük bir bölümünü Türkiye’de üreterek, dünyaya pazarlıyor.

Grubun bünyesinde Karaca, Karaca Home, Emsan, Jumbo ve Cook Plus, Kaşmir Halı, Homend, Nautica Home, Weimar Porzellan, Pera Bulvarı, Cooklife gibi geniş bir marka yelpazesi var. İlk perakende mağazasını 2001 yılında Etiler’deki Akmerkez AVM’de açtıklarını anlatan Karaca markalaşma öyküsünü şöyle anlatıyor: “2008’de köklü tencere ve küçük mutfak aletleri markası olan Emsan’ı satın aldık. 2012 Karaca Home’la ev tekstili alanında büyüdük.  2020‘de Homend’ı, Nautica Home’u, Kaşmir Halı’yı ve Weimar markalarını bünyemize kattık. Avrupa’daki 6 mağazayı da aynı yıl faaliyete açtık.”

Üzerinde güneş batmayan sofra

Amerika ufukta

Uzun zamandır marka olarak yurt dışındaki mağaza ağını büyütmeye odaklandıklarını söyleyen Fatih Karaca’nın verdiği bilgiye göre, marka 2022 yılında Almanya, Viyana ve Fransa mağazalarını hayata geçirdi. İngiltere ve Almanya’da lojistik merkezi de bulunan Karaca 2023 sonuna kadar açacağı Hollanda’daki ilk, Almanya’daki yedinci ve İngiltere’de iki yeni mağazasıyla iddiasını daha da büyütmeye hazırlanıyor. Böylece yıl sonuna kadar yurt dışında 7 mağaza devreye girmiş olacak. Karaca, 2024 yılı itibarıyla da Ortadoğu ve Afrika ülkelerine odaklanmayı planlıyor. Bu doğrultuda, gelecek yıl Dubai’deki ilk Karaca mağazası açılacak. Ayrıca, Körfez ülkelerine özel Arapça e-ticaret sitesi ve mobil uygulaması ile hizmet verilecek. Marka, 2026 yılında Amerika’ya açılarak globaldeki varlığını ivmelendirecek.

Fatih Karaca, “2014 yılında başlayan yurt dışı hikâyesi bugün 16 ülkede mağazacılık, 28 ülkede ihracat ile devam ediyor. Bu yıl içerisinde 4 ülkeye direkt yatırımla girip 16 olan ülke sayısını 20’ye çıkartmayı hedefliyoruz” diyor.

Londra’da lüks yemek İstanbul’dan ucuz

Londra’da en çok duyduğum iki cümle “çantana, saatine dikkat et” ve “Baccahanalia’nın ambiansını gördün mü” oldu. Pandemi sonrasında New York’ta olduğu gibi Londra’da da kapkaç olayları artmış durumda. Bizden bir hafta önce Mayfair’de telefonuyla konuşurken scoter’la yanından geçen genç çocuğun telefonunu elinden aldığı arkadaşımın anlattıklarını abartılı bulmuştum. Dikkatli olmakta fayda varmış gerçekten.

Üzerinde güneş batmayan sofra

Pandemi döneminde polis sayısının azaltılmasının kapkaççılara cesaret verdiği söyleniyor.

Baccahanalia restorana gelince tavanında Damien Hirst’ün devasa heykellerinin bulunduğu dükkân için tam 75 milyon pound harcanmış. Yemekler çok güzel ve İstanbul’dan ucuz. Restoran bugünlerde Londra’nın en popüleri. Ağustos ayına kadar uzatılan Tate Modern’deki Yayoi Kusama sergisi hafta sonlarında hâlâ sold out. Önümüzdeki hafta Design Museum’da Ai Weiwei sergisi açılıyor, yolunuz düşerse kaçırmayın.