Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Siirt
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın Siirt mitingi için Limak Holding’in patronu Nihat Özdemir’in özel uçağıyla havalanıyoruz. Gidiş yolundaki sohbet “3’üncü havalimanı ve piyasaların durumu” oluyor.
Dönüşe, Limak tarafından 9 ay gibi kısa bir sürede 42 milyon TL yatırımla tamamlanan Kız İmam Hatip kompleksinin açılışında Erdoğan’ın Nihat Bey’e hitaben söylediği, “Artık 5. vitestesin. Bunun ne anlama geldiğini sen anlarsın” sözü damga vuruyor.
Üstü kapalı bu sözün açık ‘anlamını’ uçakta Nihat Bey’e soruyoruz: “Bir yurtdışı seyahatindeydik. O zaman 64 idim, şimdi 65 yaşındayım. Aslında mesaj netti: “Allah gecinden versin ama ölüm yaklaşıyor. Bu dünyada sonsuza kadar anılmanı sağlayacak hayır eserleri bırakmaya bak.”

Detayla ilgili
Nihat Bey, Erdoğan’a kararını bildiriyor: “Siirt’e bir okul yaptırmak istiyorum.”
Yanıt hızlı geliyor: “Buraların Kız İmam Hatip Okulu’na ihtiyacı var. Spor salonu, konferans salonu, yurt binası içinde olan bir külliye yaparsan iyi olur.”
Ve Limak işe koyuluyor. İçinde eski okulun bulunduğu alan tahsis ediliyor. Mimari proje hazırlanıyor. Yıkım başlıyor. Erdoğan her aşamayı yakından izliyor, tavsiyelerde bulunuyor, önerdiği mimar işe koyuluyor.
Ardından önceki gün açılışı yapılan Anadolu Kız İmam Hatip Kompleksi ortaya çıkıyor. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağışlanıyor. Okulun ismiyle ilgili karar bakanlığa bırakılıyor.
Okulun adını “Siirt İbrahim Hakkı” (İbrahim Hakkı Hazretleri’nden yola çıkılarak) olarak belirleyen bakanlık, kompleksteki yurdun işletmesini Bilal Erdoğan’ın da yönetiminde yer aldığı TÜRGEV’e (Türkiye Gençlik ve Eğitim Vakfı) veriyor.

İsmi TÜRGEV verdi
Nihat Bey, “Bu yöntemle yurt bölümünün bakımsız kalması önlenir. Okulla ilgili bir ihtiyaç olduğunda da biz her daim buradayız” diyor. TÜRGEV yurdun ismine Emine Erdoğan’ın adını veriyor. Cumhurbaşkanı ve ailesinin önem verdiği, Limak’ın altına imza attığı bu hayır işinin açılışına Erdoğan’ın yanı sıra eşi Emine Erdoğan, oğlu Bilal Erdoğan ve kızı Sümeyye Erdoğan katılıyor.
Nihat Bey’e soruyoruz, “Milli Eğitim’e bugüne kadar kaç okul bağışladınız?”
“Bugüne kadar 10 okul yapıp bağışladık. Bakım, onarım gerektiğinde hemen ekip oluşturur, gereğini yaparız” diyor.

Haberin Devamı

5’inci vitesi duyunca bu işte bir hayır var dedi

Haberin Devamı

Küçüklük hayali Cumhurbaşkanlığı
Açılış sonrası kompleksi gezen Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, eşi Emine Erdoğan ve kızı Sümeyye Erdoğan’la bir sınıfa giriyor. Kısa bir süre dersi izliyor, öğrencilerin sorularını yanıtlıyor.
“Küçükken ne olmak isterdiniz?” sorusuna Erdoğan’dan gelen yanıt şu oluyor: “Cumhurbaşkanı olmak isterdim.”

Sabiha Gökçen pisti takıldı...
İhalelerden sonra Kamu İhale Kurumu ve açılan davalar nedeniyle işlerin geç başladığını anlatan Özdemir, “Mesela Sabiha Gökçen’de ikinci pist ihalesi yapıldı. Bir yıldır bekliyoruz. Çözüm lazım” diyor. Enerji yatırımlarına TEİAŞ’ın ayak uyduramadığını ifade eden Özdemir, “Dağıtım ihalelerinden önce TEİAŞ özelleştirilmeliydi” ifadesini kullanıyor.

Kuşlara yol gösterecek!
Nihat Bey’e 3’üncü havalimanı ile ilgili bir kaç soru...
3’üncü havalimanı yapımı kuşların göç rotasını olumsuz etkileyecek. Bu konuda ne yapacaksınız?
Üzerinde çalışıyoruz. Yurtdışı örneklere bakıyoruz. Kuşların rotasını sinyaller üzerinden değiştirecek bir sistem yerleştirmeyi planlıyoruz. Kuşlar bu bölgeye gelerek yiyecek ihtiyaçlarını da karşılıyorlar. Şimdi onları farklı alanlara yönlendireceğiz, o bölgede de yiyecek bulunduracağız. Dolayısıyla kuşlara öğreterek rotalarını değiştireceğiz.
Sert esen rüzgarın uçuşlar için olumsuz etkisini hesapladınız mı?
Şimdi kullanılan Yeşilköy’deki Atatürk Havalimanı’nda ne esiyorsa, burada da o kadar esiyor. Bir sorun yok.
Bölgede, 3’üncü havalimanı çevresinde araziniz var mı? Proje öncesinde veya sonrasında alımını yaptığınız...
Hiç yok. Ama almayı düşünüyorum. Bizim konsorsiyumda yer alan 5 gruptan da bildiğim kadarıyla kimsenin bölgede arazisi bulunmuyor.
Yükselen kurlar sizi vuracak mı?
Bizim gelirimiz euro ile hesaplanıyor. Harcamalarımızı Türk Lirası ile yapıyoruz. Dolayısıyla yükselen euro bizim avantajımıza. Ama altyapı çalışmalarındaki yüksek maliyet bizi zorlayacak gibi duruyor.

Haberin Devamı

3’ÜNCÜ HAVALİMANININ FİNANSMANI ÇIKTI
Kredilerin 3’ü kamu 4’ü özel 7 bankadan

Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon girişim grubu tarafından şu ana kadar 500 milyon euro harcanan ve yapımı devam eden 3’üncü havalimanı projesinin finansmanı tamam.
“Arazinin devri 1 Mayıs 2015 itibariyle gerçekleşti. Artık işler daha da hızlanacak. Şu anda arazi düzenleme çalışmaları sürüyor. Çalışan sayısı 3 bine yaklaştı. 700 kamyon hafriyat işinde çalışıyor. Kamyon sayısı yakında 1200’e çıkacak” diyen Nihat Bey, “Kredi işi ne oldu?” sorusuna şu yanıtı veriyor:
“Çözüldü. 7 bankadan 4.5 milyar euro kredi alacağız. Kredinin yüzde 60’ını (2.7 milyar euro) Ziraat, Halkbank ve Vakıfbank sağlayacak. Yüzde 40’ını da Garanti, Yapı Kredi, Denizbank ve Finansbank karşılayacak.”
Projeyle yakından ilgilenen büyük bankalardan İş Bankası kreditör bankalar listesinde yok. Bunun sebebinin, yönetimden çıkmayan 0.25 puanlık faiz indirimi rakamı olduğunu öğreniyoruz.
Nihat Bey, “Girmeyi çok istedi. Biz de çok istedik. Ancak kredi maliyetinde beklediğimiz noktaya inemediler” diyor.
Dev proje için sağlanan ilk büyük kredinin vadesi toplamda 16 yılı kapsıyor. Bunun ilk 4 yılı ise ödemesiz.
Peki ortakların cebinden bu iş için kaç para çıkacak?
Nihat Bey, “5 ortak 1.5 milyar euro koyuyoruz. 3’üncü havalimanını 29 Ekim 2017’ye yetiştirmeye çalışacağız” diyerek yanıt veriyor.