ABD’de başlayan ve tüm dünyaya yayılan “CEO’ların başarısız olduğu” yönündeki düşünce, süratle değişiyor. ABD’de bile, şirket hisselerinin değer kaybetmesine ve birçok şirketin kârlarının buharlaşmasına rağmen, şirketlerin büyük oranda CEO’larından vazgeçmedikleri görüldü. ABD’de CEO’ların iş değiştirme oranı 2007 yılında % 13.8 iken, 2008 yılında sadece % 14.4’e yükseldi.
Ekonomilerdeki durgunluk, işsizlik oranlarını süratle yükseltirken, işini kaybeden CEO’ların oranı, üretim sürecinin tüm kademelerinde işini kaybeden işçilerin oranının çok altında kaldı.
Strategy and Business’ın dünyadaki en büyük 2.500 şirketi üzerinde yaptığı araştırmada, 2008 yılında sadece 127 CEO’nun işini bırakmaya zorlandığı ortaya çıktı. Buna ek olarak, işini bırakan 180 CEO’nun ayrılacağı, zaten yıllar öncesinden belliydi. 54 CEO da, başkaları ile birleşen kendi şirketlerinin yeniden başına geçmeyi başardı.
Bu rakamlar, önceki yıllardaki oranlarla paralellik gösteriyor. Kısacası özellikle ABD’de, CEO’ların üzerine bulaştırılmaya çalışılan “başarısız” damgası, “bir bardak suda koparılmaya çalışılan fırtına”dan ileri gidemedi. Şirket yönetim kurullarının, mevcut CEO’larının güvenilirliklerine, tecrübelerine ve başarılarına inandıkları anlaşılıyor.
Yeni CEO’lar
Dünyanın önde gelen 2500 şirketi üzerinde yapılan araştırma, CEO’larda aranılan özelliklerin son 10 yılda değiştiğini gösteriyor:
- CEO’lar daha yaşlılar arasından seçilmeye başlandı. Ortalama CEO yaşı 51 iken, 52.9’a çıktı.
- CEO’ların işi bırakma yaşları da, 59.4’ten, 63’e yükseldi.
- CEO’larda tecrübenin önemi gittikçe artıyor. CEO atanmasında, tecrübenin payı % 9.8’den % 20’ye yükseldi.
- CEO’ların işte kalma süreleri de, Kuzey Amerika ortalaması olarak 7.2 yıldan 7.9 yıla çıktı.
- Ancak, yönetim kurulu başkanı ve CEO’luk görevleri artık yavaş yavaş aynı kişiden alınıyor. 2001’de CEO’ların % 50.5’i şirketlerin hem yönetim kurulu başkanı hem de CEO’su iken, bu oran, % 24.4’e düştü.
- % 50’den fazla oranda, şirketlerin eski CEO’ları yönetim kurulu başkanlığına getirilmeye başlandı ve yeni gelen CEO’ya ilk yıl için önceki CEO’nunki kadar bir hedef verildi.
- CEO’ların % 15’i içerden yetişiyor. Önceki COO veya CFO, CEO yapılıyor.
- Yeni CEO’larda, artık, uluslararası tecrübe de aranıyor.
- Bir çok CEO, Starbucks’ta olduğu gibi, ayrıldığı şirkete, yeniden geri dönmeye başladı.
CEO’ların öncelikleri
Strategy and Business, CEO’ların işe başlarken öncelikli görevlerini şöyle tanımlıyor:
1) Yeni iş modellerini açıklarlar. Karar verme ve veri akışı süreçlerini düzenlerler.
2) Önceliklerini tespit ederler. Genellikle 3 yıllık bir plan açıklarlar.
3) İlk 60 gün içinde, çalışma arkadaşlarını belirlerler.
4) İş sınırlarını belirlerler, hangi işleri delege edeceklerini açıklarlar.
5) Piyasa ve müşterilerle yakın ilişki kurarlar.
6) Şirket içi ilişkileri geliştirir; şirkette olan biten her şeyden haberdar olurlar.
7) Yönetim kurulu üyeleri ile iyi ilişki kurar ve onları, “bayi toplantıları” gibi birçok etkinliğe davet ederler.
Özay Şendir
Netanyahu için sonun başlangıcı…
18 Mayıs 2025
Abbas Güçlü
Eğitim vezir de eder rezil de!..
18 Mayıs 2025
Zeynep Aktaş
Toparlanmanın devamı gelir mi?
18 Mayıs 2025
Ali Eyüboğlu
Hande Subaşı: Modellikten geliyorum, ama modayı hiç takip etmiyorum
18 Mayıs 2025
Güldener Sonumut
Yunanistan’ı anlamama sendromu
18 Mayıs 2025