Aklın yolu birdir, bütün dinler evrenseldir

İnanırız ya da inanmayız. İnandığımıza inanmayabilirlerde. Yeryüzü var olduğundan beri

süregelen ve merak konusu olmuş bir öğretiler konusudur din. Gerekli midir değil midir kısmı

ise ne uzmanlık alanım ne de bu konuda yorum yapmak haddimde. Ancak dikkatimi çeken

hususu sizlerle paylaşmak istedim.

Öncelikle bir şeyleri kabul ya da reddederken neye göre ve niçin sorusunu kendine sormadan

hatta cevabını bulmadan savunduğu fikrin peşi sıra koşturanları hayretle karşılıyorum. Üstelik

inanan kesim diye tabir ettiğimiz kişilerin bir mirasyedi ya da babadan oğla geçme usulü klişe ve evrenin en büyük kurallarından biri olan dualiteyi atlayarak bu imajı sürdürmeleri anlamsız hatta ne yalan söyleyeyim komik geliyor.

Haberin Devamı

İnanmayan kesimin ise neden inanmıyorsun sorusuna karşılık birtakım anlamsız ve sıra dışı olma adına verdikleri cevaplar daha da komik ve saçmalıklar bütünü. Her iki görüşü de saygıyla kabul etmemin tek şartı mantıklı bir açıklama isteyişim. Bu da bana çok görülmese gerek.

Yanlış anlamayın arayış içinde filan değilim. Ancak birtakım bilgilere ulaşmaya çalışırken

gördüğüm inanç çokluğu, bu konuyu araştırmama ve yazmama vesile oldu.

Öğretilerin din haline gelip dinlerin öğreti gibi yaşandığı günümüzde, maalesef neyi niçin kabul ettiğimizi çok ta umursamaz bir hale geldik. Özellikle değer bildiğimiz birtakım hususlarla istismara yönelik hal ve tavırlar meseleyi daha da korkunç bir hale getiriyor.

Söz konusu dinlerin gelişini az çok biliriz. Bir kısmımızın ki bunu üzülerek söylüyorum maalesef buna prof. ünvanlılar da dahilhatası, Müslümanlığı kabul edip tıpkı diğer dinlerin de düştüğü hatalardan en büyüğü olan kendi dini haricindeki dinleri dışlamak, var saysa da illa ki tahrifat gördüğünü savunmak. Oysa ki bizim tahrifat ya da bozulma olarak gördüğümüz olayın bambaşka bir boyutu daha var.

Müslümanlığın, Hristiyanlığın ve Museviliğin zamanla ideoloji ve teolojiden çıkıp somut bir veri olan milliyetçiliğe dönüşmesi. Yine bir ironidir ki bazı dindarlar, inançsızlardan daha materyalist olurken, inançsızların çoğu bir dindardan daha fazla ideolojilerine bağlı.

Haberin Devamı

Neticede hem batı dünyası, Hem komünist dünya, hem İslam dünyası, hem yaradılışçılar hem de evrimciler, karmaşık iddialarla kendilerini kilitlemişler. Bir şeyleri biliyor edasında olanlar ise kaos içinde bildiklerini karıştırmışlar yanlış biliyor hale gelmişler.

Genellikle kutsal kitap çevirileri akademik endişe taşıdığı için vahiy, mucize, tarih ve bilim

yorumlanarak bize ulaşır ve yorum rölativ bir kavram olduğu için çeşitlilik gösterir. Bütün dini metinler dışarıdan ek izah istemez.

Onların izahı bizzat cümle, ayet ve bab dizaynı aynı zamanda kelimelerin kök bilimi içinde

gizlidir. Dolayısıyla Kuran dışında diğer kitapların tahrif olduğunu söylemek, kutsal kitaplarda

geçen tekil olayların, aslında büyük sosyolojik, tarihi kurallar ve tebliğler olduğunu

görmemekten ileri gelir. Kutsal kitapların maddi, manevi, edebi, lisani ve arketip boyutları bir

bütün içinde değerlendirilirse söz ettiğim hurufat yani tahrif edilme ve değişme mantığı ortadan kalkacaktır.

Haberin Devamı

Bilinmesi gerekir ki bütün kutsal kitaplar, geldiği devrin anlayışına hitaben inmiştir. Ancak

unutulmaması gereken husus bu dinlerin ve kutsal kitapların evrensel ve ortak mesajlar

ilettiğidir. Bunun için okunanı anlama adına başta dili öğrenip bazı yorumzadelere meseleyi

bırakmamak gerçeği yorumsuz olarak öğrenmek açısından önemli sayılır. Tabii ki hiç bir tefsire ve meale bakmayalım demiyorum.

Değerlendirme yapabilmek için kendi aklımızın da sağlayabileceği birtakım veriler bütününü

elde etmemizden bahsediyorum.

Bir fakültede seminer hazırlarken elimize geçen yabancı dildeki bir kitabı nasıl ki çevirmek için dili öğrenmek durumundaysak tabi sadece ders geçmek amacından bahsetmiyorum kutsal kitapları ki buna İncil ve Tevrat da dahil araştırmak sebep ve sonuç ilişkilerini yorumsuzca gözden geçirmek bizi doğru bilgiye ulaştıracaktır.

Körükörünelikten kurtulup bir parça araştıran ve ne yaptığını bilen bir birey olmak toplumu da

düzeltir inancındayım. Bu bütüncüllük bizi şu sonuca götürecektir: Aklın yolu birdir, bütün

dinler evrenseldir!

Ayşegül Lanen Nurcan