Dünya NASA yanlış komut gönderdi! Mesafe 19 milyar kilometre

NASA yanlış komut gönderdi! Mesafe 19 milyar kilometre

01.08.2023 - 09:01 | Son Güncellenme:

Yıldızlararası boşluğun derinlerine savrulan Voyager 2'nin antenindeki yüzde 2'lik değişiklik irtibatı kopardı, NASA şimdi Avustralya'daki dev çanak antenle başıboş sinyalleri yakalamayı deniyor.

NASA yanlış komut gönderdi  Mesafe 19 milyar kilometre

1977 yılında, Florida eyaletindeki Cape Canaveral Üssü'nden yalnızca 15 gün arayla uzaya fırlatıldılar. Uzay boşluğunda 61 bin kilometre hızla hareket ediyorlar. Uzay araçlarında, Dünya'dan sesli notların kayıtlı olduğu altın plaklar var. Uzaya gönderilen plaktaki 55 dilden biri de Türkçe. Mesajdaki ses, "Sayın Türkçe bilen arkadaşlarımız, sabah şerifleriniz hayrolsun" diyordu.

1970'lerin teknolojisiyle üretilen Voyager 1 ve Voyager 2, gezegenlerin nadir görülen diziliminin ortaya çıkarttığı itiş gücünü kullanıyor. Bu sayede Jüpiter, Satürn ve ötesini keşfediyor. Güneş sisteminin en büyük gezegeni Jüpiter'in eşsiz fotoğraflarını çeken Voyager 1 ve Voyager 2, Satürn'ün halkalarını fotoğraflayıp uydularını keşfetti.

Voyager 2, Neptün ve Uranüs'ün fotoğraflarını da Dünya'ya gönderdi. 1990 yılında Dünya'yı sonsuzluğun ortasında küçük bir nokta olarak gösteren unutulmaz kareyi çekti.

Voyager 1 ve Voyager 2 araçları, 2010’lu yıllarda Güneş’in etrafındaki heliosfer denilen sıcak gaz bölgesinden ayrılıp, diğer yıldızların yarattığı manyetik alan, toz ve parçacıkların yoğunlukta olduğu yıldızlararası ortama girerek tarih yazdılar. Voyager 1, 2013'te çevresindeki plazma çınlamalarını kaydetti.

'KESİN BİR SIÇRAYIŞ'

Kardeşi Voyager 1'den altı yıl sonra, 16 milyar kilometrelik yolculuğun ardından Güneş Sistemi'nden ayrılan Voyager 2 ise, yıldızlararası uzaydaki ilk bulguları 2019'da Dünya'ya yolladı.

NASA yanlış komut gönderdi  Mesafe 19 milyar kilometre

Bilim insanları, fırlatılmasından 42 yıl sonra Güneş'in koruyucu balonunu geçen Voyager 2'nin yıldızlararası uzaydaki (yüklü tanecik ve gazdan oluşan) plazmanın yoğunluğunda 'kesin bir sıçrayış' yaşandığına dikkat çekti. Araştırmacılara göre, bu sıçrayışı, Voyager 2'deki aygıtlardan biri fark etti. Sıçrayış, aracın 'Güneş rüzgarının sıcak ve düşük yoğunluktaki plazma özelliğinden yıldızlararası uzayın soğuk ve yüksek yoğunluklu plazmasına geçtiğinin' kanıtıydı.

Voyager 1 ve Voyager 2'nin farklı görev hedefleri ve yörüngelerine sahip seyahatleri heliosferin (Güneş ve Güneş sistemini kapsayan devasa baloncuk) yapısı hakkında 'önemli ipuçları' sundu. Iowa Üniversitesi'nden Bill Kurth "Bu, Heliosferin simetrik olduğu anlamına geliyor; en azından Voyager uzay araçlarının geçtiği iki noktanın..." dedi.

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

Heliopozun (Güneş rüzgarlarının yıldızlararası ortam tarafından durdurulduğu sınır) iki tarafında da katmanların olduğu, yine Voyager 2'nin bulguları arasındaydı. Bilim insanları iç katmandan haberdardı. Dış katmanın varlığıysa Voyager 2 yıldızlararası uzaya geçtiğinde ortaya çıktı.

NASA HACKLEDİ

Bu yılın Nisan ayına gelindiğinde ise, NASA Voyager 2'yi hackledi, uzay aracındaki bir sistemi değiştirerek Voyager 2'ye güç verilmesini sağladı. 45 yıldır uzayda bulunan Voyager 2'de voltajın düşmesi halinde cihazları korumak için tasarlanmış güvenlik mekanizması değiştirildi. Bu mekanizmadaki güç, Voyager 2'deki radyoizotop termoelektrik jeneratöre yönlendirildi. Böylece uzay aracındaki beş cihazın da 2026'ya kadar çalışabileceği açıklandı.

DÜNYA İLK KEZ DUYDU

Ancak Amerikan Associated Press (AP) haber ajansı, Pazartesi gününün son saatlerinde dünyayı şaşkına çeviren bir haber geçti. 'NASA yanlış komutun bağlantıyı kesmesiyle Voyager 2 uzay aracını dinliyor' başlığını taşıyan haber, uzay ajansının bir haftadır Voyager 2'yle iletişime geçemediğini ortaya koydu.

Habere göre, NASA uçuş kontrolörleri yıldızlararası uzayın derinliklerine savrulan Voyager 2'ye bir haftadan uzun bir süre önce yanlış bir komut gönderdi. Uzay aracının antenini dünyadan uzaklaştıran yalnızca yüzde 2'lik değişiklik, Voyager 2'yle bağlantının kesilmesine neden oldu.

NASA, halihazırda dünyadan 19 milyar kilometre uzaklıkta bulunan Voyager 2'den gelebilecek başıboş sinyalleri Avustralya Canberra'daki devasa çanak anteniyle yakalamayı deniyor. 20 Ağustos'ta uzaydaki 46 yaşını dolduracak Voyager 2'den gönderilen bir sinyalin Dünya'ya ulaşması, 18 saati aşıyor.

Canberra'daki dev anten, önümüzdeki hafta Voyager 2'ye ulaşmak için sinyal bombardımanı gerçekleştirecek. Antenden gönderilen komutların başarısız olması halinde ise, NASA Voyager 2'yle yeniden irtibat kurmak için Ekim ayını beklemek zorunda. Uzay ajansı, Ekim ayındaki otomatik uzay aracı sıfırlamasıyla iletişimi yeniden kurabilecek.

Voyager 2'nin kardeşi Voyager 1 ise, şu anda Dünya'dan 24 milyar kilometre uzaklıkta bulunuyor ve iletişimde herhangi bir sorun yok. Voyager 1, halihazırda Dünya'dan en uzakta bulunan insan yapımı nesne.

Bilim insanı Bill Kurth, iki Voyager'ın da 'Dünya'dan daha uzun süre' yaşayacağını düşünüyor:

"Galaksinin çevresinde 5 milyar yıl ya da daha uzun bir süre boyunca kendi yörüngelerinde kalacaklar. Ve herhangi bir şeye çarpma olasılıkları neredeyse sıfır."