Geri Dön
EgeZ kuşağı yükselişe geçiyor!

Z kuşağı yükselişe geçiyor!

İngiltere merkezli marka danışmanlığı şirketi The Franchise Company yöneticileri Efrah Ceyhan Atacan ve Aycan Helvacıoğlu, “Türkiye pazarına girmek isteyen yabancı firmalara da destek veriyoruz” dedi

Z kuşağı yükselişe geçiyor!

The Franchise Company, yurtiçi ve yurtdışından pek çok şirkete markalaşma yolunda başarıyla danışmanlık yapıyor. Firmanın Yönetici Ortağı Direktör Efrah Ceyhan Atacan ve Yönetici Ortağı Genel Müdürü Aycan Helvacıoğlu’ndan kuruluş hikayelerini ve hedeflerini dinledik. İki başarılı iş insanı sektördeki son durumu da değerlendirdi, “Kendi işini kurma isteği olan Z kuşağının franchise sektörünü de yükselişe geçireceğini gözlemliyoruz. Türkiye’de franchise sektörü, dinamikleri yüksek bir sektör ve hızla büyümeye devam ediyor” diye konuştu.

- The Franchise Company bildiğimiz kadarıyla global bir yapılanma. Peki, siz bu yapılanmanın neresinde yer alıyorsunuz?

Efrah Ceyhan Atacan: The Franchise Company İngiltere merkezli bir Franchise Yönetim Danışmanlığı şirketi. 30 yıldır İngiltere’de ve denizaşırı ülkelerde kendi konusunda ciddi tecrübeleri olan bir şirket. Biz 2014 yılında Türkiye Master Franchise haklarını aldık. İki kadın girişimci ortağız. The Franchise Company Türkiye’yi ortağım Aycan Helvacıoğlu ile yönetiyoruz. Global bir yapının parçası olmamız vesilesiyle sadece Türkiye değil, yurtdışında da yürüttüğümüz projeler bulunuyor.

- Yurtiçi ve yurtdışı hangi bölgelerde çalışmalar yürüttünüz?

Aycan Helvacıoğlu: Yurtiçi tüm Türkiye geneli, yurtdışında ise Avrupa ve Orta Doğu ağırlıklı çalışıyoruz. Uluslararası bir markanın Türkiye Temsilcisi olduğumuz için dünyada birçok pazarda yetkinliğimiz bulunuyor. Bizler The Franchise Company Türkiye olarak öncelikle markalarımızın kararlarını netleştirmelerine yardımcı olmak adına, süreç hakkında bilgilendiriyor ve yönlendiriyoruz. Markamızın özellikle olmak istediği bir pazar olursa, mutlaka pazar analiz ve rekabet analizini yapıyoruz. Bu analizler masa başı çalışma veya saha çalışması olarak ikiye ayrılıyor. Markanın ilk yurtdışına açılma sürecinde öncelikle kolay ve uygun pazardan ilerlemesini öneriyoruz. Pazar analizi sonrası seçtiğimiz bölgelerde çalışmalara başlıyoruz. Etkin data yönetimimiz ile talep yaratabilmek adına pazarlama çalışmalarını gerçekleştiriyoruz.
Türk markalarının dışında, Türkiye pazarına girmek isteyen yabancı firmalar ya da kendi ülkesinde büyümek isteyen yabancı markaların da franchise olma süreçlerine destek sağlıyoruz.

- Size ulaşan bir markanın yol haritası nasıl belirleniyor? Bir marka için belirlenen harita farklı bir marka için de kullanılabilir mi?

Efrah Ceyhan Atacan: İngiltere’de eğitimlerde aldığımız bir yöntem bilimi bulunmakla birlikte pazarlama ve satış konularında kendimizi sürekli geliştirerek çalışıyoruz. Bu çalışma mali ve idari analizler, büyüme senaryolarının oluşturulması ve gerekli teknik altyapı hazırlıklarının tamamlanması şeklinde ilerliyor. Ardından markalarımızla birlikte büyüme sürecini planlıyoruz. Markanın pazarlama stratejilerinin belirlenmesi sonrası franchise satışı konusunda birlikte hareket ediyoruz. Yurtdışı franchise çalışmalarında markanın operasyonunun kurgulanması, rekabet analizi, ülkeye göre master franchise fiyatlama politikalarının belirlenmesi hizmet kapsamımızdadır. Aynı yöntemlerin farklı firmalar için kullanılabilmesi mümkün olmakla birlikte, her firmanın franchise yol haritası firmaya özel olarak hazırlanmalıdır.

- Bir markanın franchise vermeye hazır olup olmadığını nasıl anlıyorsunuz?

Aycan Helvacıoğlu: Burada öncelikle markanın vizyonuna bakıyoruz. Tekrar edilebilirlik önemli bir değer ve halihazırda birden fazla şubesinin başarıyla faaliyet gösteriyor olması bizim için kıymetli. Markanın yetkinlik alanları, operasyonu nasıl ele almış olduğu ve yönettiği, iş modelinin sürdürülebilirliği, yönetimsel istikrar gibi konulara dikkat ediyoruz.

- Peki, franchise vermenin adımları nelerdir? Bunu nasıl sıralayabiliriz? Bunu nasıl sıralayabiliriz? 

Aycan Helvacıoğlu:  Biz 11 maddede şöyle sıralıyoruz;   

1. Mali analiz 2. İş modelinin planlanması 3. Büyüme planının hazırlanması 4. Pazar araştırması 5. Bölge planlaması 6. Şube standartlarının oluşturulması 7. Eğitim ve denetim planlaması8. Operasyonel el kitabı hazırlanması9. Franchise sunum dosyası-broşür hazırlanması10. Franchise sözleşmesinin hazırlanması 11. Girişimci profili belirlenmesi ve pazarlama planı hazırlanması 

- Franchise veren restoran markaları pandemi sebebiyle zorlu bir süreç geçirdiler. 2022’ye yaklaştığımız bu dönemde siz gidişatı nasıl yorumlarsınız?

Efrah Ceyhan Atacan: Burada iki tane şapkamız var. Sektörden markalarımız var yönetiyoruz birebir içindeyiz hem de Türes üyesi olarak konuyu çok yakından takip ediyoruz. Ortağım Aycan Helvacıoğlu, Türes Yönetim Kurulu üyesi aynı zamanda Kadın Girişimciler Komitesi Başkanlığı yapmaktadır. Pandemi dönemi birçok markayı Franchise konumlandırmalarında çeşitlendirmeye gitmeye zorladı ve franchise çeşitlendirmesinin önemini pekiştirdi. Bilinçli tüketici artık önce araştırıyor sonra deneyimliyor. Yiyecek içecek sektöründe vegan, glütensiz, organik veya daha sağlıklı alternatifler sunan pastane konseptleri, gurme kahvaltı-şarküteriler, tatlı konseptleri, yöresel ve katma değerli menüleri olan restoran konseptleri en trend franchise modelleri olacaktır. Yine son dönemlerde organik, sağlıklı, yöresel ürün satışlarına başlayan restoranlar pandemi döneminin etkisiyle satış noktalarının dışında ürünlerini satabilecekleri e-ticaret sitelerini açtılar. Kendi sitelerinde satarak veya diğer pazar yerlerine vererek yeni bir satış kanalı eklemiş oldular. Bir anlamda restoranlar da hibrit modeline geçmiş oldu. Bu trendin hızla artacağını düşünüyoruz.
Kendi işini kurma isteği olan Z kuşağının franchise sektörünü de yükselişe geçireceğini gözlemliyoruz. Türkiye’de franchise sektörü, dinamikleri yüksek bir sektör ve hızla büyümeye devam ediyor.