28.01.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
Songül Hatısaru/Son Bir Soru
Harvey Nichols, Lafayette gibi birçok ünlü markanın Türkiye temsilciliğini de yapan Demet Sabancı Çetindoğan - Cengiz Çetindoğan’ın şirketi Demsa Group gayrimenkulden medya sektörüne birçok alanda faaliyet gösteriyor. Demet Sabancı Çetindoğan’ın başında bulunduğu Mediasa geçtiğimiz günlerde, 4 milyar dolar cirolu Güney Koreli pazarlama devi CJ O Shopping’le Türkiye’de ortak şirket kurdu. Amaç, alışveriş kanalı (teleshopping) üzerinden Türkiye’ye perakendenin yeni trendlerini getirmek. Demet Sabancı Çetindoğan’ın ağabeyi Ömer Sabancı ile gemi yatırımları da bulunuyor. Halen 16 gemileri var. 4 gemi daha geliyor ve 20 gemilik büyük bir filo oluşuyor. Demet Sabancı Çetindoğan sorularımı yanıtladı...
Bin 500 çalışanı var
* Demsa, Mediasa, konut dahil olmak üzere grubunuzun toplam çalışan sayısı, cironuz, bünyenizde bulunan markalar hakkında bilgi verir misiniz?
Demsa Group olarak 900’ü aşkın personelimiz var, Yayın grubumuz, sağlık kuruluşumuz, turizm, inşaat, denizcilik hepsini düşünürsek bin 500 kişi civarındayız. Yıllık toplam ciromuz 350-400 milyon TL civarında. 2000 yılında Demsa Group’u kurduk. Amacımız perakende sektöründe, dünyaca ünlü birçok markayı Türkiye pazarında yaygınlaştırmak.
Türkiye’nin birçok şehrine yayılmış 94 mağazamız var. Dünya markalarının geniş koleksiyonlarının sergilendiği Brandroom, butik sıcaklığında ancak çok seçenekli bir mağaza. İlk uluslararası çok katlı lüks mağaza olan Harvey Nichols İstanbul ve Ankara mağazaları geniş ürün yelpazesi ve birçok marka profili ile yeni ve yetenekli moda tasarımcılarının tasarımlarını sergilemek için yarıştığı, dünyaca ünlü markaların yalnızca mağazaya özel ürünlerinin ve koleksiyonlarının olduğu alışveriş mekanı oldu.
* Yayıncılık alanında da büyüyorsunuz...
Bir moda kanalının Türkiye haklarını alıp Mediasa’yı kurarak yayıncılığa başladık. Sonra peş peşe TV kanalları kurduk. Eğitim kanalımız ZTV, 2011’de de World Travel Channel yayın hayatına başladı. Özellikle Türkiye tanıtımı üzerine yoğunlaştık. Bir ilke daha imza atarak, yurtiçi ve yurtdışı destinasyonlarını belgesel haline dönüştürüyoruz. Sağlık kuruluşumuz ise kordon kanı bankacılığı yapan Onkim. 2008’de kurulan uluslararası deniz taşımacılığı şirketi Densa Deniz Taşımacılık’ın Yönetim Kurulu Başkan Vekilliği’ni de üstlendim. Ağabeyim Ömer Sabancı ile ortak kurmuş olduğumuz Densa, uluslararası deniz taşımacılığı yapıyor.
* Sizinle görüşmeye gelirken neredeyse İstanbul’u bir baştan bir başa kat ettim. Neden Sancaktepe’ye, bu kadar uzak bir yere taşındınız?
MediaSa’nın, Güney Koreli CJ O Shopping ile birlikte kurduğu ortak girişim MCJ’yle birlikte medyada büyüyoruz. Ortaklığımızın çıkış noktası, ‘Dünyadaki trendleri Türkiye’ye nasıl uyarlayabiliriz?’ sorusu oldu. Amerika’ya ve Güney Kore’ye yaptığım ziyaretlerde dünyadaki alışveriş trendlerinin değişmeye başladığını fark ettim. Tüketicilere doğru zamanda istedikleri ürünü ulaştırmada bilindik yöntemler dışında yeni yöntemler gelişmeye başladı.
CJ O Shopping’in 5 farklı ülkede elde ettiği tecrübeleri Türkiye’ye taşımak istedim. 5 Aralık’ta Türkiye’deki operasyonumuza başladık. Hedefimiz 5 sene içerisinde de MCJ’i çevre ülkelere yatırım yapan bir şirket haline getirmek. İlerleyen dönemde, TV ve internet kanallarımızın yanında mobil satış kanalını da eklemek istiyoruz. Biliyorsunuz merkezimiz Levent’teydi.
Koreli ortaklarımızın olmazsa olmazları vardı. Sancaktepe’deki binaya ortaklarımızın stüdyolarımızdaki tavan yüksekliği ve stüdyo alanı gibi kriterlere uygun olduğu için geldik. Evet uzak. Alışmaya çalışıyoruz. Ama çok teknolojik, şık ve çok yönlü yaptık. Tam bir medya merkezi oldu.
‘Müzeyi yıl sonuna yetiştireceğiz’
* Müze planınız ne aşamada?
Uzun zamandır eşimle birlikte bir müze projemiz var. 2013 sonuna yetiştirmeye çalışıyoruz. Özellikle Türk resim ve Türk İslam eserleri sanatına ışık tutacağına inandığımız bir proje olacak. Başlangıcından günümüze kadar gelen 200’ün üzerinde sanatçı ve 2 bin adedin üzerinde kalıcı resim ve 400 adetlik Osmanlı hat, ferman, hilye-i şerif ve Kuran-ı Kerim koleksiyonuyla hakikatten farklı bir noktada olacağımız kanaatindeyiz.
Yeni markalar geliyor, turizm büyüyor
* Yeni markalar katılacak mı bünyenize? Galeri Lafayette ne zaman geliyor?
Yılın üçüncü çeyreğinde Maçka Oteli’mizin açılışını ve yıl içerisinde de Demsa olarak birçok yeni markayı bünyemize katmayı düşünüyoruz. Şu an projede son aşamalara yaklaşıyoruz. Abdi İpekçi Caddesi’nin ruhunu yansıtacak şekilde altında lüks mağazalar olan yaklaşık 115 odalı, çok güzel bir otel olacak. Türkiye’ye getirdiğimiz dünyaca ünlü markalarımızdan sonra Demsa Group olarak turizm yatırımlarına hız verdiğimizi biliyorsunuz. Üst kullanım haklarını satın aldığımız Pera Palace Hotel’in işletmesi için dünyanın önemli otel zincirlerinden biri olan Jumeirah Group’u Türkiye’ye getirdik. Buna paralel olarak TATİLSA adında turizm acentamızı kurduk.