09.04.2011 - 02:30 | Son Güncellenme:
MELİS ŞENERDEM
Türkiye’nin cari açık kadar kronikleşmiş sorunlarından biri, servet birikiminin ve tasarruf oranının oldukça düşük seviyelerde kalması. Merkez Bankası’nın son dönemde izlediği zorunlu karşılıkları yükseltme politikasının arkasında kredi hacmini sınırlamak kadar mevduatın vadesini uzatmaya yönelik bir hedef de var.
ING Bank Bireysel Bankacılık, Pazarlama ve Özel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Cenk Tabakoğlu, sadece zorunlu karşılıkları artırmanın mevduat vadesini uzatma açısından banka müşteriler cephesinde fazla bir tavır değişikliğen yol açmadığı görüşünde. Tabakoğlu, bankaların maliyetlerini artıran uygulamanın yanı sıra doğrudan tasarruf sahiplerini hedef alan bazı uygulamaların daha etkili olabileceğini belirtti.
Kriz unutulmuyor, vade uzamıyor
Milliyet’e konuşan Tabakoğlu, “Bankalar, mevduatların vadesini uzatıp maliyeti düşürmeye çalışıyor ama müşteri ne kadar ilgili diye bakarsanız, gözlediğim bir durum yok. Mevzuatın, Merkez Bankası’nın zorlamasıyla sanki ittiriliyor. Krizden sonra da vergisel ya da diğer anlamda insanların vadesini uzatmaya yönelik bir teşvik ya da destekleyici bir önlem olmadı. Eskiden stopajlar vadesine göre ayrıydı, artık öyle değil” dedi.
Güney Kore gibi başka gelişmekte olan ülkelerle kıyaslandığında Türkiye’de tasarruf miktarının düşük kalmasını yaşanan ekonomik krizlerin hâlâ hafızalarda canlı olmasına bağlayan Tabakoğlu, “O tecrübeler bilinçaltında olduğu için onu düşünerek hareket ediyoruz. Bence bu insanların vade uzatmasını engelliyor” diye konuştu.
‘Artırım için beklenir’
Zorunlu karşılıklarda Merkez Bankası’nın yaptığı son artırımın tüm sektör için sürpriz olduğunu belirten Tabakoğlu, “Planlarımız içinde bir şey değildi. Bu kadar agresif bir artışı beklemiyorduk, zamana yayılmasını bekliyorduk. Ama sonuçta herkese uygulanıyor. Bir şekilde duruma adapte olmak gerekiyor” değerlendirmesini yaptı. Tabakoğlu, Merkez Bankası’nın yeni bir artırımdan önce gelişmeleri ve önceki kararın etkisini gözlemeyeceğini tahmin ettiğini belirten Tabakoğlu, “Şunu da düşünmek lazım, çok ciddi bir sektör ve attığınız her adım sektörü ciddi anlamda sarsıyor. Biraz da ayarlamaya dikkat etmek gerekiyor. Çok agresif bir adım attığınızda başka etkileri de olabiliyor. Şu anda bu etkinin ne olduğunu belki göremiyoruz” dedi. Tabakoğlu, kredi hacminde büyümenin ekonomi yönetiminin tercih ettiği yüzde 25 seviyesine çekilebilmesi için özel ve kamu tüm bankaların birlikte hareket etmesinin önemine de değindi.
Özel bankacılık müşteri profili sanılandan farklı
Geçen yıl 100.000 lira ve üzeri likit varlığa sahip müşterileri için özel bankacılık hizmeti başlatan ING Bank, bir yılda pazar payını yüzde 3.5 seviyesine çıkardı. Türkiye’de söz konusu pazarın 750.000 kişiden oluştuğu bligisini veren Tabakoğlu, özel bankacılık müşterilerinin profili hakkında da bilgi verdi.
“Bir kere özel bankacılık müşterileri öyle herkesin aklına geldiği gibi sürekli golf oynayan, elit bir kitle değil. 45-55 yaş grubunda, çoğunlukla serbest meslek sahipleri ya da orta-üst düzey yöneticiler. Müşterilerin yüzde 70’inin erkek olduğunu söyleyebilirim. İlgi alanlarını da en çok o belirliyor” diyen Tabakoğlu, verdikleri özel hizmetler arasında en çok talep edilenin önemli futbol maçları için VIP ve loca biletleri olduğunu belirtti.
Turuncu Hesap desteği
ING Bank’ın ocak ayında başlattığı tasarruf hesabı “Turuncu Hesap” uygulamasının tüm bireysel bankacılık faaliyetlerinde olduğu gibi özel bankacılık müşterilerinin sayısının artmasında da büyük rol oynadığını belirten Tabakoğlu, “Özel bankacılıkta pazar payımızın bugünkü seviyeye gelmesinde Turuncu Hesap büyük rol oynadı. Bu kategorideki müşterilerimizin yarısının mevduatı Turuncu Hesap’ta” dedi.
Hizmet verdikleri müşterilerin parasının güvenliğinden feragat etme niyetinde olmayan, muhafazakâr yatırımcılar olduğuna dikkat çeken Tabakoğlu, “Zaten çok agresif yatırımcı olsalar o kadar birikimi mevduatta değerlendirmeyi tercih etmezlerdi” dedi.
20 corner, 4 şube
Özel bankacılık hizmetini başlattığında önüne bir yıl içinde 5 şube hedefi koyan ING Bank ikisi İstanbul’da, biri Ankara’da, biri de İzmir’de olmak üzere 4 şube açmış durumda. Yakında 5. şubelerini yine İstanbul’da açmayı değerlendirdikleri bilgisini veren Tabakoğlu, “Yıl sonuna kadar 35 corner’a ulaşma hedefimiz var” dedi.