Son Dakika HaberlerSon Dakika HaberlerSon Dakika Haberler
Son Dakika
Gündem
Yazarlar
Ekonomi
Dünya
Resmi İlanlar
  • UzmanPara
  • Skorer
  • Cadde
  • Pembenar
Menü
Giriş
MİLLİYET ANA SAYFA
  • Son Dakika
  • Gündem
  • Yazarlar
  • Ekonomi
  • Dünya
  • Resmi İlanlar
Gündem
Dünya
Ekonomi
UzmanPara
AnasayfaBorsaDövizAltın
Skorer
AnasayfaCanlı SkorFikstürPuan Durumu
Cadde
Pembenar
Yazarlar
Milliyet Tv
Astroloji
Teknoloji
Seçim Sonuçları
Son Depremler
Tümü
Milliyet ÇocukOyunEğitimKültür SanatMilli PiyangoYerel HaberlerPazarEgeGazete ArşiviMilliyet ExecutiveMilliyet ArkeolojiMilliyet Mimarlık
Resmi İlanlar
Bize Ulaşın
KünyeReklamÜyelik
  • Twitter icon
  • Instagram icon
  • Youtube icon
  • Tiktok icon
© Copyright 2025 Milliyet.com.tr | Giriş Yaptığınız taktirde kullanım koşullarını ve gizlilik politikasını kabul etmiş olursunuz.
Son Dakika Haberler
OtomobilUğruna yıllarca sıra beklendi! Efsanesi sürüyor...
  • Paylaş:
  • Twitter icon
HaberlerOtomobil Haberleri

Uğruna yıllarca sıra beklendi! Efsanesi sürüyor...

31.10.2021 - 07:12 | Son Güncellenme: 31.10.2021 - 07:16

#otomobil
TwitterLinkedinFlipboardLinki Kopyala
TwitterLinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi

Doğu Almanya’nın önemli otomobillerinden biriydi. Zira Doğu Almanların satın alabileceği düşük bütçeli tek model de buydu. Uğruna yıllarca sıra beklenen bu “efsane”, iki Almanya’nın birleşmesinden bir süre sonra öldü! Ama efsanesi sürüyor...

1/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

Ambargolar altında yaşamını sürdürmeye çalışan komünist Doğu Almanya’da, ilginç bir otomobil sanayii vardı. Bir dönem, sonradan Doğu Almanya sınırları içinde kalan DKW ve Horsch fabrikaları, sonradan bu küçük ülkenin otomobil endüstrisinin “temelini” oluşturacaktı. Zira üretilen otomobillerin çoğu, markalardan bağımsız olarak sadece DKW’nin bıraktığı “iki silindirli iki zamanlı motor teknolojisini” kullanıyordu. Bu yüzden de Doğu Alman otomobili denildiğinde, akla hep, arkalarından yağ dumanı çıkartan araçlar geliyordu.

2/12Milliyetten Levent Köprülünün yazısı:

Milliyet'ten Levent Köprülü'nün yazısı:

Trabant da, işte bu “dumanı üzerinde” otomobillerden biriydi. Batı dünyasının ortasında olmasına rağmen komünist rejimi benimsediği gerekçesiyle ambargolara maruz kalan Doğu Almanya’nın ulaşım ihtiyaçlarına cevap vermek amacıyla, 1958’de “hükümet kararıyla” üretilmeye başlanmıştı. Her ne kadar hayatı boyunca “bücür” ve “dumanlı” olması nedeniyle eleştirilen, dalga geçilen bir otomobil olsa da, şimdilerde bir “efsane” hatta bazıları için “mega star” (ben demiyorum Tarkan, bilgine) konumunda.

3/12HALKIN OTOMOBİLİ

HALKIN OTOMOBİLİ

1958’de “halkın otomobili” diye lanse edilen “Trabant” (ya da halk arasındaki adıyla ‘Trabi’), lüks Alman otomobil markası “Horch” için çalışan Dr. Werner Lang tarafından tasarlanıp geliştirilmişti. 1958’de piyasaya çıkan ilk Trabi’ler, minik ve şirin tasarımıyla dikkat çekiyordu. Trabant 601 (P50 modelinin temellerini kullanmıştı), Batı ülkelerinin uyguladığı ambargo nedeniyle, büyük ölçüde “geri dönüştürülmüş parçalardan” meydana getirilen “duroplast” denilen bir maddeden üretiliyordu. Sovyetler Birliği’nden alınan “atıkların geri dönüştürülmesiyle imal edilen” bu kompozit madde, aracın hafif olmasını sağlıyordu. Şasi dışında tüm gövde duroplasttandı. Zira çelik, bu ülkede pek fazla bulunabilen bir şey değildi.

4/12TİPİ DEĞİŞMEDİ

TİPİ DEĞİŞMEDİ

4 kişinin zorlukla da olsa sığabileceği bir iç mekanı ve gürültülü olduğu kadar “dumanı sürekli tüten” iki silindirli bir motoru vardı. Az önce de söylediğim gibi bu motor, aslen DKW teknolojiliydi. Yani geliştirilmesi için para harcanmamıştı. 1964’te piyasaya sunulan bu yeni nesil Trabi, 600 cc’lik motora sahipti. Zaten 1989’a kadar ne tipi ne özellikleri, ne de bu motoru değişmişti! Zira komünist yöneticiler, tamamen yeni bir araç yaratmanın gereksiz olduğunu düşünüyor ve prototiplere onay vermiyordu. Ama yine de halkın otomobiliydi. Ucuzdu, kolay tamir ediliyordu, az tüketiyordu ve en önemlisi Doğu Alman halkı için “ulaşımda özgürlük” anlamına geliyordu. Sonrasında “gerçek özgürlük” anlamına da geldi çünkü Berlin Duvarı’ndan Batı’ya geçerken kullanılan Trabi sayısı az değildi.

5/12HEP İTİLİP KAKILDI

HEP İTİLİP KAKILDI

Berlin Duvarı’nın yıkılmasıyla birlikte Doğu’dan Batı’ya geçen Almanları taşısa da, pek yaranamadı! Volkswagen, Audi, Opel, BMW, Mercedes kullanılan Batı Almanya’da “gürültücü” ve dumanı nedeniyle “kirletici” ilan edildi. Yani itilip-kakıldı. Çoğu, sahipleri tarafından çöp konteynerlerine ve arazilere terkedilirken, kalanların bir kısmı kümes, bir kısmı da “turistik araç” statüsünü aldı. En çok da, üretiminin son yıllarında VW Polo motoru edinen yani ömrü boyunca ilk kez modernleşen örnekleri kaldı...

6/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

Bununla birlikte, eski Doğu Alman arkadaşı Wartburg gibi bir avuç koleksiyoner ve “vefalı kullanıcı”nın elinde saklananlar da var elbette. Ve küçük bir not daha... Trabi’nin hiçbir zaman seri üretim “turbo motoru” ve “kliması” olamadı. Elektrikli camlar, sadece VW’nin katkısıyla üretilen son modellerde vardı. Benzin göstergesi o dönemde büyük bir yenilikti çünkü o da yoktu. Sadece çubukla kontrol ediliyordu ve şoförün önünde, kaput içinde yer alıyordu. Radyo ise belli bir yıldan sonra konmuştu...

7/12CANLANDIRILMAK İSTENDİ AMA...

CANLANDIRILMAK İSTENDİ AMA...

Trabant’ı canlandırmak isteyen girişimciler de olmadı değil. Nitekim 2007 yılında bir Alman oyuncak üreticisi, böyle bir planı olduğunu açıkladı. Herpa adlı firma, bunu kendisinin üretmeyeceğini ve ürettirebileceği bir fabrika arayışında olduğunu kaydetti. Bu kararı almasındaki en önemli nedenin ise, “Trabi oyuncaklarının çok satması” olduğunu kaydetti. Üstelik de Trabi için modern bir tasarım yaptırmış, tamamen elektrikli olarak piyasaya sunulacağını açıklamıştı. Ama olmadı.

8/12DOĞU ALMANYA’NIN DİĞER OTOMOBİLLERİ

DOĞU ALMANYA’NIN DİĞER OTOMOBİLLERİ

Sachsenring P240: Aslen “Horch P240” idi. Bir dönem Horsch tarafından, sonradan Trabant fabrikası haline gelen Zwickau’daki fabrikada üretildi. 1955-59 yılları arasında üretilen P240, 2. Dünya Savaşı sonrası şirketin geliştirdiği ilk lüks modeldi. “Sachsenring” adını alması, Sovyetler etkisinin olduğu döneme rastladı. “Audi 920” ve “Horch 830” gibi araçların parçalarından imal edildi.

9/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

Barkas B 1000: Barkas, Doğu Almanya’nın hafif ticari araç markasıydı. Minivan, minibüs ve kamyonet üretiyordu. Hepsi de minik iki silindirli iki zamanlı 45 beygirlik “dumanlı” motorlarla üretiliyordu. Zaten Trabant’ın motorları da bu şirket tarafından üretilmekteydi. B 1000 1961’de üretilmeye başlanan, bugün bile Almanya’da hayranları bulunan bir araç. 1991’e kadar üretimde kaldı. 1991 sonrası VW etkisiyle yenilendi ve 1.3 lt dört silindirli motorla donatıldı.

10/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

Melkus: Hiçbir lüksü olmayan bir otomobil satın almak için bile 5-10 yıl beklenen Doğu Almanya’nın tek seri üretim spor otomobiliydi... Ferrari’ye benzeyen Melkus, bir Lotus’a kızıp spor otomobil üretmeye girişen bir direksiyon eğitmeni ve yarışçının eseriydi... Üç silindirli iki zamanlı, bol “dumanlı” Wartburg motorunun geliştirilmiş versiyonunu kullanıyordu. Gücü 100 beygire kadar çıkıyordu. Sınırlı sayıda üretildiğinden koleksiyon değeri var.

11/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

IFA P8: Aslen kamyon ve hafif ticari araçlarıyla bilinen IFA, eski Horch fabrikasında savaş öncesi DKW tasarımına sahip F8’i de üretmişti. 2 silindirli 684 cc’lik motora sahip otomobilin bir sonraki versiyonu ise, 3 silindirli 800 cc motorlu F9 olmuştu. F8 tamamen DKW’nin kopyası ve dolayısıyla eski görünümlüydü. Sadece iç mekanları çok lükstü. 26 bin adet F8 ve 30 bin F9 üretildi. IFA, 1956’da otomobil üretimini sonlandırdı. F8 ise “Zwickau P70” oldu. F9 ise, tamamen yeni bir gövde ile Wartburg modelleri arasına girdi.

12/12Uğruna yıllarca sıra beklendi Efsanesi sürüyor...

Wartburg: Üç silindirli iki zamanlı bir motora sahip olan Wartburg, Doğu Almanya’nın “premium” otomobiliydi. Motorunun sadece 7 hareketli parçası vardı. Yakıt sistemi ve otomatik vites imkânıyla devrinin ileri teknoloji ürünü otomobiliydi. Üretimin başlaması 1885 yılına dayanan Wartburg, diğerleri gibi 1991 yılında Almanya’nın birleşmesiyle tedavülden kalktı. 1988’de iki zamanlı motor, dört zamanlı Volkswagen motoruyla değiştirildi. Ancak aradan geçen zaman ve hızla gelişen teknoloji yüzünden bir daha zamanın gereksinimlerini karşılayamadı. Fabrikası, 1991 yılında Opel tarafından satın alındı. Türkiye’de de, özellikle 1989 Göçüyle Bulgaristan’dan gelen Türklerin getirdikleri çok sayıda Wartburg mevcuttu. Tabii çoğu şimdi hurdalıkta.

EN ÇOK OKUNANLAR
Bursada ağlayan çiçek zehirledi Böyle uyardı: ‘Evinizde bu çiçek varsa derhal çöpe atın’
Bursa'da ağlayan çiçek zehirledi! Böyle uyardı: ‘Evinizde bu çiçek varsa derhal çöpe atın’
Meteoroloji yeni haritayı paylaştı 1 hafta sürecek: İstanbul, Ankara, İzmir dahil
Meteoroloji yeni haritayı paylaştı! 1 hafta sürecek: İstanbul, Ankara, İzmir dahil
Modricin veda maçında Arda Güler resitali
Modric'in veda maçında Arda Güler resitali!
Survivorda şampiyon kim olur anketi Acun Ilıcalı sürpriz sonucu açıkladı
Survivor'da şampiyon kim olur anketi! Acun Ilıcalı sürpriz sonucu açıkladı
EN ÇOK OKUNANLAR
ŞANS TOPU TIKLA - ÖĞREN📍 25 Mayıs 2025 Şans Topu çekiliş sonuçları ve kazandıran numaralar açıklandı Şans Topu nasıl sorgulanır
ŞANS TOPU TIKLA - ÖĞREN📍 25 Mayıs 2025 Şans Topu çekiliş sonuçları ve kazandıran numaralar açıklandı! Şans Topu nasıl sorgulanır?
SURVİVOR DOKUNULMAZLIK KİMİN OLDU Survivor dokunulmazlık oyunu kim kazandı 2025 25 Mayıs 2025 Survivor eleme adayı kim oldu
SURVİVOR DOKUNULMAZLIK KİMİN OLDU? Survivor dokunulmazlık oyunu kim kazandı 2025? 25 Mayıs 2025 Survivor eleme adayı kim oldu?
SÜPER LOTO AÇIKLANIYOR | 25 Mayıs 2025 Pazar Milli Piyango Süper Loto çekiliş sonuçları belli oldu mu ve nasıl sorgulanır Süper Loto sorgulama ekranı
SÜPER LOTO AÇIKLANIYOR | 25 Mayıs 2025 Pazar Milli Piyango Süper Loto çekiliş sonuçları belli oldu mu ve nasıl sorgulanır? Süper Loto sorgulama ekranı
AÖF soruları ve cevapları açıklandı mı 2025 AÖF Bahar Dönemi final sınavı sonuçları ne zaman açıklanacak
AÖF soruları ve cevapları açıklandı mı? 2025 AÖF Bahar Dönemi final sınavı sonuçları ne zaman açıklanacak?
Yazarlar
Özay Şendir
Özay Şendirİçimizdeki teşhirci içimizdeki röntgenciyi boğarken…
Abbas Güçlü
Abbas GüçlüDoğurganlık sorunu! (1)
Zeynep Aktaş
Zeynep AktaşPortföy kararında altın kurala dikkat
Ali Eyüboğlu
Ali EyüboğluYalan tanıklık!
Güldener Sonumut
Güldener SonumutAnderlecht-FB maçında casusluk operasyonu!
Mehmet Tez
Mehmet TezTarkan’ı neden eleştiriyorlar?
Dilara Koçak
Dilara KoçakObezite pandemisinde zirvedeyiz
Belma Akçura
Belma AkçuraEntelektüelin dijital yalnızlığı
Zeynep İşman
Zeynep İşmanPsikolojik dayanıklılığı artırmanın yolları
Gürkan Akgüneş
Gürkan Akgüneş‘Doğanın çığlığı’ albüm oldu
Osman Gençer
Osman GençerÖnce yerel balık sonra diğerleri
Gözden Kaçmasın
Konyada feci olay Eşini öldürüp, başında bekledi
Konya'da feci olay! Eşini öldürüp, başında bekledi
CHP Lideri Özgür Özel, partisinin Bursa mitinginde konuştu
CHP Lideri Özgür Özel, partisinin Bursa mitinginde konuştu
MİT Başkanı Kalın İbn Haldun Akademinin son dersini verdi Terörsüz Türkiye açıklaması
MİT Başkanı Kalın İbn Haldun Akademi'nin son dersini verdi! 'Terörsüz Türkiye' açıklaması
Meteoroloji uyarmıştı İstanbul’a çamur yağdı
Meteoroloji uyarmıştı! İstanbul’a çamur yağdı
Önerilen Haberler
Bir ülke daha Filistini devlet olarak tanıyacağını duyurdu
Bir ülke daha Filistin'i devlet olarak tanıyacağını duyurdu
ABDnin Suriye Özel Temsilcisi Barrack paylaştı Suriye, Türkiye, Körfez ve Avrupayla işbirliği mesajı
ABD'nin Suriye Özel Temsilcisi Barrack paylaştı! Suriye, Türkiye, Körfez ve Avrupa'yla işbirliği mesajı
Konyada feci olay Eşini öldürüp, başında bekledi
Konya'da feci olay! Eşini öldürüp, başında bekledi
CHP Lideri Özgür Özel, partisinin Bursa mitinginde konuştu
CHP Lideri Özgür Özel, partisinin Bursa mitinginde konuştu
milliyet logomilliyet logodemiroren logo
  • Haberler
  • Son Dakika Haberleri
  • Gündem Haberleri
  • Spor Haberleri
  • Ekonomi Haberleri
  • Dünya Haberleri
  • Magazin Haberleri
  • Otomobil Haberleri
  • Teknoloji Haberleri
  • Eğitim Haberleri
  • Gazete Haberleri
  • Yerel Haberler
  • Seçim Sonuçları
  • Künye

Pembenar

  • Astroloji
  • Rüya Tabirleri
  • Burç Uyumu
  • Yükselen Burç
  • Gebelik Hesaplama
  • Yemek Tarifleri
  • Çorba Tarifleri
  • Kek Tarifleri
  • Kurabiye Tarifleri
  • Tatlı Tarifleri
  • Pasta Tarifleri
  • Kahvaltı Tarifleri

Uzmanpara

  • Altın Fiyatları
  • Canlı Borsa
  • Döviz Kuru
  • Kripto Para
  • Gram Altın
  • Yarım Altın
  • Çeyrek Altın
  • Dolar Kuru
  • Euro Kuru
  • Döviz Çevirici
  • Yüzde Hesaplama
  • Altın Hesaplama
  • KDV Hesaplama
  • Yaş Hesaplama
  • Zam Hesaplama
  • Kredi Hesaplama
  • Metrekare Hesaplama
  • 2025 Milli Piyango Sonuçları
  • 2025 Ramazan Ne Zaman
  • 2025 İstanbul İmsakiye
  • Güzel Sözler
  • Puan Durumu
  • Ramazan
  • Sigorta
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Hız Testi
  • Ayetel Kürsi
  • Rüya Tabirleri
  • Burçlar
  • Instagram Dondurma
  • Instagram Silme
  • Daha Fazla
    • E Okul
    • Türkiye Haritası
    • Yasin Suresi
    • E Devlet
    • Saatlerin Anlamı
    • Marmaray Durakları
    • Metrobüs Durakları
    • Soğuk Espriler
    • Kız İsimleri
    • Erkek İsimleri
    • Bebek İsimleri
    • Deprem Haberleri
    • Kapalı Çarşı Altın Fiyatları
    • Ankara Seçim Sonuçları 2024
    • İzmir Seçim Sonuçları 2024
    • Bursa Seçim Sonuçları 2024
    • Antalya Seçim Sonuçları 2024
    • Konya Seçim Sonuçları 2024
    • Adana Seçim Sonuçları 2024
    • 2018 Seçim Sonuçları
    • 2023 Seçim Sonuçları
    • 2019 Yerel Seçim Sonuçları
    • 2014 Yerel Seçim Sonuçları
  • Oyun
  • Çocuk
  • Nasrettin Hoca Fıkraları
  • Ateş ve Su
  • Atasözleri
  • Daha Fazla
    • Masal Oku
    • Boyama Sayfası
    • Bilmeceler
    • Tekerlemeler
BİZİ TAKİP EDİN
UYGULAMALARI İNDİREBİLİRSİNİZ
  • Appstore'dan İndirin
  • Google Play'den İndirin

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.

© 2025 Milliyet.com.tr
  • • Künye
  • • İletişim
  • • Kişisel Verilerin Korunması
  • • Reklam
  • • Arşiv
  • • Üyelik