19.10.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
FİSUN YALÇINKAYA
Bu pazar bitecek olan 13. İstanbul Bienali’nde son hafta sonuna girilirken bienalin en çok dikkat çeken eserleri de belli oluyor. Arjantinli sanatçı Diego Bianchi’nin “Ya Pazar Ya Ölüm” başlıklı eseri izleyicilerden özel bir ilgi görüyor. SALT Beyoğlu’nun İstiklal Caddesi’ne açılan katına eserini yerleştiren Bianchi, midye kabukları, rakı şişeleri, simitler, ekmek parçaları, bozuk paralar, parfüm şişeleri gibi yığınla ‘döküntü’den oluşan bir enstalasyon sergiliyor. Eserin bu döküntüye benzeyen hali, izleyicilerde de sanata katkı yapma dürtüsü uyandırıyor. Kimi bu döküntü yığınına pet şişe ya da kağıt parçası gibi bir çöpünü bırakıyor, kimi boş kutulara bozuk para atıyor, kimi de eserin parçaları üstüne yazı yazıyor. İzleyicilerin müdahalesine getirilmiş bir kısıtlama da yok. Kutulara atılan bozuk paraları kimi zaman sokak çocukları alıyor.
“İki aydır gaz yemedim”
İKSV görevlileri izleyicilere yaklaşıp, “Küfür ve hakaret içermediği sürece istediğinizi yazabilirsiniz” diyerek kalem uzatıyorlar. Neler yok ki yazılar arasında? Anı bırakmak için ismini yazanlar, “Angara bebeleriyiz” “Eskişehir’den selamlar” gibi ifadeler kullanılırken, “Seni seviyorum”larla duvarları dolduranlar da var. Bienalin bu yılki başlığı olan şair Lale Müldür’den alıntılanan “Anne, ben barbar mıyım?”dan hareketle şiir yazanlar eksik değil. “O kadar güzelsin ki kuş koysunlar yoluna, Nilgün Marmara” ya da “Bana aşık olsun istedim, Lale Müldür” dizeleri bunlardan ikisi. “İki aydır gaz yemiyorum abi,” cümlesinin altına, “Bilinçli tüket,” yazılmış. Eser de bilinçli tüketmeyle ilgili. Sanatçı, eserde tüketim toplumunda geri dönüşüme önem verilmemesine dikkat çekiyor.