23.11.2010 - 22:22 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ
Türk otomotiv pazarında son aylarda oluşan talep artışı, özellikle lüks sınıftaki bazı markaları sıra yazmaya iterken, yeni modelleri büyük rağbet gören kimi marka da “sipariş kabul etmeme” yoluna bile gitmek zorunda kaldı.
Geçtiğimiz yılın üzerinde seyreden satışlar, pek çok distribütör firmanın ana üreticilerden ek araç talep etmesine neden olurken, özellikle bu ayın başlarında düzenlenen Autoshow Fuarı’nda gelen siparişler, lüks modellerde bekleme sürelerinin 5-6 aya kadar uzamasını sağladı. Doğuş Otomotiv Audi, fuarda tanıttığı A7 Sportback için ana üreticiden ekstra araç kontenjanı almasına karşın beklemediği bir ilgiyle karşılaşanlardan. A7’de mayıs ayına kadar uzanan bekleme süreleri söz konusu olmaya başlarken A5 Sportback’te 4-5 ay, A8, Q5 ve Q7 gibi modellere kavuşmak isteyenler en az 3-4 aylık süreyi gözönüne almak durumunda kalıyor.
BMW’de 2 aylık bekleme
Lüks üreticilerden BMW’de de bazı modeller için bekleme süreleri bulunuyor. Şu an 5 ve 3 Serisi’nin küçük motorlu dizel versiyonlarının yanı sıra 1.16 modeli, yeni sahiplerine ancak iki ayı bulan süreler sonrasında teslim edilebiliyor. Doğuş Otomotiv Porsche ise, yurt dışından belirli sayıda ek araç almasına rağmen yeni modeli Cayenne’in dizel motorlu versiyonunu ancak mart ayı başında teslim edebiliyor.
İlk tarih Mart 2011
Mercedes’in E-Serisi’nin havalı süspansiyona sahip “4Matic” versiyonunu tercih edenler 2 ay beklemek durumundayken, küçük SUV sınıfındaki GLK’da bu süre bir ay kadar.
Land Rover’in Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv de, Land Rover Discovery4 ve Range Rover Sport modellerini mart ayına teslim edebileceğini kaydederken, hatırlı müşteriler için ihtiyaten ayrılan araçların bile çok önceden satıldığı bildiriliyor. Bununla birlikte yaklaşık bir yıl sonra satışına başlanacak Range Rover Evoque modeli için bugünden sipariş verenlerin sayısının da azımsanmayacak düzeyde olduğu kaydediliyor.
Süper lüks markalarda da benzer durumlar söz konusu. Nitekim, Tofaş çatısı altındaki FerMas’ın distribütörü olduğu Maserati ve Ferrari için fuarda alınan siparişlerin bir kısmının, ancak 2011 yılı içinde teslim edebileceği açıklanmıştı.
BMW ve Mercedes Noel’i kısa kesecek
Dünyanın en büyük iki lüks otomobil üreticisi BMW ve Mercedes, yeni modellere artan talep nedeniyle fabrikalarında Noel tatilini kısa keseceklerini açıkladı. BMW’nin Almanya’daki fabrikalarında ürettiği 5 Serisi ve X1 ile Daimler’in Hamburg fabrikasında üretilen Mercedes E ve S sınıfı sedanların üretimi kesintisiz sürecek. Uzmanlar lüks otomobil talebinin özellikle ABD ve Çin kaynaklı artığına dikkat çekiyor. Hem BMW, hem Mercedes, bu klasmandaki satışlarında 2010’da yüzde 10 artış bekliyor.
Orta sınıfta da sıralar oluşuyor
Yoğunluk, sadece lüks markalar için geçerli değil. Nitekim orta sınıf ve orta üst sınıftaki pek çok yeni modelde de uzun sıralar oluşabiliyor.
Türkiye pazarına birkaç ay önce Sorento, ardından da Sportage modellerini getirmeye başlayan Çelik Motor Kia, özellikle Sportage modelinin Avrupa’da da hayli ilgi gördüğünü, bu nedenle bekleme süresinin hayli uzadığına dikkat çekiyor. Nitekim Sportage’da bekleme süresi 6 aya kadar uzarken, Çelik Motor, bu sürenin daha da uzamaması amacıyla bir süreliğine bu modelde müşteri taleplerini dondurmak zorunda kalmış. Kia Sorento’da iki aylık bir bekleme süresi olduğuna dikkat çekilirken, Cee’d modelinin divel ve otomatik viteslisini tercih edenlerin bir ay kadar sabretmesi gerekiyor.
MINI’nin fuarda tanıtılan yeni 4x4 modeli Countryman’de 4-5 ay sonrası için siparişler alınırken, Volkswagen’de Touareg, Scirocco ve CC modellerinde iki aya kadar çıkabilen bekleme süreleri bulunduğu kaydediliyor. Skoda’daysa Fabia modelinin yeni 1.2 lt benzinli motorlu ve otomatik viteslisini satın almak isteyenlere yaklaşık iki ay sonrasına gün verilebiliyor. Nissan’da yeni piyasaya sunulan Juke’un yanı sıra Qashqai modelinde de, motor ve donanım seçeneğine bağlı olarak bekleme süresi iki ayı bulabiliyor.
Hintli Mahindra Ssangyong’u aldı
Hindistan’ın önde gelen otomotiv üreticilerinden Mahindra, zor günler yaşayan Güney Koreli Ssangyong’un yüzde 70’lik hissesini satın alarak 4x4 araçlar konusunda dünyanın sayılı üreticileri arasına girdi. 463 milyon dolarlık anlaşma, geçen yıl iflas koruması altına giren Koreli üretici açısından finansal belirsizliklerin sonu anlamına gelirken, satış sürecinin 2011 yılının mart ayında sonuçlanmasının beklendiği kaydediliyor. Daha önce Hintli Tata, 2004’te Daewoo’nun ticari araç bölümünü satın almıştı.